76kw je prd pro mě Víš co, ani ta váha není extra velká, když vezmete v potaz, že přední kotouče mají průměr 262mm což je poměrně dost na "pouhých" 76kw při takové váze. Moje chlazené kotouče na Zorce (118kw) při váze nějakých 1185kg se sice zahřívají celkem slušeně, ale auto je také těžší a mnohem výkonější. Co vím o ZR 105 z anglických fór a diskuzí, nikdo tam neřešil nikdy výměnu předních kotoučů za chlazené a pokud řešili výměnu brzd, tak komplet za kotouče. Proto se domnívám, že je to zbytečné vyhazování peněz.wrabesek píše:Musim souhlasit s Trundou, vemeš u nás Cínovec (vysokej kopec na hranice ), jeden nahoru dolu a máš pěkně horký brzdy A to sem měl větraný na 200, kde sem to jel Ale pokud jezdí 5km, je to zbytečný..
A seky poměr výkon/váha.. Má to 76kw, to se dá pěkně protáhnout
MG ZR 105 - kotoučové brzdy
Re: MG ZR 105 - kotoučové brzdy
Re: MG ZR 105 - kotoučové brzdy
No je to tvoje domněnka vs. realita
Jinak co se kde blábolí na UK fórech, to se taky nesmí brát moc vážně. Dlouhou dobu víme, že je tam tuna blábolů, ale opravdu fundovaných a seriózních doporučení je tam jak šafránu. Navíc bohužel dávno je pryč ten typický britský konzervativní selský rozum.
https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=83981
Nastuduj si zevrubněji, nebo si minimálně přečti závěr a koukni na obr. 46. Je z toho evidentní, že ať je auto jakékoli, tak chlazené kotouče jsou výrazná výhoda jak v brzdném účinku (hlavně stabilita brzdného výkonu vs. doba zatížení), bezpečnosti a dokonce i výdrži (poruchovosti). Takže logicky - opravdu je 1500,- za výměnu třmenů + o něco málo vyšší cena kotoučů investice, která za to vůbec nestojí?
Zajímavý je výsledek vrtaných kotoučů... nečetl jsem to komplet, ale ta práce se nezaměřovala na vlastnosti v dlouhodobém měřítku, na což má vrtání největší negativní vliv. Závěr je tam ale takový, že vrtání nijak výrazně brzdné vlastnosti nezlepšuje.
Jinak co se kde blábolí na UK fórech, to se taky nesmí brát moc vážně. Dlouhou dobu víme, že je tam tuna blábolů, ale opravdu fundovaných a seriózních doporučení je tam jak šafránu. Navíc bohužel dávno je pryč ten typický britský konzervativní selský rozum.
https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=83981
Nastuduj si zevrubněji, nebo si minimálně přečti závěr a koukni na obr. 46. Je z toho evidentní, že ať je auto jakékoli, tak chlazené kotouče jsou výrazná výhoda jak v brzdném účinku (hlavně stabilita brzdného výkonu vs. doba zatížení), bezpečnosti a dokonce i výdrži (poruchovosti). Takže logicky - opravdu je 1500,- za výměnu třmenů + o něco málo vyšší cena kotoučů investice, která za to vůbec nestojí?
Zajímavý je výsledek vrtaných kotoučů... nečetl jsem to komplet, ale ta práce se nezaměřovala na vlastnosti v dlouhodobém měřítku, na což má vrtání největší negativní vliv. Závěr je tam ale takový, že vrtání nijak výrazně brzdné vlastnosti nezlepšuje.
Re: MG ZR 105 - kotoučové brzdy
Trunda píše:No je to tvoje domněnka vs. realita
Jinak co se kde blábolí na UK fórech, to se taky nesmí brát moc vážně. Dlouhou dobu víme, že je tam tuna blábolů, ale opravdu fundovaných a seriózních doporučení je tam jak šafránu. Navíc bohužel dávno je pryč ten typický britský konzervativní selský rozum.
https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=83981
Nastuduj si zevrubněji, nebo si minimálně přečti závěr a koukni na obr. 46. Je z toho evidentní, že ať je auto jakékoli, tak chlazené kotouče jsou výrazná výhoda jak v brzdném účinku (hlavně stabilita brzdného výkonu vs. doba zatížení), bezpečnosti a dokonce i výdrži (poruchovosti). Takže logicky - opravdu je 1500,- za výměnu třmenů + o něco málo vyšší cena kotoučů investice, která za to vůbec nestojí?
Zajímavý je výsledek vrtaných kotoučů... nečetl jsem to komplet, ale ta práce se nezaměřovala na vlastnosti v dlouhodobém měřítku, na což má vrtání největší negativní vliv. Závěr je tam ale takový, že vrtání nijak výrazně brzdné vlastnosti nezlepšuje.
Tak já jsem odvěký nepřítel vrtaných kotoučů neboť už jen to, že v podstatě je tím odstraněn část materiálu je jejich účinek snížen (pokud se tedy opravdu nejedná o speciální brzdy pro profi závody). Každopádně, nemluvím tu o tom, zda je to efektivnější nebo není, jestli je to z těch hledisek které jmenuješ lepší nebo ne, to bezesporu je a o to se nepřu. Přu se jen o princip. Skutečně v reálných jízdních podmínkách silně pochybuji o tom, že dotyčný s tou 105kou někde závodí nebo lítá jako blázen a proto ta investice mi přijde zbytečná, jestliže nehodlá překopat kompletní brzdový systém.
Re: MG ZR 105 - kotoučové brzdy
Takže jsi to nečetl..... ... a nebo tomu nerozumíš.
Ano, v běžné cestě do obchodu je to jedno... ale při náročnější a delší cestě a při krizovém brzdění ten rozdíl může být rozhodující v tom, jak situace dopadne. A o to tu jde. Nikdo nejezdí tak, aby se sem tam do takové situace nedostal a proto já říkám, že to za ty drobné peníze stojí.
Takže jednoduše, takový výcuc...
Test byl prováděn na kotoučích 312 mm v simulaci brzdného manévru auta o hmotnosti 1400 kg (tedy poměrově stejně dimenzované, jako brzdy na ZR 105) zpomalujícího z 100 km/h na 0 během cca 4 sekund. To je jako když fakt dupneš na brzdu v nějaké krizové situaci. Tedy je vypočítáno z "vlastností" třecích materiálů jaká síla je potřeba vyvinout, aby bylo takového zpomalení docíleno v případě, že se neuvažuje o změně vlastností materiálů v důsledku teploty. Tato síle je pak aplikována při pokusu.
Tak a pak už stačí jen následující graf, abys pochopil, že s nechlazeným kotoučem to jde už po dvou sekundách takového brzdění fakt z kopce a to ve finále způsobí výrazné zhoršení brzdného účinku a tím i prodloužení brzdné dráhy. V případě, že pak brzdíš někde z dlouhého kopce (normální řidič si pomáhá motorem, ale když jsi naložený, tak ani to prostě nestačí), tak se velice rychle dostaneš do limitního stavu, kdy se vlastnosti zhorší natolik, že už to téměř nebrzdí. U chlazeného kotouče je při stejném brzdném výkonu dosaženo stavu, kdy se vlastnosti materiálů zastaví na nějaké hodnotě a ta se dál s časem horší minimálně.
Nechlazený kotouč se dostal o 100 °C za limit dlouhodobého tepelného zatížení desek (dochází k výraznému zhoršení tření) a na teplotu, kde už výrazně klesá mez pevnosti materiálu kotouče (dochází k jeho deformaci, zvyšuje se pravděpodobnost prasknutí). Navíc proti chlazenému kotouči teplota o 100°C výrazně zvyšuje pravděpodobnost varu brzdové kapaliny, což je další velký problém, o kterém jsem se ještě nezmínil.
A ve finále, konstrukce chlazeného kotouče je výrazně odolnější proti zvlnění.
Myslím, že jsem to vysvětlil dostatečně (snažil jsem se jak kdybych to vysvětloval svému synkovi ) a na víc už nemám... jestli z tohohle není pochopitelné to, jak výrazný je rozdíl v chlazeném a nechlazeném kotouči, tak pak už nevím jak pomoct
Amen
Ano, v běžné cestě do obchodu je to jedno... ale při náročnější a delší cestě a při krizovém brzdění ten rozdíl může být rozhodující v tom, jak situace dopadne. A o to tu jde. Nikdo nejezdí tak, aby se sem tam do takové situace nedostal a proto já říkám, že to za ty drobné peníze stojí.
Takže jednoduše, takový výcuc...
Test byl prováděn na kotoučích 312 mm v simulaci brzdného manévru auta o hmotnosti 1400 kg (tedy poměrově stejně dimenzované, jako brzdy na ZR 105) zpomalujícího z 100 km/h na 0 během cca 4 sekund. To je jako když fakt dupneš na brzdu v nějaké krizové situaci. Tedy je vypočítáno z "vlastností" třecích materiálů jaká síla je potřeba vyvinout, aby bylo takového zpomalení docíleno v případě, že se neuvažuje o změně vlastností materiálů v důsledku teploty. Tato síle je pak aplikována při pokusu.
Tak a pak už stačí jen následující graf, abys pochopil, že s nechlazeným kotoučem to jde už po dvou sekundách takového brzdění fakt z kopce a to ve finále způsobí výrazné zhoršení brzdného účinku a tím i prodloužení brzdné dráhy. V případě, že pak brzdíš někde z dlouhého kopce (normální řidič si pomáhá motorem, ale když jsi naložený, tak ani to prostě nestačí), tak se velice rychle dostaneš do limitního stavu, kdy se vlastnosti zhorší natolik, že už to téměř nebrzdí. U chlazeného kotouče je při stejném brzdném výkonu dosaženo stavu, kdy se vlastnosti materiálů zastaví na nějaké hodnotě a ta se dál s časem horší minimálně.
Nechlazený kotouč se dostal o 100 °C za limit dlouhodobého tepelného zatížení desek (dochází k výraznému zhoršení tření) a na teplotu, kde už výrazně klesá mez pevnosti materiálu kotouče (dochází k jeho deformaci, zvyšuje se pravděpodobnost prasknutí). Navíc proti chlazenému kotouči teplota o 100°C výrazně zvyšuje pravděpodobnost varu brzdové kapaliny, což je další velký problém, o kterém jsem se ještě nezmínil.
A ve finále, konstrukce chlazeného kotouče je výrazně odolnější proti zvlnění.
Myslím, že jsem to vysvětlil dostatečně (snažil jsem se jak kdybych to vysvětloval svému synkovi ) a na víc už nemám... jestli z tohohle není pochopitelné to, jak výrazný je rozdíl v chlazeném a nechlazeném kotouči, tak pak už nevím jak pomoct
Amen
Re: MG ZR 105 - kotoučové brzdy
Tohle jsem pochopil, ale tys nepochopil mě asi...nemá cenu se dohadovat Pokud dotyčný chtěl radu, tak už jí dostal a zbytek je už jen plkání mezi námi Takže tímto končím asi debatu a myslím, že účel toto vlákno splnilo
Re: MG ZR 105 - kotoučové brzdy
On něchtěl vrtaný, on chtěl větraný
Pokud větraný? ANO! Vrtaný? Zbytečný..
A úvaha zbytečný, stačí na váhu.. Je lepší mít a nepoužít, než nemít a potřebovat
A odpověd na původní otázku -- Ano, pro větraný musíš měnit brzdy, nestačí jen vyměnit
Pokud větraný? ANO! Vrtaný? Zbytečný..
A úvaha zbytečný, stačí na váhu.. Je lepší mít a nepoužít, než nemít a potřebovat
A odpověd na původní otázku -- Ano, pro větraný musíš měnit brzdy, nestačí jen vyměnit
Re: MG ZR 105 - kotoučové brzdy
Děkuji všem za názory a cenné informace . Až nastane chvíle kdy bude potřeba měnit opotřebované destičky či kotouče, rozhodnu se zda jít do upgradu a rád se s ním podělím.
Re: MG ZR 105 - kotoučové brzdy
zdravim lidicky mam dotaz ohledne brzd tak nechci zbytecne zakladat nove vlakno budu kupovat kotouce predni na 105tku a potrebuju vedet jaky maji prumer abych nekpuil spatne dekuji
Re: MG ZR 105 - kotoučové brzdy
262 mm průměr
Re: MG ZR 105 - kotoučové brzdy
262 mm průměr .... a když měníš kotouče, vyměň i desky.