100K km s ZS 180

Odpovědět
pavelJCZ
Příspěvky: 80
Registrován: čtv bře 06, 2014 17:58

100K km s ZS 180

Příspěvek od pavelJCZ » pon úno 27, 2017 19:33

Zdravím na začátku sezóny projížděk a motoristicky přívětivého počasí :-)

A abych neřešil pokaždé jen problémy když vlezu do tohoto fóra, tak se pochlubím svou zkušeností s kulatým číslem 300 000 Km na budíku ZS-180.
palubka2.jpg
Takže dnes cestou do práce se mi počítadlo konečně zakulatilo na 300 000 km a tak jsem nějak rozmýšlel a kalkuloval jak je vlastně náročné ZS oproti jiným autům co mě prošly rukama, čím je zvláštní, čím specifické, co mě na něm baví a co mě na něm vadí. Jinak teda s aktuálně popisovaným modrým ZS-180 je mnou najeto cca 95 000 km, koupil jsem je asi před necelými dvěma lety v Brně od Květošáka jako náhradu za černý ZS které se bohužel stalo obětí po čase už trochu komické dopravní nehody. Tenkrát to auto mělo najeto něco lehce přes 200K a vypadalo nějak takto:

https://www.youtube.com/watch?v=bVxU3WFkzJg

No, oproti nablejskané leštěnce na videu na něm zblízka byly vidět ošklivě zapravené škrábance na dveřích a také docela známky toho, že auto prošlo v dávnějších dobách dopravní nehodou na levý zadní roh a pravděpodobně ještě někdy dávněji i nějakou kolizí na levý přední roh. Kufrové dveře tak úplně nelícují, znaleckým okem je vidět rozdíl nový a starý lak a je ohnutý spodní nosník na kterém v kastli drží zadní spodní příčné rameno, takže je jedno kolo posunuto nenápadně asi o centimetr dopředu. Z pravděpodobné první kolize si ZSko odneslo srovnaný levý nosník vedle motoru, který ale už asi následkem neobnovené povrchové úpravy dutin docela dooost rezne, oproti zbytku auta. Jinak bylo ZS technicky v docela dobrém stavu, bez akutních investic a s pěkně zachovalými sedadly. Taky mě je nechal na těch kolech z videa, tak jsem se ho nesnažil snad ani stáhnout. Nicméně stejně putovalo na dílnu.

Nabízel mi k autu i muziku. Sice tam měl docela dobrýho Alpina a nějakej subáč, ale stejně bych to dělal pak jinak, tak jsem ji odmítl. Nechal mi tam pak při prodeji alespoň celkem použitelný zadní reproduktory který mám dokonce doteď.

Jinak klasika, odlepený tapecy na dveřích a stropě, nelícující kryt airbagu spolujezdce, ale všeobecně to vevnitř vypadalo docela pěkně.

První údržba:
- Výměna originálního hydraulického mechanizmu spojky za "bastl" s honďáckýma železnýma pístkama a megavybastleným držákem :-) (byla to nutnost)
- výměna gufer na diferenciálu u poloos + olej do převodovky (chcalo to na výfuk a bylo to cítit)
- antikorozní nástřik spodku + lehce nějaký dutiny
- pořízení LPG (auto s předpokladem většího nájezdu a navíc jsem na lpg byl zvyklej z XWčka)
- svíčky, olej + filtr, tčištění sání vis motorků atd.
- pneumatiky (letní)

Po Květošákovi byly na autě zánovní kotouče a destičky, taky co mi říkal při prodeji, tak nově obložená lamela spojky, takže jsem neřešil a rozvody jsem nechával na druhou etapu. Mechanik ale všeobcně nadával, že to auto muselo někde i delší dobu stát, protože všechno co povoloval bylo zatuhlý, rezavý a podobně. Co se týkalo podvozku, ještě to šlo, tak jsem taky neřešil.
O cenách si každý představu udělá podle svého mechanika, ale neřekl bych, že by zatím šlo o něco nestandardního co by někdo neudělal s každým autem.

Od první údržby jsem pak akutně řešil jen špatnou svíčku se zapalovací cívkou, výměnu čidla polohy škrtící klapky a proběhl pokus o naplnění klimatizace, kdy jsem zjistil, že je spálený motor ventilátoru klimy a docela pohnilý chladič klimy. (nic co by mi akutně vadilo)
Tak jsem najel asi 2 výměny oleje (30 000) a naplánoval další etapu na dílně :-)

Druhá údržba: zatím co bylo v plánu:
- Výměna rozvodového soustrojí
- s rozvodama i vodní pumpa a termostat (pak i s přidruženejma trubkama)
- čepy řízení
- horní ramena přední nápravy
- spodní čepy přední nápravy
- manžeta na pravé poloose
- další výměna oleje + filtr (taknějak asi 4tá-prostě furt měním olej někde mezi 12-15K km a ani to nepočítám)
- tentokrát už i palivový filtr
- výměna startéru (už zazlobil a měl jsem hezší ze starého ZS)
- výměna ventilátoru klimy (resp. ventilátorové stěny, taky ze starého ZS)
- natažení kabelů 2x75mm2 po podvozku do kufru :-)

Komlikace první: Materiál
Plán to byl celkem běžný, ale trochu se to zkomplikovalo. Tak předně jsem to podcenil přípravou materiálu, nejdřív byl problém sehnat spodní čepy, oproti 45kám a 400kám má ZS jiný kónus a seděly asi až čtvrté co jsme měli v rukách. Pak to bylo to, že jsem neobjednal těsnění pod sání, které se už jednou vracelo na místo při instalaci lpg a samozřejmě se rozpadlo, pak to bylo to, že jsem sice vzal termostat, ale nevzal jsem k němu sestavu těch přidružených trubek které se samozřejmě rozpadly při prvním špatném pohledu. Také si doteď trochu nadávám, že jsem si neopatřil přípravky na montáž těch rozvodů.

Komplikace druhá: Šroub klikovky
Nicméně první zásadní komplikací co neznamenala jen opatřit matroš bylo to, že zaboha nešel povolit šroub na klikovce. Mechanicky znalejší vědí z jakého materiálu je tento šroub vyrobený a jaký má průměr, nicméně to dopadlo tak, že si s ním nikdo neporadil žádným běžným nářadím od prodloužené ráčny přes pneumatickou pistoli, nepomohlo pak ani nahřívání, ani mražení, ani asi 100 různých povolovačů a po nasazení extrémního nástroje v podobě lešenářské trubky na coulovou ráčnu se ten šroub podařilo bohužel až ulomit. Nastala mi pak hodinářská práce se sadou kobaltových vrtáků a závitníkem za litr, načež se povedlo klikovku zachránit a šroub se vzal z druhého ZS.

Komplikace třetí: Hadička
Samozřejmě že při oněm zběsilém povolování šroubu klikovky a šílenými stavy podobajícími se výstupu při opravě lakatoše se všechno neobešlo bez újmy na jiné technice. Šlo tentokrát o ulomenou trubičku s hadičkou, která vede od olejového čerpadla k tepelnému výměníku OLEJ/VODA tedy chladiči oleje. Zprvu jsem této součástce nevěnoval pozornost a po zkušenostech s nákupem asi milionu různých hydraulických hadiček k bagrům jsem žil v tom, že si ji prostě nechám nacvaknout na míru. Nicméně to byl omyl. Nikdo s podobnými fitinkami nedělá a nakonec to obvolání všech možných zdrojů to skončilo týdením namáčením sundaného výměníku s hadičkama z druhého ZS v odrezovači a hodinářskému rozhýbávání oněch fitinek na hadičkách za pomocí plamene a podobně. Nicméně se nakonec nějak zadařilo je dostat do namontovatelného stavu.

Komplikace čtvrtá: Bouřka, povodeň
Když se to sere, tak se to sere poctivě. Byly dva dny v kuse deště a jedna přívalovější bouřka spadla kde neměla. Auto bylo naštěstí lehce přizvednuté na zvedáku, ale samozřejmě ne dost, tak se voda prohnala dílnou a ZSko to schytalo těsně pod ty dva šroubky co drží z boků středový panel pod pod popelníkem. :-( Nicméně jednak probíhaly záchrané práce na dílně, odstraňovaly se bagrem tuny bláta aby bylo možné vůbec auto vytáhnout ven a po důkladném psychyckém proplachu lihovinami a pokusem o záchranu dalšího auta co to schytalo hůř před dílnou (ZT které se mělo chystat na dovozovku) se dostalo na řadu i ZS. Takže se původně neplánovaně vytrhnul kompletně interiér, sedadla, koberec podlahy, plasty prostě celej. Stav byl takový, že do válců se voda nedostala, z výfuku vytekla, sedadla a koberec nakonec po koupeli wawkou a důkladným několikanásobným vytepováním vypadala líp než před tím a alespoň to byla dobrá příležitost důkladně projít celou instalaci a všechny konektory s kontakt sprejem. Celkem to pak trvalo asi 14 dní než to pořádně vyschlo. Jedinou technickou komplikací pak bylo, že jak byla vymontovaná hadička od chladiče oleje, voda se dostala do olejového čerpadla a olejové vany. Naštěstí ale jen průsakem přes čerpadlo, takže bez bláta a výměna oleje pomohla. Elektronika, ŘJ a složitější mechanismy byly nad hladinou. Světla byly ok, čistily se mlhovky.
potopa.jpg
Komplikace pátá: Chladič klimy
Po úspěšném sundání předního nárazníku a zhodnocení stavu chladiče klimy jsem se jej rozhodl vyměnit raději také, z druhého ZS vypadal zachovalejší a když už jsem sundával ventilátory, vzal jsem jej s sebou taky. Bohužel první chladič se při manipulaci opravdu skoro rozpadl a druhý jsem sice nakonec namontoval, ale stejně při připojování prasknul, takže jsem už neměl náladu to opět rozebírat a jezdím se špatným chladičem klimy. Navíc po té vodě je slyšet ložisko na kompresoru, tak předpokládám, že před letní sezónou investuji do nového chladiče klimy a výměně kompresoru ze starého ZS. Nicméně ventilátory fungují :-)

Komplikace šestá: Vačka
Takže chvíli po tom, co se to zde na fóru stalo klukovi s modrým ZS v té době sídlícího dokonce kousek odemne, tak se podobná věc stala mě. Všiml jsem si toho až při kompletaci sání, ale uštípnul se kousek vačky v místě kde je vybrání pro zámeček kladky vačky na ten krátký řemen. Pravděpodobně to vzniklo nepoužitím těch rozvodovejch přípravků, protože se tam ty kola bez toho nasazují dost blbě a prostě než si to sedne je tam velkej tlak a materiálu na vačce málo. Takže jsem ze starýho ZS měnil jednu vačku. Na příští výměnu si ty přípravky pořídím.

Komplikace sedmá: Benzínovej filtr
Protože su i trochu matlal, našrouboval jsem benzínovej filtr "přes závit". No, šlo to trochu hůř, ale šlo to, nicméně to chcalo jak alík, takže se pořizoval další benzínovej filtr. Spíš úsměvná příhoda proti tomu co bylo před tím.

Komplikace osmá: Okroužek
Musím konstatovat, že ten systém připojení vstřiků a vůbec rozvodu benzínu kolem motoru se mi moc nelíbí. Rádoby rychlospojky nejsou po čase moc friendly a špatně se na ně schání díly. Nakonec se to nějak povedlo seskládat funkční. Nic pro běžného mechanika, většinou by to znamenalo koupení nějaké sady ze které by stejně nic nepasovalo a protažení opravy auta tak o dva dny kvůli Okroužku za 5.50, Sen každého mechanika.

Když to pak shrnu, tak se nakonec vše až na tu klimu povedlo. Dokonce i kabely pro muziku jsem si natáhl, jen jsem jezdil celou tu dobu půjčovací oktávkou ze které mě bolely záda a mechanik se vyjádřil ve smyslu, že už mě to opravovat nechce. (samozřejmě to nedodržel)

Třetí údržba:

(tuning hudby)
Tak když už auto mělo za sebou co mělo a docela fungovalo, dal jsem se do "muziky". Byl to nákup v Ahifi kde mají dobrej výběr zejména tlumících hmot a takového toho montážního příslušenství, nechal jsem tam dost peněz, tak mě ani nebylo blbý z borca vytahat nějaký rozumy a zejména si udělat přehled o tom co dobře hraje z toho co tam mají vystaveno k poslechu. Nakonec jsem po nějakém tom pátrání po inzerátech narazil na dobrej subáč s hranatým reprákem (ahifisti vědí) se zesíkem od stejné značky a zapojil si hudbu. Kompletně jsem na poctivo vytlumil přední dveře, osadil slušnými reproduktory s vyhýbkama, vytlumil a udělal falešný dno v kufru a zatím jsem spokojenej. Bohužel jsem nenašel žádné nové rádio do 1 DINu které by mi pocitově hrálo dobře, takže jsem skončil u 15let starého soníka nejvyšší řady té doby a už přestal pátrat dál. O hudbě by se toho dalo psát tuny a s předchozíma zkušenostma si myslím, že toho i vím hodně, každopádně si to ladím podle svého sluchu a jsem zatím spokojen, ty zadní repráky co mi tam nechal Květošák hrají dobře, tak k nim jen časem mám v plánu připíchnout zesík a výstupy na zadní repro z rádia použiju po vytlumení pro repráky do zadních dveří, to je ale ještě projekt daleké budoucnosti.

(filtříček)
Každej správnej tuner se neobejde bez barevnýho filtru na sání :-) . Po Květošákovi mi tam zbyl modrej filtr nešikovně nasazenej přímo na hadici hned nahoře u sání. Takže jsem si udělal potrubí a umístil filtr za nárazník do podběhu.

(výfuk)
Tak auto bylo od některého předchozího majitele vybaveno opravdu HLASITÝM výfukem. Byl jsem docela zvyklý na hlasitý výfuk z jednoho z předchozích aut, měl jsem remusa na 416ce, ale to co bylo na ZS bylo opravdu příliš a i s hlasitou hudbou to nebylo na dlouhé cesty, dunění se dost měnilo s teplotou výfuku a když jsem měl někdy třeba náročnější víkend, v pondělí do práce mi to pak přišlo fakt až otravný. Docela jsem pátral, protože zas jako dát tam sériák by úplně nebylo to co jsem chtěl, přecijen i přes hlasitou hudbu potřebuju to auto slyšet, tak jsem se nakonec domluvil na výfuku od firmy Laitynga zajel za nima do Chlumce. Tam mi dali vybrat asi z deseti variant tlumičů podle zvuku přímo na autě, pak jsem si ukázal jak tam chcu jakou koncovku, zaběhl jsem si na oběd a spokojenej jsem odjížděl s decentním zvukem kterej neleze rušivě do kabiny a přitom když tomu šlápnu, tak je pořád slyšet, že nejde o tuctový auto. Takže spokojenost.


No a od té doby jsem pak už jen koupil zimní pneumatiky, měnil splynovač na LPG a jednou mě auto nechalo ve štychu když mi odešlo benzínové čerpadlo v nádrži.

Momentálně se po těch 95 000 Km chystám na údržbu čtvrtou a to konkrétně brzdy, kdy budu měnit lanovody od ručky zadní kotouče s destičkama a repasem vodítek s pístkama a přední destičky, přední kotouče ještě dojezdím.

A co jinak vypadá do budoucna je dořešení té klimy a pravděpodobně už spojka, protože je trochu cítit, že je načaté buďto ložislo, nebo je hodně odraný přítlačák. Pokud nechával Květošák lamelu jen nově obložit, předpokládám že možná ložisko měnil, ale už neměnil přítlačák.

Každopádně motor zatím běží, má semnou najeto 95K Km na LPG, jestli jej někdo dělal předemnou nějak jinak než jen výměnou rozvodů si netroufám odhadovat a do další výměny rozvodů počítám tak rok. Do té doby snad fungovat bude a pak se uvidí když nechám změřit tlaky co dál.

No aco se týká prozatimního finančního výsledku:

Náklady na palivo sestávající z LPG a benzínu na startování a blbnutí vychází na 1,6 Kč / Km. Pokud propočítám náklady na pořízení auta které už nikam dál nepošlu a ceny za díly které jsem doposud kupoval + ceny za které by se daly prodat díly použité z druhého ZS + pneumatiky + hudba + dálniční známky + LPG + poplatky (pojištění, přepis atd.) vychází mi to bez práce mechanika a mého času na + další 1,3 kč / Km. Bylo by to pak celkem 2,90 Kč / km. Pokud bych pak šel do přepočtu času a počítal že instalace hudby by stála třeba 10 000, samotná práce na údržbě 1 by byla za 5000 a údrža 2 by bez toho vyplavení byla tak za 25000, byl bych na celkových 3,30 kč/km. To mi ovšem za vyjímečné auto ve kterém mě opravdu baví jezdit, ve kterém se cítím opravdu dobře, které i přes svůj věk stále budí pozornost a není ničím tuctovím co se dá na silnicích potkat přijde docela málo. Však si to někdo zkuste spočítat na 100k Km s nějakým koncernem který je alespoň trochu srovnatelný s ZSkem :-)

Uživatelský avatar
Trunda
Site Admin
Příspěvky: 17052
Registrován: pon lis 12, 2007 9:33
Bydliště: Morava

Re: 100K km s ZS 180

Příspěvek od Trunda » pon úno 27, 2017 20:24

Díky za komplexní soupis ;-) A přeji mnoho další spokojených kilometrů ;-)
... I love K-SERIES ;-) ... 4 ... 6 cylinders.... it doesn't matter ;-)

Kupéčko - Rover 216 Coupe -> 218VVC, 1997 - Článek | Labuťka - Rover 416si Tourer, 1998 - Profil | MG ZT-T 190, 2002 - Článek | MG ZR 160, 2002 - Už je doma, ale ...
Obrázek

mikeZS
Příspěvky: 305
Registrován: pon čer 14, 2010 7:24
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: 100K km s ZS 180

Příspěvek od mikeZS » úte dub 04, 2017 9:53

Krásne zhrnutie, ja mam ZS180 od 55 000km, bude to uz 7rok, auto to nieje lacné na prevádzku najme koli tým dielom(pomenil som uz toho dost) , nieco sa pokasle a niekedy zohnat aj malickost trva tyzden, ale komunita ludi okolo MG/Rover je jedna z naj na svete, kde vám pomozu aj ludia co robili priamo vo fabrike,, vcsinu zavad co sa vyskytuju mozem potvrdit ze som mal aj ja ale vsetky som odstranil (vis+sanie, spojkova hydraulika, problem s BCU, hrdzavejuca nadrz mk2, ) moje investicie do auta cinia nieco cez 6000e ale nelutujem ,
Vela som sa nanom naucil, pochopil mechaniku a hlavne naucil sa jazdit car:: par krat ma to auto vycvicilo ked som sa mu nevenoval naplno ale zatial vzdy bez ujmy na aute drive: a to potesenie ked si clovek ponahana omnoho silnejsie auta na okreske alebo horskom priechode je na nezaplatenie.. met: takze hold vsetkym ZS

Odpovědět