Automatická převodovka Jatco JF506E

Odpovědět
dfleischer
Příspěvky: 9
Registrován: úte kvě 08, 2018 6:36
Bydliště: Severní Čechy

Automatická převodovka Jatco JF506E

Příspěvek od dfleischer » úte srp 01, 2023 21:31

Ahoj, rád bych ušetřil čas prohledáváním internetu všem kdo mají automat a řeší výměnu oleje. Důležité jsou v podstatě 2 věci:

Správný olej
Naše automatická převodovka je choulostivá na olej, který musí mít specifikaci N402 - použití jiného oleje nedopadá dobře. Dnes (2023) je olej stále poměrně dobře dostupný jak v UK (VYK000040) tak u nás. Na CZ e-shopech se dá koupit Ravenol JF506E po různých objemech. Doporučuji pořídit 20l kanystr, který vyjde cca na 4000 Kč a vystačí vám na 2 výměny. Výměna se doporučuje provádět po ujetí 80000 km nebo každých 5 let.

Vyměnit celý objem
Nestačí vypustit/napustit 4 litry - v okruhu je asi 8 litrů oleje, které je potřeba vyměnit za nový.
Není na tom nic těžkého a zvládne to každý, kdo umí strčit hever pod auto :-D

Pro info - výměnu jsem prováděl na Rover 75 2003 CDTi
  • Zvedněte heverem auto a sundejte spodní i horní kryt motoru. Najděte výpušťák (viz. foto) a z převodovky vytečou asi 4 litry starého oleje.
    vypustak.jpg
    Pohled zepředu auta
  • Výpušťák vraťte zpátky a utáhněte. V motorovém prostoru, zhruba mezi expanzkou a webastem, najděte otvor k naplnění převodovky a vytáhněte gumovou zátku(viz. foto). Nalijte 4 litry nového oleje. Pozor - hrdlo má cca 12 mm, takže doporučuji vhodný trychtýř a pevné nervy :) .
    plnici otvor.jpg
  • Nalevo od plnícího otvoru vedou z převodovky 2 hadice do chladiče oleje - 19mm klíčem povolte na převodovce tu spodní (viz. foto) a hadici ohněte dolů pod auto. Zespod auta jí někam přidrátujte tak, aby směřovala do záchytné vany.
    hadice.jpg
  • Dejte auto heverem dolu, nastartujte (režim P + ruční brzda) a nechte běžet na volnoběh. Z hadice začne stříkat zbytek starého oleje (asi 4 litry). Jakmile to přestane téct, ihned vypněte motor. Celé to zabere 20-30 sekund.
  • Hadici zapojte zpátky do převodovky a pořádně utáhněte. Matice je plastová, tak opatrně.
  • Do plnícího otvoru nalijte dalších 5 litrů nového oleje a vraťte zátku. Nyní je převodovka kompletně naplněná novým olejem a je potřeba srovnat množství oleje v převodovce kontrolním šroubem (viz. foto) na předepsanou hodnotu, která je ± 0,3 litru .
    kontrolni.jpg
    Pohled zepředu auta
  • Je důležité mít auto na rovině a teplotu oleje v převodovce mít mezi 35-40 °C, což vám ukáže diagnostika nebo teploměr v záchytné vaně. Této teploty dosáhnete při venkovní teplotě 20 °C ujetím zhruba 3 km nebo 20 min volnoběhu. Auto nastartujte a vyšroubujte kontrolní šroub hladiny oleje. Stůjte na brzdě a při tom řaďte všechny režimy (P-R-N-D-4-3-2). Každý režim zařaďte na cca 3 sekundy, a řaďte dokud z kontrolního otvoru nepřestane téct olej - až bude hladina OK, už z něj bude jenom trochu kapat. V tu chvíli zašroubujte kontrolní šroub (pozor ať ho neutáhnete moc, stačí malý imbus) a vypněte motor. Do záchytné vany vytekl asi 1 litr oleje - pro pochopení jak funguje kontrolní otvor přikládám obrázek .
    kontrola.jpg
EDIT: Ještě se podělím s řešením jednoho problému, který naší převodovku prý poměrně často potkává. Když jsem auto pořizoval, automat řadil hladce a bez problému. Po několika měsících začal z ničeho nic při přeřazování jakéhokoliv rychlostního stupně hrozně kopat. Auto bylo takřka nepojízdné - jen tak tak jsem dojel domů a už přemýšlel, kde seženu novou převodovku :-D Problém byl nakonec v jednom z několika solenoidů (elektromagnetických ventilů - viz. obrázek), který lze bez problémů snadno vyměnit. Stačí k tomu 4 litry oleje do převodovky, těsnění kolem krytu olejové vany a nový solenoid. To všechno pořídíte na CZ e-shopech zhruba do 4000 Kč.
dily.jpg
  • Zvedněte auto heverem a sundejte spodní i horní kryt motoru. Budete potřebovat trochu prostoru, takže odmontujte i vzduch. hadici EGRu a expanzku chladící kapaliny dejte stranou.
    IMG_20220521_154524.jpg
  • Vypusťte olej z převodovky - vytečou asi 4 litry (výpušťák viz. foto)
    vypustak.jpg
    Pohled zepředu auta
  • Vyšroubujte dokola všechny šrouby krytu olejové vany a kryt opatrně vytáhněte směrem nahoru. Vzhledem k malému prostoru k manipulaci je to docela o nervy, ale uvidíte, že mnohem horší je ho tam zase vracet na místo :-D
    IMG_20220522_112931.jpg
  • Vyměňte poškozený solenoid N283 (dostanete se k němu tak, že musíte vymontovat i solenoid N282). Doporučuji preventivně vyměnit i solenoid N93, který prý také často odchází.
    2690.JPEG
  • Potom už jen vyměňte staré těsnění za nové, opatrně vraťte kryt a přišroubujte ho. Dolijte 4 litry nového oleje a zkontrolujte správnou hladinu v převodovce, jak jsem popisoval výše. Převodovka bude opět řadit hladce.
75 V6 2.0 ► 75 CDT ► 75 Tourer CDTi

Uživatelský avatar
Austin
Moderátor
Příspěvky: 2267
Registrován: ned zář 16, 2007 22:32
Bydliště: Brno 602 770 206
Kontaktovat uživatele:

Re: Automatická převodovka Jatco JF506E

Příspěvek od Austin » čtv srp 03, 2023 19:25

Moc pěkně popsáno, díky. Olej se měří za běžícího motoru tak jako u CVT u 200/25/400/45 ?
Austin Allegro 1.5 MKII 76, Austin Princess 2.0 OHC MKI 76, Rover 200 CVT 1.6 Twincam 99, Mini Cooper 1.3 97

dfleischer
Příspěvky: 9
Registrován: úte kvě 08, 2018 6:36
Bydliště: Severní Čechy

Re: Automatická převodovka Jatco JF506E

Příspěvek od dfleischer » čtv srp 03, 2023 20:13

Austin píše:
čtv srp 03, 2023 19:25
Moc pěkně popsáno, díky. Olej se měří za běžícího motoru tak jako u CVT u 200/25/400/45 ?
Ano, s nastartovaným motorem
75 V6 2.0 ► 75 CDT ► 75 Tourer CDTi

Odpovědět