Repase zadního brzdového třmene XW, RF, RT

Odpovědět
Uživatelský avatar
Trunda
Site Admin
Příspěvky: 17933
Registrován: pon lis 12, 2007 9:33
Bydliště: Morava

Repase zadního brzdového třmene XW, RF, RT

Příspěvek od Trunda » čtv čer 23, 2011 10:14

Made by Hombré :-)

Oprava zadní brzdy
Předem bych chtěl upozornit, že by se do této opravy neměl pouštět úplný laik, který ještě brzdy nikdy na ničem neopravoval. Taky je třeba určité manuální zručnosti, protože se jedná o systém, kde je třeba nasadit krycí manžetu zároveň s pístkem, který pak zabraňuje vypadnutí manžety a to je trošku náročné na trpělivost a zručnost. Pro lepší představu jak jsou tam jednotlvé části uspořádány jsem namaloval schematický obrázek:
Obrázek
Doporučil bych předem postříkat některé místa nějakým uvolňovačem rzi. Ideální je MD sprej, který obsahuje molybdendisulfid určený přímo k rozpouštění rzi, ale pokud ho nemáš, použij alespoň WD, konkor, silikonový olej nebo něco podobného. Zejména je třeba postříkat čep lanka ruční brzdy a páčku ruční brzdy s pružinou, odvzdušňovací šroub a šrouby držící hadičku, pozor ať se sprej nedostane na kotouč nebo brzdové desky.
Další postup:
Na zvednutém a zajištěném vozidle (stačí jedna zadní strana) sundáš kolo, vytáhneš pružnou závlačku čepu na konci lanka ruční brzdy a vytáhneš čep ven. Potom opatrně povol odvzdušňovací šroub (nezalomit) a průtokový šroub na konci brzdové hadice. Oba pak zase lehce dotáhni. Pak odmontuj všechny spoje, které ještě spojují hadici s třmenem, aby bylo potom možné celý třmen vytáhnout. Nakonec vymontuj oba šrouby vodících čepů, které třmen drží. Pro vytažení třmenu je dobré s ním jakoby zaviklat kolmo na kotouč, aby se uvolnily desky. Třmen pořád ještě visí na hadici. Teď zkontroluj vpředu v nádobce brzdovou kapalinu, popřípadě dolej do plna. Dále jsou potřeba dva lidé: jeden sedí v autě a sešlapuje brzdový pedál, druhý sleduje píst, jak vylézá ze třmenu. Po povolení pedálu je před dalším sešlápnutí třeba pár vteřin počkat, aby se hlavní brzdový válec stihl plnit kapalinou. Jakmile je píst na konci nebo už vyskočil a vyteklo trochu kapaliny, brzdový pedál už NEPOVOLUJ a zajisti ho v sešlápnuté poloze vhodným klackem nebo laťkou zapřenou o volant (já používám trubku z vysavače). Takto sešlápnutý pedál po celou dobu opravy zajistí, aby kapalina neprotékala brzdovým systémem, ale zůstala tam kde je a celý systém včetně ABS se nezavzdušnil. Byla by to pak práce navíc. Potom už můžeš píst úplně vytáhnout, někdy je třeba s ním otáčet proti směru hod. ručiček, aby se vyšrouboval závit šroubu ruční brzdy, vyteče jen troška kapaliny ze třmenu. Odšroubuj hadici a odvzdušňovací šroub a celý třmen si vytáhni na stůl.
Obrázek
Ze třmenu vytáhni gumičku a pak je třeba celý třmen zvenku i zevnitř očistit. Pořádně nějakým vhodným nástrojem vyčisti drážku ve které je gumička i drážku na patku manžety. Musí to být úplně čisté, jinak to nejde složit. Pak pořádně rozhýbej a promaž ten mechanizmus ruční brzdy. Potom tam nasaď novou gumičku, na nový píst navlékni novou manžetu tak, aby patka přesahovala přes dno pístu. Vnitřek prostoru pro píst ve třmenu potři čistou brzdovou kapalinou a opatrně nasaď píst do třmenu, aby ta přečnívající patka dosedla do drážky v dutině třmenu. Potom palcem opatrně zatlačuj píst dovnitř za současného přidržování manžety na místě. Hrana pístu roztáhne patku manžety a vtlačí ji do drážky. Chce to trochu trpělivosti a asi to nepůjde napoprvé, můžeš pístem i pomocí velkého šroubováku pootáčet, každopádně nepoužívej žádné svírací nástroje, musí to tam jít zatlačit rukou. Pak ještě píst za stálého pootáčení ve směru hod. ručiček protlač přes těsnicí gumičku až narazí na konec šroubu ruční brzdy, pak dalším otáčením velkým šroubovákem píst zašroubuj až dovnitř na doraz a porovnej manžetu, aby seděla pěkně v drážce na konci pístu.
Na autě: Zkontroluj, jestli není zarezlé lanko ruční brzdy taháním za páku a současným sledováním, jestli lanko zajíždí do bovdenu a vylézá z něj zpět - pokud ne, musíš vyměnit i lanko, (ale to popisovat nebudu), vytáhni brzdové desky a zkontroluj jejich tloušťku, jestli je obložení na nich aspoň 5 mm silné, můžeš je nechat, jinak je vyměň. Pokud je necháš, očisti pilníkem horní a spodní hranatý zámek desky, který dosedá do držáku třmenu. Desku nesmíš ušpinit od vazelíny, oleje ani kapaliny! Kotouč taky pořádně prohlédni, menší vrstvu rzi by měla deska strhnout při brzdění, pokud jsou na krajích kotouče nějaké silnější vrstvy rzi, můžeš je strhnout hranou pilníku opřeného o držák třmenu za současného otáčení kotoučem - jako na soustruhu. Pak musíš ještě vytáhnout vodicí čepy, pořádně je očisti od zbytků vazeliny a rzi, klidně i velmi jemným smirkem (200), nasaď na ně nové manžetky, pokud byl v sadě s gumičkama sáček s vazelinou, natři touto vazelinou čepy, pokud ne použij nějakou jinou kvalitní vazelinu a vlož je zpět do děr.Nasaď brzdové desky a opravený třmen - čepy musíš prstem zatlačit přes odpor manžetek a pozor na plošky na koncích čepů - musí opět zapadnout do vybrání v třmeni, aby se nemohly otáčet. Výstupky na vnitřní desce zase musí zapadnout do drážek v pístu, takže píst si natoč tak, aby byla jedna drážka vodorovně a druhá svisle. Pak našroubuj oba šrouby a dotáhni. Namontuj hadičku nejlépe s novým těsněním ( to asi v sadě nebude, tak si ho sežeň vlášť, musí být z mědi - žádný hliník ani fíbr). Potom zkontroluj a dolej na max brzdovou kapalinu a sundej zajištění pedálu. Počkej až bude z dírky na odvzdušňovací šroubek vytékat kapalina (asi 5 minut to potrvá, než se prostor ve třmenu naplní), našroubuj nový odvzdušňovací šroub a lehce dotáhni. Znovu dolej kapalinu a zavolej pomocníka, který bude šlapat na pedál - opět pomalu, až se píst vysune a opře o desku. Potom pomocník tlačí nohou na pedál a ty povolíš odvzdušňovací šroub až vystříkne zbytek vzduchu s kapalinou - můžeš si na šroubek nasadit hadičku, je to lepší a čistější, pak lehce dotáhni odvzdušňovací šroub. Potom teprve povolit pedál a celé to opakuj asi 3x-4x, až ze šroubku vystřikuje čistá kapalina bez zbytků vzduchu. Důležitá věc: při odvzdušňování je třeba tu stranu auta co nejvíc spustit dolů, aby byl odvzdušňovací šroubek v nejvyšším bodě prostoru pro kapalinu v brzdovém třmenu a všechen vzduch se mohl shromáždit u něj.
Nakonec namontuj všechny držáky hadic cos odmontoval, lanko ruční brzdy spoj čepem s mechanismem a zajisti. Vyzkoušej jestli se po povolení pedálu i povolení páky ruční brzdy kolo volně rukou otáčí. Všechno zkontroluj a namontuj kolo.
Pak vše znova na druhé straně.
Platí i pro přední brzdu (akorát tam není ta ručka, takže je to jednodušší)a pro R400, lépe řečeno doufám, že to je na 200 stejné, protože já jsem to psal podle 400 :-)
... I love K-SERIES ;-) ... 4 ... 6 cylinders.... it doesn't matter ;-)

Kupéčko - Rover 216 Coupe -> 218VVC, 1997 - Článek | Labuťka - Rover 416si Tourer, 1998 - Profil | MG ZT-T 190, 2002 - Článek | MG ZR 160, 2002 - Článek | Chrysler Pacifica 3.6l V6, 2017
Obrázek

Uživatelský avatar
Vilém
Příspěvky: 889
Registrován: sob srp 02, 2008 23:15
Bydliště: U Kolína

Re: Repase zadního brzdového třmene XW, RF, RT

Příspěvek od Vilém » čtv čer 23, 2011 10:46

Krásně jsi se rozepsal ;)
http://www.rover-club.net/car_detail.php?id=228" onclick="window.open(this.href);return false;
Ještě Ford escort cabrio pro zábavu.
Seat Ibiza 1.9D, 47kw, dělník.

Delfa
Příspěvky: 1
Registrován: stř kvě 14, 2014 9:18

Re: Repase zadního brzdového třmene XW, RF, RT

Příspěvek od Delfa » stř kvě 14, 2014 9:20

Zdravim, chci se zeptat, jaké sou rozměry zadního brzdícího pístu?

Uživatelský avatar
Trunda
Site Admin
Příspěvky: 17933
Registrován: pon lis 12, 2007 9:33
Bydliště: Morava

Re: Repase zadního brzdového třmene XW, RF, RT

Příspěvek od Trunda » stř kvě 14, 2014 9:59

Záleží na jaký model....
... I love K-SERIES ;-) ... 4 ... 6 cylinders.... it doesn't matter ;-)

Kupéčko - Rover 216 Coupe -> 218VVC, 1997 - Článek | Labuťka - Rover 416si Tourer, 1998 - Profil | MG ZT-T 190, 2002 - Článek | MG ZR 160, 2002 - Článek | Chrysler Pacifica 3.6l V6, 2017
Obrázek

Odpovědět