Výměna desek ruční brzdy

Odpovědět
Kony911
Příspěvky: 20
Registrován: úte kvě 26, 2020 19:49
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od Kony911 » pát led 21, 2022 1:13

Zdravím chlapi! Předem se omlouvám za pro někoho možná dost laický dotaz. Pustil jsem se do servisu své 75tky, abych ji mohl vrátit zpět do provozu. No k tomu patří i výměna brzd. Což je to nejmenší. Ale zjistil jsem, že ruční brzda je tu dělaná formou bubnu, což by asi nebylo nic divného, nicméně já se s tím setkávám poprvé 😃 a teď ta otázka. Chci si vyměnit destičky pro ruční brzdu. Je třeba sudnávat celý náboj, abych se k tomu dostal, nebo existuje nějaký fígl, jak je vyměnit, aniž bych musel povolovat tu šílenou 32 matku a sundávat celé ložisko? 😃 Díky moc!
ROVER 75 2.5 V6 - KV6

Uživatelský avatar
AnderN
Site Admin
Příspěvky: 6958
Registrován: pon zář 17, 2007 17:46
Bydliště: Brno, tel.: +420 725 378 817
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od AnderN » pát led 21, 2022 1:53

Ložisko? Neblbni, přece stačí demontovat kotouč, který slouží zároveň jako buben ruční brzdy. Pak už si vyměníš pakny bez problému. Nezapomeň to po sestavení seřídit, aby to mělo souměrný účinek. Možná hned zapřemýšlej nad novým lanovodem, po letech bývá k smrti utahaný.
Obrázek
MG ZT CDTi @ 118 kW / 370 Nm - 2009-? :: 200.000 km @ Obrázek
Rover 25 18K4F / automat CVT - 2013-? :: 50.000 km @ Obrázek
Rover Mini Cooper - 2016-? :: 20.000 km @ Obrázek
Ex. Rover 620 SDi - 2004-2009 :: 100.000 km @ Obrázek

Kony911
Příspěvky: 20
Registrován: úte kvě 26, 2020 19:49
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od Kony911 » pát led 21, 2022 2:08

AnderN píše:
pát led 21, 2022 1:53
Ložisko? Neblbni, přece stačí demontovat kotouč, který slouží zároveň jako buben ruční brzdy. Pak už si vyměníš pakny bez problému. Nezapomeň to po sestavení seřídit, aby to mělo souměrný účinek. Možná hned zapřemýšlej nad novým lanovodem, po letech bývá k smrti utahaný.
No viděl jsem právě nějaká videa, kde to sundávali celé, včetně náboje, bez toho ten přístup nevypadal úplně vábně 😃 kdybych se s tím nemusel prát, bylo by to super. Seřízení jsem koukal, že se dá celkem jednoduše udělat přes jednu z pěti dírek. Ale nevím, jak moc velký porod je povolit a znovu nasadit ty pružinky.
ROVER 75 2.5 V6 - KV6

Uživatelský avatar
Trunda
Site Admin
Příspěvky: 17933
Registrován: pon lis 12, 2007 9:33
Bydliště: Morava

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od Trunda » pát led 21, 2022 8:21

Neřeš žádný porod.... buď se bojíš a pak to nedělej, nebo do toho jdi ;-) Takže šup na to....

Asi řešíš špatnou účinnost brzdy. No, jenže v případě tohoto auta to nemusí být zdaleka o stavu tzv. paken (brzdového obložení). Na vysoko postavené ručce se dost zásadně projevuje vytahané primární lanko, za které tahá ručka. Pokud se někdo dříve horlivě nesnažil přitáhnout ručku na šroubení tohoto lanka v ručce, tak by mohlo být ok. Dále pak samozřejmě lanovody, ale udělal bych to následovně.

Zajisti si auto s povolenou ručkou. Vyheveruj ideálně obě zadní strany strany. Sundej kola. Na kotouči je pojistný šroubek, ten vyndej. Povol dva šrouby třmenu (brzdiče) do těhlice. Trošku s tím pokruť, ať se desky víc zamáčknou a celý brzdič opatrně sundej z kotouče a zavěs ho na pomocí nějakého silnějšího drátu někde bokem, ať to nevisí jen na hadici.
Pak už sundáš kotouč.
V první řadě je potřeba se kouknout, jestli na paknách je ještě nějaké maso. Já bych řekl že bude, protože za ideálních podmínek není důvod, aby to z toho mizelo, pokud se ručka nepoužívá za pohybu auta, nebo pokud nebyla historicky blbě seřízená tak, že to drhlo.
Pokud budou pakny ok, tak bych to jen jemně očistil a kotouč vrátil a pohrál si s nastavením.
Problém může nastat v případě, že je shnilý ten zadní krycí plech, v kterém je zacvaknutý klip přes pružinku, který zajišťuje paknu. Pokud by tam ten klip nedržel, tak je to velký problém. Asi by se to dalo nějak nabastlit, ale v lepším případě je potřeba koupit ten zadní kryt nový a ano, pak už je to myslím i o sundání ložiska.
Jinak sundávat ložisko není potřeba. Ten mechanismus po vycvaknutí těch klipů (na principu bajonetu) jde rozdělat a pakny z něj vyndat.

No, po nasazení kotouče (musí být nasazený na obou stranách) zatáhnout za ručku, ať si pakny sednou. A pak přes jeden z otvorů zkusit plochým šroubovákem na nastavovacím kolečku víc roztáhnout pakny od sebe. Je dobré před nasazením kotouče si zkontrolovat, že masa je na obou paknách stejně, stejně tak je to na obou stranách nějak nastavené a že ten štelovací mechanismus není zahnilý. Klidně ho máznout nějakou vazelínou do třmenů. Pak tedy zkusit na obou stranách stejně roztáhnout a zkusit ručku. Takto případně opakovat a vždy po povolení ručky vyzkoušet, že kotouč nedrhne. Určitě není dobré to nastavovat tak, aby to zabíralo už po pár zubech. Celá ta soustava má v sobě mnoho vůle a předpětí a je lepší to nechat zabírat na delší dráze, aby se opravdu nestávalo to, že při povolené ručce to bude stále drhnout.

Může se stát, že už tím nastavením na paknách to nepůjde seštelovat. To bývá případ, kdy jsou vytahaná lanka. Pak budiž, jako nouze nejvyšší, dá se sundat manžeta na ručce směrem od loketky a dá se dostat k matici na šroubení lanka od ručky. To se dá přitáhnout. Ale je tam samojistící matice a neuváženým šroubováním se kroutí celým lankem a to se ničí. Takže pohlídat si, že se matice opravdu točí a netočí se celé lanko. Případně se pod matici hodí dát nějaké podložky, ať se nemusí šroubovat po tak dlouhém závitu.

Na R75 ta ručka je sice konstrukčně pro životnost a funkčnost vyřešená skvěle, ale na údržbu to není zrovna hitparáda. Nicméně na to kouknout, jestli jsou pakny ok a zkusit to při zapojeném mozku nastavit, by měl umět každý. Protože jestli má dnes někdo odvahu provozovat R75, tak na toto musí mít odvahu zcela jistě ;-)

Šup do teho.... klidně sem hoď fotky, pokud by sis nebyl s něčím jistý. Od věci také nebude si sehnat manuál.... možná ho sem vyfotím.

P.S.: V manuálu to mají vyfocené bez ložiska proto, aby bylo vše vidět, ale sundávat ho je potřeba jen v případě výměny toho zadního plechu.
Přílohy
screen_2022-01-21_08-44_002.png
screen_2022-01-21_08-41_001.png
screen_2022-01-21_08-40_001.png
... I love K-SERIES ;-) ... 4 ... 6 cylinders.... it doesn't matter ;-)

Kupéčko - Rover 216 Coupe -> 218VVC, 1997 - Článek | Labuťka - Rover 416si Tourer, 1998 - Profil | MG ZT-T 190, 2002 - Článek | MG ZR 160, 2002 - Článek | Chrysler Pacifica 3.6l V6, 2017
Obrázek

Kony911
Příspěvky: 20
Registrován: úte kvě 26, 2020 19:49
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od Kony911 » pát led 21, 2022 9:39

Ahoj! 😊 moc děkuju za podrobný popis! Myslel jsem si, že to nějak tak je, ale strašně rád si věci bedlivě nastuduji, včetně osobních zkušeností a pak se do toho pouštím 😊 brzdy, kotouče, desky, samozřejmě vyměnit umím, ale bubnobrzdu jsem ještě nedělal, tak jen abych se psychicky připravil a zdá se, že to spíš bude takové hraní si 😃 nové pakny už mám koupené, takže když už to budu mít sundané, udělám je rovnou, ale vlastně z logického hlediska máš pravdu, že nemají ty stávající proč být v háji. Ale což, alespoň to bude hotové 😃
ROVER 75 2.5 V6 - KV6

Uživatelský avatar
Trunda
Site Admin
Příspěvky: 17933
Registrován: pon lis 12, 2007 9:33
Bydliště: Morava

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od Trunda » pát led 21, 2022 9:51

Jo, tak když už bys dával nové kotouče, tak se to asi hodí vyměnit taky. Tak mě napadá, že mě to na jaře bude čekat taky :-)
Nicméně pak je to prostě otázka stavu toho zadního plechu. To, že je to trošku na nervy tam ty pakny instalovat, to se hodí předeslat.... chce se to jen obrnit trpělivostí, ale není to nic tak nepřekonatelného.
... I love K-SERIES ;-) ... 4 ... 6 cylinders.... it doesn't matter ;-)

Kupéčko - Rover 216 Coupe -> 218VVC, 1997 - Článek | Labuťka - Rover 416si Tourer, 1998 - Profil | MG ZT-T 190, 2002 - Článek | MG ZR 160, 2002 - Článek | Chrysler Pacifica 3.6l V6, 2017
Obrázek

Kony911
Příspěvky: 20
Registrován: úte kvě 26, 2020 19:49
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od Kony911 » sob led 22, 2022 2:05

Tak, přináším menší storytime 😃 fotky sice nemám, ale plné ruce mozolů ano 😃 auto stalo opravdu dlouho, a podepsala se na tom i značná vrstva koroze, hlavně tedy na šroubech. Povolit některé šrouby bylo hodně o trpělivosti a síle. Přední brzdy kromě tohoto drobného nešvaru byly vyměněny v pár chvilkách. Přichází tedy na řadu zadní, mnou obávaná náprava. Sundat brzdiče, a kotouče bylo to nejmenší, je to vlastně to samé, co ve předu. Následně na mě vykoukly pakny ruční brzdy. A je to tady 😃 demontáž vlastně proběhla velice hladce. Krycí plech vypadá velice dobře, jen jsem ho očistil a přelízl černou barvou, ať to k něčemu vypadá 😃 přichází montáž nových paken. A to teda povím, to se žádná sláva nekonala. Dostat pružinky na místo, u toho držet na místě pakny a kompletovat to, to teda bylo značně o nervy 😃 nakonec se povedlo myslím si celkem dobře. Pak přišel ten hlavní problém. Při nasazení kotouče mi na jedné straně úplně nedoléhá k náboji. Jsem sice schopný ho přišroubat tím pojistným šroubem, ale při otáčení je vidět, ze na jedné straně nesedí ať jsem se snažil, jak jsem se snažil, nedařilo se mi ho tam nasadit správně. Nepřišel jsem na to, co mu vadí. Je to opravdu jen pár milimetrů. No na hodinách už byla půlnoc a pokračování nechávám na pondělí, ale kdyby někoho napadlo, proč mi ten zatracený kotouč nechce dolehnout, budu vděčný za každý postřeh 😃
ROVER 75 2.5 V6 - KV6

Uživatelský avatar
Trunda
Site Admin
Příspěvky: 17933
Registrován: pon lis 12, 2007 9:33
Bydliště: Morava

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od Trunda » sob led 22, 2022 15:03

Jojo.... přesně to upevnění paken zpět jsem upozorňoval, že to chce k tomu nějakého panáka :-)
No něco ti tam zavazí. Něco uvnitř nemáš dobře sesazené. Náboj si precizně očistil na ploše, kde na něj doléhá kotouč? No s tím ti moc neporadíme... leda bys dal fotky, ale něco tam máš špatně a na to si holt musíš přijít sám ;-) Nemáš zač :lol:
... I love K-SERIES ;-) ... 4 ... 6 cylinders.... it doesn't matter ;-)

Kupéčko - Rover 216 Coupe -> 218VVC, 1997 - Článek | Labuťka - Rover 416si Tourer, 1998 - Profil | MG ZT-T 190, 2002 - Článek | MG ZR 160, 2002 - Článek | Chrysler Pacifica 3.6l V6, 2017
Obrázek

Kony911
Příspěvky: 20
Registrován: úte kvě 26, 2020 19:49
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od Kony911 » ned led 23, 2022 21:45

Samozřejmě jsem z mého popisu nečekal odbornou pomoc 😃 bylo to myšleno spíše ze srandy 😃 zítra na nej mám vyhrazený celý den, takže uvidím, kde je problém 🤷‍♂️ Náboj samozřejmě komplet očištěný, ten se blýská, jako slovo boží 😀
ROVER 75 2.5 V6 - KV6

Kony911
Příspěvky: 20
Registrován: úte kvě 26, 2020 19:49
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od Kony911 » pon led 24, 2022 20:35

Tak brzdy jsou hotové 💪 pakny jsem sundával a dával zpět ještě jednou a chytl jsem na to slušný grif, takže už to šlo samo 😃 problém v kotouči vyřešen takovým bujarým způsobem. Středová díra u kotoučů od Ate byla asi o necelou desetinku menší, než 64mm. Takže za pomocí gumové paličky, násilí a vymezovacích kroužků jsem kotouč umístil tak, jak má být 😊

Mám jen jednu otázku pro zkušenější. Netýká se brzd, ale nechci zakládat další téma, snad to nevadí. Potřebuji si vyměnit tlumič výfuku. Svůj jsem odflexoval a už to má za sebou. Mám druhý z 2.0 V6, kterým jsem chtěl ten původní nahradit, ale má úplně jiný tvar. Zkusím ho tam i tak naprat, ale ta otázka je. Podle čeho dávali ten nebo ten? Oba typy se dávali do KV6, co jsem koukal, ale nevím proč 😃
Přílohy
2E4D32DD-C0CD-40B7-8612-127C0368DE8B.jpeg
9AD4BE5D-F019-406C-8871-5AF24E556F0B.jpeg
ROVER 75 2.5 V6 - KV6

Uživatelský avatar
Trunda
Site Admin
Příspěvky: 17933
Registrován: pon lis 12, 2007 9:33
Bydliště: Morava

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od Trunda » pon led 24, 2022 21:19

Ten spodní je zřejmě původní originál, nebo nějaká povedená náhrada, jako se dnes dají koupit z číny. Oválný je druhovýroba, která tlumením na KV6 stála za starou belu. Oboje tam rozhodně pasuje.... akorát že na ten lisovaný je potřeba mít ještě takovou obruč se závěsy. Pokud tam nějaké závěsy navaříš, tak to nebudeš schopný nasadit, protože to tělo tlumiče tam je opravdu natěsno. Ta obruč má úchyty v horní části, nasadíš ji na úchyty na autě, do ní pak tlumič a spodní část pak přišroubuješ k horní. I tak je to vopruz to dát dokupy, ale bez toho to asi nepůjde.
Bohužel ta obruč je celkem dost drahá, jelikož ta se z Číny sehnat nedá a prodává se jen originální. Takže možná bude stát za to si ji nějak vyrobit.
https://rimmerbros.com/Item--i-WCU000311K
... I love K-SERIES ;-) ... 4 ... 6 cylinders.... it doesn't matter ;-)

Kupéčko - Rover 216 Coupe -> 218VVC, 1997 - Článek | Labuťka - Rover 416si Tourer, 1998 - Profil | MG ZT-T 190, 2002 - Článek | MG ZR 160, 2002 - Článek | Chrysler Pacifica 3.6l V6, 2017
Obrázek

Kony911
Příspěvky: 20
Registrován: úte kvě 26, 2020 19:49
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od Kony911 » pon led 24, 2022 21:46

Moc děkuju za odpověď! Tak nějak jsem si to myslel, jen jsem měl pocit, že oválná je origo 😃 nějaký packy zkusím svařit sám, třeba se to povede. Co jsem se ptal na FB tak celkově shánět tlumič výfuku na tohle auto je porod. Já naštěstí náhradní mám, jen tedy vymyslet, jak ho tam chytnout 😃 super, ještě jednou díky za rady a zítra se jde pokračovat 😊
ROVER 75 2.5 V6 - KV6

Uživatelský avatar
Trunda
Site Admin
Příspěvky: 17933
Registrován: pon lis 12, 2007 9:33
Bydliště: Morava

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od Trunda » úte led 25, 2022 7:58

Koukám, že na tom výfuku je vidět, že zdola nějaká obruč zůstala.... Podle lemu ten výfuk nebude originál, ale ta čínská náhrada, ale i tak 10x lepší jako cokoli. Škoda, že ti ten, kdo tě tím podaroval, neposlal i tu horní část obruče.
Mimochodem.... nemyslím si, že by byl problém ten výfuk koupit. To si myslí jen ti, co o tom plkají na facebooku místo toho, aby se přišli zeptat sem opravdových odborníků 8) Cha chá :-)
Na eBay se pořád dá celkem běžně koupit lisovaná náhrada od Klariusu, která taky není marná. Tuším, že ho mají skladem i v Německu. Ale jinak v UK je toho pořád ještě dost. Nebo tu tato čínská náhrada, která je vyrobená podle původního originálu, jen nemá tolik vrstev, je tak o třetinu lehčí a holt tedy nevydrží asi tolik. Ale tlumení má opravdu na úrovni originálu.
Samozřejmě už to něco stojí a není to doma druhý den. Ale jestli s tím má někdo problém, ať si koupí vochcávku v dehtu ;-)
... I love K-SERIES ;-) ... 4 ... 6 cylinders.... it doesn't matter ;-)

Kupéčko - Rover 216 Coupe -> 218VVC, 1997 - Článek | Labuťka - Rover 416si Tourer, 1998 - Profil | MG ZT-T 190, 2002 - Článek | MG ZR 160, 2002 - Článek | Chrysler Pacifica 3.6l V6, 2017
Obrázek

Uživatelský avatar
AnderN
Site Admin
Příspěvky: 6958
Registrován: pon zář 17, 2007 17:46
Bydliště: Brno, tel.: +420 725 378 817
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od AnderN » úte led 25, 2022 18:54

No já nevím, běž se zeptat do škodovky, co stojí zadní tlumič výfuku na dieselovou octavii v prvovýrobní kvalitě ;)
Obrázek
MG ZT CDTi @ 118 kW / 370 Nm - 2009-? :: 200.000 km @ Obrázek
Rover 25 18K4F / automat CVT - 2013-? :: 50.000 km @ Obrázek
Rover Mini Cooper - 2016-? :: 20.000 km @ Obrázek
Ex. Rover 620 SDi - 2004-2009 :: 100.000 km @ Obrázek

Uživatelský avatar
Trunda
Site Admin
Příspěvky: 17933
Registrován: pon lis 12, 2007 9:33
Bydliště: Morava

Re: Výměna desek ruční brzdy

Příspěvek od Trunda » úte led 25, 2022 21:06

No jasné.... cena bude vždy otázkou spekulace a kompromisu.... ale lidi dneska naprosto nesnesou, že si mají na nějaký díl počkat. Typicky šodofkáři. Ačkoli.... jsou zvyklí čekat na díly typu "čip do jednotky" :-D
... I love K-SERIES ;-) ... 4 ... 6 cylinders.... it doesn't matter ;-)

Kupéčko - Rover 216 Coupe -> 218VVC, 1997 - Článek | Labuťka - Rover 416si Tourer, 1998 - Profil | MG ZT-T 190, 2002 - Článek | MG ZR 160, 2002 - Článek | Chrysler Pacifica 3.6l V6, 2017
Obrázek

Odpovědět