Stránka 1 z 1

kolísání teploty vody

Napsal: pát zář 13, 2024 13:48
od syky93
Ahoj všem,

prosím o radu, asi už se tu něco podobnýho řešilo. Po 3 letech a cca 15 tkm bezproblémového provozu mě začal zlobit ukazatel teploty vody. Při pomalé jízdě s nízkými otáčkami nebo popojíždění městem začne teplota pomalu stoupat ke ¾ ukazatele, kde se zastaví a po chvilce většinou rychle padne dolů k normálu (lehce pod ½). Ventilátor vepředu spíná, ale topení při zvýšené teplotě vody netopí – začne topit, až když ručička teploty padne k normálu. Koukal jsem, že expanzka se při tomhle jevu plní vodou skoro až po okraj a víčko začne i lehce odfukovat, od motoru jde fakt hic, spíná i zadní větrák (z toho usuzuji, že budík teploty na přístrojovce ukazuje realitu a motor se lokálně přehřívá...). Při jízdě ustáleným tempem nebo i svižné jízdě v otáčkách stylem brzda/plyn se nic neděje, takže doufám, že projev fouklýho těsnění to není (měněno cca 20tkm zpátky za MLS/vícevrstvé). Po dojetí a vychladnutí si expanzka jen lehce odfoukne, ale žádné drama. Opticky ve vodě nikde žádný kal není, voda se nemísí s olejem ani naopak.

Takže...čím to může být? Víčko expanzky, vadný/zanesený termostat, zanesené hadice chlazení (přepad z hlavy), zarostlý chladič, zavzdušněný chladicí okruh, ulomené lopatky na pumpě....? Půjdu na to vylučovací metodou krok po kroku, ale budu rád za jakékoliv postřehy. Měnit termostat se mi třeba úplně nechce :-D Začnu víčkem a případně pak proplachem systému, jestli vyteče ven i to co běžně nemá (bordel, úlomky...). Odvzdušněno mám opakovaně, bohužel bez výsledku. Předem dík!

Btw.: To samé mi začalo dělat i ZR 160 – 2 roky ježdění po okruzích bez ztráty kytičky a při „důchodcovským“ ježdění začalo zlobit. Těsnění je tu dělané 40 tkm nazpět. Ale primárně mě to trápí v TF, to je pro mě srdcovka. Nicméně termostat bych cvičně zkusil rozebrat nejprve na ZR, kde je lepší přístup...

Syky

Re: kolísání teploty vody

Napsal: pát zář 13, 2024 20:08
od Austin
Někdy nové - novější víčko chladiče/nádobky je horší než letitý originál. U Mini běžná věc.
Tento model (vyobrazení) je lepší než ty vystouplejší https://www.apautodily.cz/nabidka/nty-u ... ej_100102/
Obrázek

O termostatech platí dtto. Nový kus nerovná se lepší. Možná 20% nových termostatů stojí za h...

Problém s chlazením u výkonného Mini Mpi jsem vyřešil novými hadicemi, vysušením kanálů tlakových vzduchem,
použitím Prep fluid (proplach) a aplikací bezvodé chladící kapaliny Evans. Nesmí se míchat s vodou.
Prep fluid lze použít opakovaně (4x) nevylévá se.
Classic cool https://www.evans-coolants.cz/
Vydrží 10 - 20 let. Hlavní vlastnost je nižší teplota obecně (asi o 5°) a
Classic Cool 180° přispívá k menšímu tlaku v chladícím systému, čímž se snižuje tlak na součásti motoru a hadice.

Začal bych ale dlouhým proplachem vodou s přidáním čističe před výměnou čehokoliv. Vše vyplavit z bloku.
Nový chladič pomůže, stejně ho jednou vyměníte. Je zlevněný z 5 na 3 litry.
https://www.apautodily.cz/nabidka/nisse ... ej_100102/
Hrozně jsem to odkládat a pak jsem zíral jak byl levný 1030,- (na 216 twincam)
Starý chladič po vytažení byl v příšerném stavu, z vrchu to nebylo vidět.

Re: kolísání teploty vody

Napsal: pát zář 13, 2024 20:33
od KDB
Jenom jsem to prolétl, ale pokud je dobře udělané těsnění pod hlavou, tak bych šel po víčku ( jde dotáhnout-těsní?), někde to netěsní - nedrží to tlak. Když motor točí, tak čerpadlo to průtokem uchladí, ale jak ubereš otáčky a nemá to přetlak, tak se to začne vařit.
Jsi si jistý, že chladič máš bez bublin ? Při volnoběhu stačí i trochu vzduchu a přestane voda cirkulovat. Topení obvykle přestává topit dřív, než se začne zvedat teplota.
O funkci čerpadla se převědčíš, když pozoruješ, jak stříká přepad v expanzce při změně otáček.
Ohledně teploty - pozor na to, že ručička má stabilní polohu od 78 do 110°C, takže když se pohne, už je něco špatně.
ECU zapíná ventilátor chladiče při cca 103°, vypíná na 96° - pokud máš auto bez klimy. Ručička se tedy vůbec nepohne.
Dobré je koukat na teplotu diagnostikou, pak vyhneš zbytečnému dráždění těsnění zvýšenou teplotou při zavzdušněném systému.

Re: kolísání teploty vody

Napsal: pon zář 16, 2024 9:37
od syky93
Díky oběma za postřehy! Nové víčko už je na cestě. Já expanzku kontroluji každou druhou/třetí jízdu, tudíž je možné, že už víčko úplně netěsní jak má - kéž by to bylo jen tím. Ten chladič ještě zkontroluji, chci se stejně podívat, jak jsou na tom voštiny. Jinak mám verzi s klimou a to že se ručička pohla nahoru beru jako varování, že je něco špatně, nikdy mi to neudělalo a autu jsem poslední 3 roky dával docela zabrat...

Dočetl jsem se něco o provrtání termostatu jakožto prevenci před jeho selháním/zasekáváním. Přijde mi to teda jako blbost, ale chápu to tak, že díky tomu proudí kapalina v určitým množství pořád přes hlavní okruh chlazení (chladič)? Motor se dýl ohřívá a teoreticky se může v chladnějších dnech a klidné jízdě i podchlazovat, nebo? Já každopádně s TF jezdím, když je aspoň 10 stupňů a pomalejší ohřev mi vůbec nevadí. Udržet pak zahřátý motor jízdou není až takový problém podle mě, jezdím s tím když už tak delší trasy, žádné popojíždění...

Re: kolísání teploty vody

Napsal: pon zář 16, 2024 21:08
od lenham3
Pokud je tam vícevrstvé těsnění tak je to těsněním a nic jiného nehledej

Re: kolísání teploty vody

Napsal: úte zář 17, 2024 10:03
od syky93
Toho se samozřejmě obávám, ale to by se muselo projevit hlavně při ostré jízdě, nebo ne...? Když jedu brzda-plyn, ručička se fakt ani nehne. Na TF je vícevrstvé, ale na ZR klasické elastomerní, projev je totožný...