Chlazení vody

Odpovědět
Uživatelský avatar
KDB
Příspěvky: 2181
Registrován: úte úno 26, 2008 21:41
Bydliště: Křivoklátsko

Chlazení vody

Příspěvek od KDB » pát srp 21, 2015 14:12

Poté, co jsem prozatím uzavřel chlazení oleje, otevírám téma chlazení vody...
Na mém MG prochází vývojem v podstatě kontinuálně, zvlášť intenzivně v posledním měsíci - nikoliv kvůli tetlu, ale díky zapůjčené diagnostice :mrgreen:
Sem směřuje první otázka - je tady někdo, kdo má načtené sktutečné teploty a jejich průběh z ŘJ ?
Evoluce chlazení:
1) demontáž původního termostatu, origo domeček s 88° termostatem vpředu před chladičem s propojkou do vývodu z chladiče.
O něco delší ohřev ( o cca 1-2km), jinak vše stejné.

2) přidán výměník voda/olej . umístěn na konec kovového vedení z chladiče o motoru - cílem bylo max. ochlazení oleje. Ve všech režimech to bylo lepší, jen v případě velkého zatížení oleje začala lezt i voda nahoru . Bylo to jen případě závodů v Mýtě, nebo několika km na III. st v 6-7,000ot.
Při běžném režimu držel olej ve vaně (čidle na filtru) cca teplotu vody s kolísáním 2-3°


3) po napíchnutí se na ŘJ (pravda bylo 30-35st. tepla) jsem zjistil, že voda se pohybuje 93-95st. a při svižnější jízdě jsem kolem 100° ( olej to samé) a hozně pomalu se to chladí.
První bylo přemístění výměníku na výtok z motoru - to ulevilo vodě, sundalo teplotu o 2-3°.
Udělal jsem za stejných podmínek test s R75, která s původní koncepcí držela 82-83°.Toto jsem vzal jako referenční.

4)Proběhla výměna termostatu postupně za 82° (Gates) - teplota spadla jen na 87°, až výměna za 77°přinesla provozní teplotu kole 84° - to vše ale při volné jízdě při 3000ot na 5st. Problém vypadal jinde. Chladič.

5) Chladič u MG je citelně menší, pravděpodobně je počítáno s velkým objemem vody v soustavě. Já jsem mu to neulehčil, když jsem otočil poměr chladné/teplé vody. Začal jsem řešit výrobu výkonnějšího, protože moje MG dostalo nový těsně před mou koupí, a pořád vypadal dobře. Protože toto ale bylo na delší lokte a já chtěl laborovat, dokud je saharské počasí, koupil jsem standartní chladič nový. Už při hledání nového jsem zjistil, že většina chladičů má hloubku 24mm. Můj starý 17-18mm.
Teplota s novým chladičem se držela 81-83° (77°term.) a i při zátěži nešla přes 95°.

6) Zvětšil jsem množství ochlazené vody přesunutím propojky termostatu dozadu k motoru na konec kovového vedení.
Výsledkem byla větší chladicí rezerva.

7)Při ochlazení počasí na 15° se teplota drží 80-81, vyleze max. na 85-6°při zátěži, a při určitých režimech ale padá až 73-4°, což se mi nelíbí.
U R75 je voda 79-81, olej 79°.
Aby to nebylo fádní, u jiného MG F (původní stav 104tis. km, MPi, chladič původní, ohnilé voštiny), drží voda 91° +/- 0,5°a nepřeleze 94°, ať se snažím jak chci.
Proto moje otázka, jestli někdo nemá ještě další hodnoty, jak vypadají teploty v reálu....?

8) Vrátil jsem propojku zpět dopředu, čímž se teplota zestabilněla.

9) Zpět termostat 82° Gates, teplota 85-86°, kolísání až k 80°

9) Zpět termostat 88° Waxstat (asi origo továrna) - voda 91+/- 0,5, kolísání k 88°

Tady jsem skončil dnes dopoledne.
V podstatě řeším dvě otázky:
a) kolik výrobce uvažoval provozní hodnotu na čidle z výstupu hlavy ?
b) nakolik je kolísání ovlivněno stavem/kvalitou termostatu a kolik jeho umístěním + použitím/nepoužitím PRT termostatu...?

A poznámka na konec - PRT termostat je na 82°.....

Teď končím, a jdu se provětrat... car::

Berte to jako volnou diskuzi na dané téma, samozřejmě s přesahem k ostatním aplikacím K-serie.....
MGF, Tourer, RR P38,R75, MGF Trophy, Rover 200 BRM, Rover 827 Coupe, 827 Sedan, Elise S1, XK8 , Škoda Felicia(60´), 1000(64) + 1100(67)MB, 110R(70,71,72,78,80), Garde(83), W353(67,73)...prostě mě to baví.

Pítrs
Příspěvky: 2062
Registrován: čtv dub 21, 2011 19:32
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Chlazení vody

Příspěvek od Pítrs » pát srp 21, 2015 15:01

ad b) můj PRT je na 82° C, teplota se při vyrovnané jízdě drží pevně na 90° C, kolísání je vždy zapříčiněno vydatností chlazení a nároky na práci motoru= z kopce bez plynu tak 86° C, do kopce 92-94° C, při stání a popojíždění >100° C až do sepnutí větráku, poté po ustálení cestovní rychlosti vždy návrat na 90° C bez jakýchkoli změn (nepočítám změnu 1° C +-)
(mimochodem kolísání je dále ovlivněno sílou pružiny v termostatu, mám s tvrdou pružinou, takže změny teplot při značném zvýšení otáček jsou minimální)
srovnání s konvenčním termostatem nemám, nejel jsem

(ještě mám zkušenost s PRT na 88° C s měkkou pružinou, tam byly výše uvedené provozní hodnoty o těch 6° C rozdílu vyšší a při změnách otáček to celkem citelně skákalo)
Rover 75 1.8L Turbo sedan 2004
Tento automobil byl: 72 453. ve výrobním pořadí, z celkového počtu 112 381 ks, 752. 1.8 T Connoisseur z celkového počtu 2 392 ks, 1 003. v barvě laku Odyssey Blue (kód: JGA) z celkového počtu 2 856 ks.

Alfa Romeo 147, 1.6 L Twinspark 105 KS

Uživatelský avatar
KDB
Příspěvky: 2181
Registrován: úte úno 26, 2008 21:41
Bydliště: Křivoklátsko

Re: Chlazení vody

Příspěvek od KDB » pát srp 21, 2015 15:58

Super :-D ....
I když moc jasnější to není...
1)Tvoje 1,8T má termostat PRT 82° - drží 90°, rozptyl 86-94°
2)Moje 1,8 klasika (asi 88°- neměl jsem ho venku) - drží 80-81°, rozptyl 79-83°
3) Klasika MG F 1,8 - termostat 88°, drží 91, rozptyl 90-93
4) Moje MG - vzdálený termostat 88° na výtoku z chladiče, drží 91°, rozptyl 88-93.

PRT termostat zavedli především kvůli stabilnější teplotě na vtoku do bloku. Jestliže předpokládám, že kolísání na vtoku způsobí i kolísání na výtoku, byť asi v menším rozptylu - tak jakto, že větší kolísání se projevuje u verze vzdáleného termostatu....a to v podstatě za všech provozních podmínek....? A klasika drží rozptyl 2-5°

Ještě jedno: U obou dvou Gatesů (77,82°) i Waxstatu 88°teplota jede až 3-5°nad nominál a pak to spadne 5-6°pod nominál a postupně se výkyvy zmenšují.
U klasiky MG a R75 to plynule dojede k provozní teplotě a bez poklesu jí drží.....prostě ideál.
Vysvětloval jsem si to kvalitou termostatu GATES, ale trochu mi tuto teorii hatí Waxstat, který je asi fabrický a kolísá také, i když méně. Zkusím ještě sehnat dalš slušnej termostat pro porovnání.

Jasně, že ty auta budou jezdit tak i tak, ale prostě mě to zajímá a baví.....

Mám 200 1,4 74kw, která najela od výměny těsnění 150,000km, a když jsem ho v 300.000km měnil, bylo to kvůli prasklé hadici. Motor včetně hlavy byl v bezvadném stavu.
Mám R75 1,8 -220.000 (já 30tis), - ta co drží těch 80°, těsnění nevím kdy a motor jde jako samet.
Původní motor z MG - najeto 213.000km, klasické chlazení - bez problému, a to u mne neměl lehký život... :roll:
Nový motor v MG najel 60.000km při provozních teplotách 95-100°....
A všechny po stránce vyhřátí bloku a odcházení těsnění jsou v pohodě....

Mě prostě zajímá jak a proč věci fungují - a tady tomu jsem zatím nepřišel na kloub .
Otazník je teplota na mé R75 - nechce se mi vyndavat termostat, protože to funguje a nechci do toho šťourat. Možná tam někdo vrznul studenější...
MGF, Tourer, RR P38,R75, MGF Trophy, Rover 200 BRM, Rover 827 Coupe, 827 Sedan, Elise S1, XK8 , Škoda Felicia(60´), 1000(64) + 1100(67)MB, 110R(70,71,72,78,80), Garde(83), W353(67,73)...prostě mě to baví.

Pítrs
Příspěvky: 2062
Registrován: čtv dub 21, 2011 19:32
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Chlazení vody

Příspěvek od Pítrs » pát srp 21, 2015 16:15

Promiň, ale já jsem nechtěl nic vysvětlit, jen jsem dodal vlastní naměřené údaje.
Občas nad tím též přemýšlím, z mého pohledu je to kolísání způsobeno přehříváním a odchlazováním celého systému.
PRT byl udělán tak, aby mixoval chladící kapaliny dvou různých teplot tak, aby do hlavy šla již jen jedna kapalina o jedné teplotě, s omezenými výkyvy.
A tak to prostě výborně funguje.
Pokud jde teplota nahoru, tak je to tím, že zdroj tepla je sice buď stejný, případně silnější, nicméně odebírání tepla se neděje- konstatní nápor vzduchu, případně stojím a nejde to pryč.
Pokud jde teplota dolů, tak je to tím, že zdroj tepla je slabší (po motoru chci míň práce nebo vůbec žádnou), ochlazování se sice děje, ale vlivem naakumulovaného tepla v materiálu přechází energie do chladící kapaliny, takže se to drží stále v pracovním rozsahu (za asistence termostatu, který začíná přivírat).
Nevidím na tom nic ke špekulování, neřeším nic, taky se tím bavím, když jezdím, tak hodně často sleduji ty teploty v těch režimech, je to celkem zajímavé pozorovat.

Kvalitu termostatů nedokážu posoudit, ale setkal jsem se vícekrát s názorem, že ty PRT jsou spolehlivější, než konvenční.
Já ten svůj původní PRT 88° C měnil za studenější proto, že jsem několikrát nabyl dost silného dojmu, že zadrhává v poloze "uzavřeno", tak jsem to pro jistotu přehodil.
Měněno v r. 2013, původní byl v provozu od r. 2010 (tj. 3 roky, najel odhadem 40 000 km), ale co jsem se díval do faktury/servisního zápisu, tak to byl nějaký za podezřele nízkou cenu.

ad A) kolik výrobce uvažoval výstupní teplotu? tak to je otázka na motoráře Powertrain :P Četl jsem skripta ohledne teorií spalovacích motorů (http://skoda.panda.cz/forum/), ten pán se jmenuje tuším Čech, uváděl ideální provozní teplotu motorů co nejvyšší (samozřejmě ne 120° C, atp.), byla tam odvolávka na vyšší účinnost, nízké teploty pak způsobují neefektivní spalování spolu s vysrážením těžké frakce paliva na stěnách válců...tak proto tyto teplotní rozsahy.....
Ale proč má Fiat takové teploty, Opel takové a Rover zase jiné?
Proč má K-motor 1.8 litru atmosféra jiný termostat, než K-motor 1.8 litru turbo, když se jedná o téměř identické konstrukce?
KDB píše:- tak jakto, že větší kolísání se projevuje u verze vzdáleného termostatu....a to v podstatě za všech provozních podmínek....? A klasika drží rozptyl 2-5°
Možná proto, že je od výstupu z hlavy ten PRT celkem daleko a po cestě v těch hadicích se kapalina stačí lehce ochladit, takže na na výstupu je třeba 95°C a do termostatu teče třebas 92° C...
Rover 75 1.8L Turbo sedan 2004
Tento automobil byl: 72 453. ve výrobním pořadí, z celkového počtu 112 381 ks, 752. 1.8 T Connoisseur z celkového počtu 2 392 ks, 1 003. v barvě laku Odyssey Blue (kód: JGA) z celkového počtu 2 856 ks.

Alfa Romeo 147, 1.6 L Twinspark 105 KS

Uživatelský avatar
Austin
Moderátor
Příspěvky: 2288
Registrován: ned zář 16, 2007 23:32
Bydliště: Brno 602 770 206
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení vody

Příspěvek od Austin » pon srp 24, 2015 15:16

Já bych řekl že jsi kousek od Ubla a ten by ti měl umět odpovědět ne ? Každopádně asi bude v pátek na srazu Mini Praha.
Austin Allegro 1.5 MKII 76, Austin Princess 2.0 OHC MKI 76, Rover 200 CVT 1.6 Twincam 99, Mini Cooper 1.3 97

kubovarik
Příspěvky: 27
Registrován: ned srp 02, 2015 13:29
Bydliště: Switzerland, dettighofen

Re: Chlazení vody

Příspěvek od kubovarik » úte zář 08, 2015 22:54

viem prerobit obycajny termostat na prt? prt uz kupeny a na ceste z UK ale je to jednoduche zapojit? staci rozrezat hadice tie co su vedla vyfukovych zvodov a tam to cele nacpat alebo potrebujem nejaky kit hadic atd?

Vážený pane, nacpat svůj příspěvek do příšpěvku jiného se říká arogance.
Dále: prt nebo PRT ten dotaz je blbě formulovaný, se na mne nezlobte, to si dáváte otázku sám sobě?
Fascinuje mne, jak každý druhý, co má do prdele díru, si myslí, že když začne každou větu malým písmem,
píše bez diakritiky a nedodrží elementárně slovosled, že mu na jeho příspěvek bude někdo reagovat.

Výhovorka že píšem z tableta alebo telefóna neobstojí. Moderator Austin

Uživatelský avatar
Dendy
Příspěvky: 247
Registrován: ned zář 30, 2007 22:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení vody

Příspěvek od Dendy » stř zář 09, 2015 9:25

Hlavne nesmis zapomenout na to Karle ze ty používáš LPG a tzn. pouziti zplynovace (vymenik LPG/voda) tzn. vetsi objem vody :-)
MGF 1,8 Trophy 160 and Jaguar X-Type estate 3.0l V6 MT 4x4, Range Rover l322 4,4
nerezové svody 4_2_1 Janspeead + tlumic TT/MK4, TrotB = 52mm, Sani GreenFilter
Powerflex ...nakoupeno ceka na montaz :-)
http://moje.auto.cz/Dendy/stribrnak.html
Lidi o mě říkaji že jsem flegmatik......hm je mi to nejak jedno :-)
Utržené sluchátko: 6088947sestsest

kubovarik
Příspěvky: 27
Registrován: ned srp 02, 2015 13:29
Bydliště: Switzerland, dettighofen

Re: Chlazení vody

Příspěvek od kubovarik » stř zář 09, 2015 11:30

kubovarik píše:viem prerobit obycajny termostat na prt? prt uz kupeny a na ceste z UK ale je to jednoduche zapojit? staci rozrezat hadice tie co su vedla vyfukovych zvodov a tam to cele nacpat alebo potrebujem nejaky kit hadic atd?

Vážený pane, nacpat svůj příspěvek do příšpěvku jiného se říká arogance.
Dále: prt nebo PRT ten dotaz je blbě formulovaný, se na mne nezlobte, to si dáváte otázku sám sobě?
Fascinuje mne, jak každý druhý, co má do prdele díru, si myslí, že když začne každou větu malým písmem,
píše bez diakritiky a nedodrží elementárně slovosled, že mu na jeho příspěvek bude někdo reagovat.

Výhovorka že píšem z tableta alebo telefóna neobstojí. Moderator Austin

Pan moderator, to si delas prdel? Vseobecne plati ze na internete sa pouziva neformalna komunikacia takze kludne aj bez interpunkcnych znamienok.
Po druhe som zvyknuty z inych for a klubov nezakladat zbytocne nove vlakna, ked ma niekto podobny problem ako ja alebo iny clen tak kludne sa spytam v rovnakom vlakne. Ked bude kazdy zakladat nove tema tak tu bude plna prdel duplicitnych tem ato snad asi nechces .

Sorry za zasieranie temy.

Uživatelský avatar
AnderN
Site Admin
Příspěvky: 6976
Registrován: pon zář 17, 2007 18:46
Bydliště: Brno, tel.: +420 725 378 817
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení vody

Příspěvek od AnderN » stř zář 09, 2015 11:39

Nezlob se, ale Austin má pravdu. Ano, na internetu se často nepoužívá diakritika (neplést s interpunkcí!) a nikdo tě nebude tepat za překlep nebo hrubku, ale základem je psát tak, aby se to dalo přečíst, což tvůj první příspěvek nesplňuje. Za druhé toto téma není o montáži PRT termostatu, ale jeho vlivu na kolísání teploty, takže jsi mimo.
Obrázek
MG ZT CDTi @ 118 kW / 370 Nm - 2009-? :: 200.000 km @ Obrázek
Rover 25 18K4F / automat CVT - 2013-? :: 50.000 km @ Obrázek
Rover Mini Cooper - 2016-? :: 20.000 km @ Obrázek
Ex. Rover 620 SDi - 2004-2009 :: 100.000 km @ Obrázek

Uživatelský avatar
Dendy
Příspěvky: 247
Registrován: ned zář 30, 2007 22:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení vody

Příspěvek od Dendy » stř zář 09, 2015 15:50

Koukam Karle, ze jsem ti nemel tu diagnostiku na Rovery pujcovat :lol:
MGF 1,8 Trophy 160 and Jaguar X-Type estate 3.0l V6 MT 4x4, Range Rover l322 4,4
nerezové svody 4_2_1 Janspeead + tlumic TT/MK4, TrotB = 52mm, Sani GreenFilter
Powerflex ...nakoupeno ceka na montaz :-)
http://moje.auto.cz/Dendy/stribrnak.html
Lidi o mě říkaji že jsem flegmatik......hm je mi to nejak jedno :-)
Utržené sluchátko: 6088947sestsest

Uživatelský avatar
KDB
Příspěvky: 2181
Registrován: úte úno 26, 2008 21:41
Bydliště: Křivoklátsko

Re: Chlazení vody

Příspěvek od KDB » stř zář 09, 2015 17:56

Dende, asi neměl.... :mrgreen:

PRT : http://www.mgfcar.de/thermostat/Water_System_Mods.htm

Nicméně, trochu péče při kladení otázky by neškodilo.
MGF, Tourer, RR P38,R75, MGF Trophy, Rover 200 BRM, Rover 827 Coupe, 827 Sedan, Elise S1, XK8 , Škoda Felicia(60´), 1000(64) + 1100(67)MB, 110R(70,71,72,78,80), Garde(83), W353(67,73)...prostě mě to baví.

call
Příspěvky: 27
Registrován: sob čer 27, 2009 13:03

Re: Chlazení vody

Příspěvek od call » sob říj 03, 2015 18:31

Čau Karle,
dlouho jsem tu nechodil tak jsem si se zájmem pročetl tvoje témata o chlazení oleje a vody u MGF. Je to zajímavé co popisuješ.
Sám jsem měl potíže s chlazením motoru u svého auta nestačilo na dálnici chladit když šlo na plno :? a musel jsem sudávat nohu
z plynu a chladit. Proste to chlazení na těch 160 koníku nic moc. Ten origo chladič prostě nestíhal a při jeho tloušťce jsem se ani nedivil.
Teď mě asi milovníci značky asi ukamenuji .ale použil jsem chladič z jiného vozu trochu úpravy na hadicích vepředu a větší chladič a ok.
Sice barbar :lol: ale pohoda a auto chladí super. Mám to žluté MGF . Jinak ten chladič oleje na 110R byl super výměník není to pravé ořechové.

zdarec Call

Odpovědět