Takže jsi to nečetl.....

... a nebo tomu nerozumíš.
Ano, v běžné cestě do obchodu je to jedno... ale při náročnější a delší cestě a při krizovém brzdění ten rozdíl může být rozhodující v tom, jak situace dopadne. A o to tu jde. Nikdo nejezdí tak, aby se sem tam do takové situace nedostal a proto já říkám, že to za ty drobné peníze stojí.
Takže jednoduše, takový výcuc...
Test byl prováděn na kotoučích 312 mm v simulaci brzdného manévru auta o hmotnosti 1400 kg (tedy poměrově stejně dimenzované, jako brzdy na ZR 105) zpomalujícího z 100 km/h na 0 během cca 4 sekund. To je jako když fakt dupneš na brzdu v nějaké krizové situaci. Tedy je vypočítáno z "vlastností" třecích materiálů jaká síla je potřeba vyvinout, aby bylo takového zpomalení docíleno v případě, že se neuvažuje o změně vlastností materiálů v důsledku teploty. Tato síle je pak aplikována při pokusu.
Tak a pak už stačí jen následující graf, abys pochopil, že s nechlazeným kotoučem to jde už po dvou sekundách takového brzdění fakt z kopce a to ve finále způsobí výrazné zhoršení brzdného účinku a tím i prodloužení brzdné dráhy. V případě, že pak brzdíš někde z dlouhého kopce (normální řidič si pomáhá motorem, ale když jsi naložený, tak ani to prostě nestačí), tak se velice rychle dostaneš do limitního stavu, kdy se vlastnosti zhorší natolik, že už to téměř nebrzdí. U chlazeného kotouče je při stejném brzdném výkonu dosaženo stavu, kdy se vlastnosti materiálů zastaví na nějaké hodnotě a ta se dál s časem horší minimálně.
Nechlazený kotouč se dostal o 100 °C za limit dlouhodobého tepelného zatížení desek (dochází k výraznému zhoršení tření) a na teplotu, kde už výrazně klesá mez pevnosti materiálu kotouče (dochází k jeho deformaci, zvyšuje se pravděpodobnost prasknutí). Navíc proti chlazenému kotouči teplota o 100°C výrazně zvyšuje pravděpodobnost varu brzdové kapaliny, což je další velký problém, o kterém jsem se ještě nezmínil.
A ve finále, konstrukce chlazeného kotouče je výrazně odolnější proti zvlnění.
Myslím, že jsem to vysvětlil dostatečně (snažil jsem se jak kdybych to vysvětloval svému synkovi

) a na víc už nemám... jestli z tohohle není pochopitelné to, jak výrazný je rozdíl v chlazeném a nechlazeném kotouči, tak pak už nevím jak pomoct

Amen
