Jsem smutný....
... cca před deseti dny jsem vyjížděl domů z práce a hned po vyjetí z parkoviště jsem zaregistroval výraznější klepání od ventilů. Člověk si v ten moment vnucuje nějakou chlácholivou myšlenku, jako že to odešel hydroštel, nebo je menší hladina oleje. Nicméně stejně jsem tak trošku tušil. To klepotání znělo ale rozhodně méně intenzivně, jak tehdy na Labuti, spíš jakoby jen jak na dobu jednoho válce. No velice lehkým tempem jsem dojel domů, aniž by se intenzita a charakter zvuku nějak zásadně změnil. Přes minulý víkend jsem zkusil dolít olej z poloviny měrky na horní rysku. Zkusil jsem chvilku nechat nastartované a změna žádná. Sundal jsem tedy kryt rozvodů a srovnal vrchní kola - ta byla správně. Kladka ve své poloze a řemen sice trošku volnější, ale to já raději než pak poslouchat bzučivý pazvuk od přepnutého rozvoďáku. Bohužel ale na spodní rysku je prd vidět, takže jsem věděl, že budu muset pod auto lehnout, abych ověřil o co jde. A to jsem si nechal až na včerejšek.
Včera asi v 16:00 jsem nastartoval, že přejedu z před baráku do dvora a jak jsem se rozjel, tak klepání zvýšilo intenzitu a bylo mi hned jasné a potvrzené, že se mi vrátila Kupéčková choroba. Sundal jsem tedy pravé přední kolo, srovnal vačková kola, zafixoval špalíkem (kurnik, už bych si měl konečně pořídit fixační přípravek), nasadil dlouhou ráčnu na spodní šroub a bylo hned jasno - šel povolit naprosto hladce
Zhřešil jsem a najivně si myslel, že jsem to v květnu loňského roku dorval dostatečně a přeživší zátěž na MiniRaceDay mě v tom utvrdila. Jenže omyl...
Povolil jsem tedy všechny řemeny, včetně rozvoďáku. Sundal spodní kryt a stáhnul doů řemen z kolečka. Kolečko bylo na rysce, ale bylo mi jasné, že to špatné se skrývá uvnitř. A taky že jo. Kolečko jsem musel hodně dlouho mordovat z kliky dolů, jak bylo žvejknuté. Uvnitř bylo totálně vyžvejkané, jen na jedné půlce zbyl drobný výstupek. Na klice je ožužlaný spíš čelo, takže nové kolečko na něm nebude hezky sedět. Přemýšlel jsem co s tím.... ale vzhledem k tomu, že už to v podstatě horší být nemohlo, tak jsem se rozhodl pro zpětnou provizorní montáž aspoň tak, abych dojel po vlastní ose za zachráncem Lenhamem

Hlavní úkol byl usadit dolní kolečko tak, aby nemělo vůli v otáčení. Celkem problém, když klika byla proti správnému stavu o cca -45° pootočená, což značilo fakt hodně velkou vůli. Jednak jsem si nejprve správně sešteloval kliku tak, aby ploška byla kolmo na pravé straně. Zařadil jsem pětku a tím, že jsem měl na druhé straně kolo opřené, tak jsem si hezky za pravý unašeč kola mohl velice přesně seštelovat úhel kliky. Pak jsem koumal, jak vymezit v kolečku vůli. Nějaký plíšek.... tak jsem tak koukal po dílně, co bych tam vrazil, když mi oko padlo na tak akorátně na výšku a šířku padnoucí kulatou podložku a světe div se, ona se do toho vyžvejkaného místa vlezla tak, že si kolečko sedlo jak prdel na hrnec a téměř bez vůle. Já vím, je to prasečina, ale chápejte, je to jen nouzovka.... kolečko bylo dokonce natočené přesně tak, jak má být, tady na rysku.
Pořádně jsem odmastil šroub a celé to smontoval zpět, nasadil rozvoďák, napnul ho trošku víc, jak před tím a spodní šroub dotáhnul jen přes zablokovaný motor přes převodovku. Zkusil jsem nastartovat a motor běžel bez onoho klepání (možná jemné cvakání hydroštelu tam chvilku bylo). Tak jsem domontoval zbytek a pak přes zablokovaný setrvák (kurnik ale přes ty VVC svody se k němu dostávalo fakt blbě) jsem šroub ještě pořádně dorval... no blbý, když nemám rázový utahovák, protože takto to nemůže být moc. Všiml jsem si jedné pozitivní věci - před rokem, když jsem to smontoval, tak při běhu motoru bylo vidět, jak spodní řemenice trošičku hází do boku. A teď se točí krásně. Tož jel jsem to decentně projet a přežilo to...... no a co dál?????
Blbý je to, že jsem se zrovna chystal udělat kontrolu motoru, mám domluvenou od Rovernyho VVC hlavu a chystám se z ní přehodit hydroštely a vačky, abych se zbavil toho cvakání. Nechtěl jsem sundavat hlavu, pokud by tlaky byly OK, prostě jen rozpůlit, překuchat vačky, přetěsnit, správně sestavit VVC a nastavit znova rozvody. A měl jsem s tím samozřejmě v plánu i to spodní kolečko vytěsnit a dotáhnout šroub a zalepit. No..... a to jsem nestihl

Tak to vidím asi takto .... změříme tlaky, jestli nejsou ventily ohnutý. Když to bude těsnit, tak asi kašlu na to, jestli jsou líznuté a měli by se časem podpálit. To případně žádnou paseku nenadělá. Prostě se chci vyhnout sundavání hlavy. Spodní kolečko asi seženu nevyžvejkané a na kliku se usadí na tekutý kov. A pořádně se to dorve a zalepí. Nevím, uvažuji delší dobu, když už je na Rimmerech v akci, vyměnit olejové čerpadlo. Ono na něm gufero decentně sáklo... To je lepší scénář a zároveň se poladí i hlava.
Pokud nebudou ventily těsnit, tak je to jasné... sic mě to bude pěkně štvát a začnu uvažovat o tom, jestli si nenechat dovézt motor ze ZRa. Ta ožužlaná klika bude vždycky loterie a vůbec, on ten motor nemá slavnou historii a je to pořád taková časovaná bomba. Bude tedy záležet na financích, jestli motor, nebo komplet repase hlavy.
Dnes jsem relaxoval své bolavé kancelářské tělo, bo jsem to včera zvládl za pro mě rekordní tři hodiny

A ono na druhou stranu s Kupéčkem jsem odjezdil téměř celou letní sezónu (cca 13.000 km) bez nějakých technických problémů. Brzdy vydržely, sic to minimálně desky bude na jaře potřeba vyměnit a nové pneumatiky jsou na cca půlce vzorku, relativně pěkně sjeté, ačkoli na předních je vnitřní hrana sjetá výrazněji, ale tak to odpovídá tomu, že zatáčky beru dynamicky a těch zatáček tu je fakt dost
