Tak tedy aspoň letmo, jak jsem slíbil....
Asi jste zaregistrovali, že se mi podařilo stáhnout k sobě podvozek, z bývalého Květošákova bílého Tourerka. Jde o GMax pružiny s tlumiči, kdysi prodávané jako levná alternativa jak snížit Rover Coupe 216. Tedy váhově na nápravy zhruba tak, jak jsem potřeboval. Nakonec nebyly ani v nějak zlém stavu na to, jak se jinak na ebay sem tam objeví ohnilé. Takže v rámci výměny převodovky u Lenhama jsem na nich, respektive na předních, vyměnil orezlé horní uložení za pěknější. Pak jsem doma dolní část zadních tlumičů stříknul barvou, ale to spíš jen tak ze srandy, než že bych tím sledoval nějaký konkrétní účel... bo na přední už jsem se vykašlal

V rámci výměny na autě jsem zjistil, že jsem tou loňskou výměnou původního předního podvozku za podvozek ze ZRa udělal pěknou blbost. To jsem tušil už po té, co jsem ho tam dal, protože se předek choval v podstatě ještě hůř, než před tím, ale teď už mi bylo jasné proč. Tak jednak proti originálům ty pružiny byly o cca 0,8mm silnější a pak je jasné, že byly stavěné na větší váhu, než tam mám. Sice motor a převodovka jsou shodné se ZRem, ale já tam nemám ABS, klimu a další serepetičky okolo a to nějakou váhu navíc udělá. A pro zajímavost, GMax pružiny jsou ještě o 1 mm tenčí, tedy stejně, jako třeba pružiny na Labuti. Každopádně jsem se o GMax dočetl, že sice snížení takové akorátní, ale podvozek prý dost nekomfortní, obzvlášť v porovnání s GAZy. Je jasné, že když jsou tedy pružiny slabší, tak to musí být otázka tužších tlumičů, což dnes můžu potvrdit.
Výměna proběhla bez problému, protože všechny šrouby už jsem měl párkrát venku

Jen si vždycky naivně myslím, že vzadu už to půjde rychle a nakonec je to tam větší drbačka, jak vpředu

S vizuálním výsledkem jsem celkem spokojený. Zadek je sice cca o 1 cm níž proti předku, ale to je taková odchylka, kterou srovná nerovnost podkladu

Byl jsem tento týden na geometrii, kde mi mírně poladil sbíhavost, což pomohlo ujíždějícímu předku. Horší je to se zadními odklony, které jsou nyní přes dva stupně a to už není pro pneu vůbec dobré. Chtěl jsem horní raménko vypodložkovat a zmenšit tak odklon, ale bojím se, že se mi pak nevleze kolo do podběhu. Ale ještě to prozkoumám. Každopádně proto se pro snížení prodávají kratší spodní ramena a hore se dávají stavitelné. Přední nijak horší není, ale tam je hlavní bolest v tom, že je rám auta nějak do vrtule a chtělo by to na stolici srovnat. Ale vzdálenost předních/zadních kol mám relativně srovnanou, tak největší bolestí je "jen" o stupeň větší odklon na předním levém kole, proti pravému.
A jaký teď podvozek je v provozu? No ze začátku mě celkem mile překvapilo, že to nebyl zas tak velký skok k horšímu. Ale asi jak se rozhýbaly tlumiče, tak teď už to tak pozitivně nevnímám

Jasan, jak najedu na pěkný asfalt, tak není problém. Ale než k němu dojedu po těch místních polňačkách, tak to dost bolí

Ty tlumiče jsou prostě fest tuhé a nenechají pružiny zpracovávat drobné nerovnosti. Je to znát i na pěkném asfaltu, když je mírně vlnkovatý, tak auto mírně hopká, což před tím znát nebylo. Nicméně snížení se rozhodně pozitivně projevilo skrz nižší těžiště a auto se v zatáčkách tak "neklopí na střechu"

Tedy závěrem, když to shrnu - vizuálně ok, komfort nic moc, praktičnost tak na půl, ale za tu cenu si nestěžuji

Rozhodně ale nezahazuji sen jednou pořídit GAZ, protože dle recenzí to je proti GMaxu úplně jiná liga.

- Před instalací GMax

- Po instalaci GMax
Další akcí byla starost kolem ráfků na slicky. To se mi podařilo vyřešit koupí "šílených a těžkých" liťáků AEZ, kdy ET38 mi dovoluje je nasadit na velké přední brzdy a díky šířce 6.5" na nich nebudou mít slicky zborcené boky dovnitř. Pořádně jsem je umyl a nechal na ně obout gumy, což mě trošku stresovalo, jestli to v servise zvládnou bez roztržení. Naštěstí to nezvorali

A na závěr jsem jeden disk, který asi někdo kdysi zkoušel povrchově zrenovovat a moc se mu to nepovedlo, takže byl hnusný olezlý, tak ten jsem stříknul plničem a stříbrnou barvou na disky. Bohužel nemám po ruce lak ve spreji a Emilové v obchodu s barvami ho taky zrovna neměli. Tak se na to možná vykašlu
A tuto sobotu jsem ještě dořešil několik dalších restů...
Např. mi za spojkou, kterou jsem tudle dělal s Lenhamem na chladící hadici, opět praskla ta tenčí hadice. Prostě má menší průměr, jako ta spojka a nedělá jí to dobře. Ořízl jsem ji a před spojkou ji zafixoval omotávkou. Musím ale koupit nějakou vulkanickou.
Pak jsem slavnostně nainstaloval onen lepší nakomaxitovaný držák převodovky. Sice jsem se kvůli tomu rozšoupl a vymontoval i plastový držák baterie, ale tak jsem to v tom místě aspoň vyčistil, navoskoval, držák pořádně omyl a napajcoval PerlPro, vyměnil zrezlé šrouby a mimo to si i prohlédl, kde byl pravděpodobně zmuchlaný nosník po bouračce, kterou auto historicky prodělalo.
Dále jsem konečně vymontoval ven šoférovu sedačku. Protože už mě štvalo, jak hřeben ji drží jen na jedné straně a při (de)akceleraci se sedačka točila kolem jedné strany. No jasně že hřeben na pravé straně byl zatuhlý v odjištěné poloze. Konkor to vyřešil

Zároveň jsem vyřešil propadlý sedák. Jak je vidno na fotce, gumový spoj sítě zteřel a praskl, tak jsem síť sešil vázacím drátem

Ve výsledku je to naprosto dostatečné řešení, jen mi teď sedačka tak dobře nedrží zadek. A jestli mi týpek nestihne poslat čtyřbodové pásy do pátku, tak budu mít v Mýtě velký problém

A ve finále jsem se taky odhodlal prozkokoumat a v rámci možností pořešit jednoho z mála zbývajících kostlivců na motoru - těsnění na sacím traktu. Oddělal jsem tedy jen tu vrchní půlku, ale pod ní jsem objevil to, co jsem přesně čekal..... opět tam byla nakydaná tuna červeného silikonu
Tak jsem to od toho sajrajtu očistil a namontoval zpět na papírové těsnění, které jsem loni koupil v sadě. Hlavně, proč jsem to řešil, bylo to, že se mi nelíbilo, jak po jízdě bývalo sání žhavé tak, že se na něm nedala udržet ruka. Prostě se do něj přenášelo teplo z hlavy. A protože mám sice v plánu dát spešl izolační těsnění mezi sání a hlavu, ale to stojí nemálo peněz a teď už jsem to hrotit nechtěl, tak tohle byl takový mezi-stupeň. Mrzí mě, že jsem si to nezměřil, jaký to opravdu dělá rozdíl, ale včera, když jsem po dynamické jízdě zastavil u domu, tak horní půlka sání byla taková příjemně teplá, ale rozhodně ne žhavá

Ale taky coby ne... rozdíl, kdy to bylo vytěsněné tepelně vodivým silikonem a teď vrstvou papíru, je už z principu obrovský.
Tak a teď už jen zvažuji, jestli nechat sací filtr nakrátko na klapce, jak ho mám aktuálně a nebo prodloužit. Je to tedy dilema, jestli motoru pomoci ve spodních otáčkách a nebo ho popohnat v horních. Co myslíte?