Příspěvek
od olson » čtv led 08, 2015 15:13
Jedna věc bude co osazují automobilky, druhá věc je co se dá běžně koupit v obchodě. Dnes je to už asi jedna velká loterie. Viz různé přeznačování od jednoho výrobce pod různými názvy, podle toho kdo si to objedná. S tím jde nahoru nebo dolu i kvalita. Na druhou stranu i poctivý akumulátor lze velmi rychle nenávratně zničit nevhodnými provozními podmínkami, neodborným zacházením, nebo opomenutou údržbou. V autě kde nefunguje správně dobíjení bude mít velmi nízkou životnost. Pokud se výrazněji vybitý akumulátor do několika hodin znovu nezačne nabíjet může mít nakročeno k cestě do sběrny. Něco se dá spravit regenerací, ale ta nebývá všelékem a u některých typů není ani možná.
Dávám přednost klasice - se zátkami. Lze tak průběžně sledovat co se děje s deskami i elektrolytem a případně zavčasu zasáhnout.
Z historie některých mých akumulátorů:
1. BANNER 55 Ah, klasika se zátkami
Koupen v červnu 2003 s autem, předchozí majitel ho montoval v roce 2000, nějaké zvláštní péče se mu nedostávalo. Sloužil postupně ve dvou autech téměř denně až do prosince 2012, tedy 12 let. Poté byl pro postupný pokles kapacity a občasným problémům při startování odstaven. Nadále sloužil jako záložní. Dobíjen dvakrát ročně - před zimou a po ní. Kontrola dle potřeby. Co se pamatuju nikdy jsem nedoléval destilku. V roce 2013 ve včelařské sezóně sloužil v medometu. Ještě v lednu 2014 byl schopen i přes znatelný pokles kapacity nastartovat motor. Nyní čeká na regeneraci. Pak se uvidí.
2. TOPLA 54 Ah, vápníkový se zátkami
Koupen v listopadu 2009 s autem, původní majitel uváděl že je starý asi rok. Jak o něj pečoval nevím. Udržoval jsem ho jako záložní až do výměny za BANNER (viz výše) v prosinci 2012. V autě sloužil výtečně až do července 2013. Dorazilo ho ale zprovozňování R620 SDi, kdy jsem jím z druhého auta přes kabely pomáhal slabému BOSCHi (viz níže). Potom, ani po několikerém dobití, již nebyl schopný běžného provozu. Zkusím regeneraci, ale moc šancí mu nedávám.
3. BOSCH SILVER 66 Ah, bezúdržbový - bez zátek (osazen v R620 SDi)
V autě osazen při předchozím majiteli. Od kdy, to se nepodařilo zjistit. Zhruba rok byl mimo auto, občasně dobit. Pak jsem ho v červenci 2013 použil při zprovozňování, při tom byl vybit. I po důkladném nabití nedokázal pořádně točit motorem. Jak se nepodařilo nastartovat nejpozději na druhý, třetí pokus, musel znovu na nabíječku. Po několika dnech stání to bylo vůbec zbytečné zkoušet. Mimochodem při nabíjení se značně zahříval. Jelikož byl v bezúdržbovém provedení, tak putoval do sběrného dvora. Neměl jsem náladu na odřezávání krytu, a zkoušet, jestli bych ho ještě zachránil regenerací.
Současnost:
4. REDPOWER 74 Ah, klasika se zátkami (osazen v R620 SDi)
Koupen jako nový v červenci 2013, nabíjení dvakrát do roka - před zimou a po ní, kontrola dle potřeby, zatím bez problémů, motor naskočí ihned i v -13°C po týdnu stání. Čas ukáže.
ROVER 75CDT, r.v. 2001, zelená HEW
ROVER 620SDi, r.v. 1995, šedý
ROVER 620SDi, r.v. 1998, zelený
ROVER 620SDi, r.v. 1997, modrý
OLTCIT CLUB 11R