Správný olej
Naše automatická převodovka je choulostivá na olej, který musí mít specifikaci N402 - použití jiného oleje nedopadá dobře. Dnes (2023) je olej stále poměrně dobře dostupný jak v UK (VYK000040) tak u nás. Na CZ e-shopech se dá koupit Ravenol JF506E po různých objemech. Doporučuji pořídit 20l kanystr, který vyjde cca na 4000 Kč a vystačí vám na 2 výměny. Výměna se doporučuje provádět po ujetí 80000 km nebo každých 5 let.
Vyměnit celý objem
Nestačí vypustit/napustit 4 litry - v okruhu je asi 8 litrů oleje, které je potřeba vyměnit za nový.
Není na tom nic těžkého a zvládne to každý, kdo umí strčit hever pod auto

Pro info - výměnu jsem prováděl na Rover 75 2003 CDTi
- Zvedněte heverem auto a sundejte spodní i horní kryt motoru. Najděte výpušťák (viz. foto) a z převodovky vytečou asi 4 litry starého oleje.
- Výpušťák vraťte zpátky a utáhněte. V motorovém prostoru, zhruba mezi expanzkou a webastem, najděte otvor k naplnění převodovky a vytáhněte gumovou zátku(viz. foto). Nalijte 4 litry nového oleje. Pozor - hrdlo má cca 12 mm, takže doporučuji vhodný trychtýř a pevné nervy
.
- Nalevo od plnícího otvoru vedou z převodovky 2 hadice do chladiče oleje - 19mm klíčem povolte na převodovce tu spodní (viz. foto) a hadici ohněte dolů pod auto. Zespod auta jí někam přidrátujte tak, aby směřovala do záchytné vany.
- Dejte auto heverem dolu, nastartujte (režim P + ruční brzda) a nechte běžet na volnoběh. Z hadice začne stříkat zbytek starého oleje (asi 4 litry). Jakmile to přestane téct, ihned vypněte motor. Celé to zabere 20-30 sekund.
- Hadici zapojte zpátky do převodovky a pořádně utáhněte. Matice je plastová, tak opatrně.
- Do plnícího otvoru nalijte dalších 5 litrů nového oleje a vraťte zátku. Nyní je převodovka kompletně naplněná novým olejem a je potřeba srovnat množství oleje v převodovce kontrolním šroubem (viz. foto) na předepsanou hodnotu, která je ± 0,3 litru .
- Je důležité mít auto na rovině a teplotu oleje v převodovce mít mezi 35-40 °C, což vám ukáže diagnostika nebo teploměr v záchytné vaně. Této teploty dosáhnete při venkovní teplotě 20 °C ujetím zhruba 3 km nebo 20 min volnoběhu. Auto nastartujte a vyšroubujte kontrolní šroub hladiny oleje. Stůjte na brzdě a při tom řaďte všechny režimy (P-R-N-D-4-3-2). Každý režim zařaďte na cca 3 sekundy, a řaďte dokud z kontrolního otvoru nepřestane téct olej - až bude hladina OK, už z něj bude jenom trochu kapat. V tu chvíli zašroubujte kontrolní šroub (pozor ať ho neutáhnete moc, stačí malý imbus) a vypněte motor. Do záchytné vany vytekl asi 1 litr oleje - pro pochopení jak funguje kontrolní otvor přikládám obrázek .

- Zvedněte auto heverem a sundejte spodní i horní kryt motoru. Budete potřebovat trochu prostoru, takže odmontujte i vzduch. hadici EGRu a expanzku chladící kapaliny dejte stranou.
- Vypusťte olej z převodovky - vytečou asi 4 litry (výpušťák viz. foto)
- Vyšroubujte dokola všechny šrouby krytu olejové vany a kryt opatrně vytáhněte směrem nahoru. Vzhledem k malému prostoru k manipulaci je to docela o nervy, ale uvidíte, že mnohem horší je ho tam zase vracet na místo
- Vyměňte poškozený solenoid N283 (dostanete se k němu tak, že musíte vymontovat i solenoid N282). Doporučuji preventivně vyměnit i solenoid N93, který prý také často odchází.
- Potom už jen vyměňte staré těsnění za nové, opatrně vraťte kryt a přišroubujte ho. Dolijte 4 litry nového oleje a zkontrolujte správnou hladinu v převodovce, jak jsem popisoval výše. Převodovka bude opět řadit hladce.