Rucni brzda

pesinoo
Příspěvky: 42
Registrován: stř bře 24, 2010 13:50

Rucni brzda

Příspěvek od pesinoo » pát dub 16, 2010 11:44

mam problem s rucni brzdou, kdyz ji zatahnu a necham dyl zatazenou, tak pravy kolo sice zabrzdi, ale kdyz ji potom vratim, tak se to nevrati uplne a pribrzduje mi a to tak ze disk skoro hori, musim pak vlezt po auto a tuknout do te pruziny co tam je, no a pro zmenu na levem kole se lanko taky zatahne,ale kdyz sem to mel na zvedaku tak tim kolem muzu bez problemu zatocit i ten kotouc je pekne orezlej, coz znamena ze to asi nebrzdi i pri klasickem seslapnuti brzdy za jizdy.
Cim byste doprucili zacit opravu ?

Uživatelský avatar
treborX
Příspěvky: 2
Registrován: úte čer 23, 2009 14:15

Re: Rucni brzda

Příspěvek od treborX » pát dub 16, 2010 15:55

udělat komletně celej zadek i lana,dělat jednu stranu je blbost,protože nebude zas brzdit to kolo,co jsi neudělal

Uživatelský avatar
Vilém
Příspěvky: 889
Registrován: sob srp 02, 2008 23:15
Bydliště: U Kolína

Re: Rucni brzda

Příspěvek od Vilém » pát dub 16, 2010 19:26

Buď lano nebo nefunkční(zatuhlá) páka ruční brzdy na brzdiči. Jestli se bavíme o kotoučích.
http://www.rover-club.net/car_detail.php?id=228" onclick="window.open(this.href);return false;
Ještě Ford escort cabrio pro zábavu.
Seat Ibiza 1.9D, 47kw, dělník.

pesinoo
Příspěvky: 42
Registrován: stř bře 24, 2010 13:50

Re: Rucni brzda

Příspěvek od pesinoo » sob dub 17, 2010 11:42

jj, sou tam kotouce, co je ta paka rucni brzdy na brzdici ??

Hombre
Příspěvky: 2761
Registrován: pon zář 17, 2007 7:26
Bydliště: Krnov, tel: 604 573 386

Re: Rucni brzda

Příspěvek od Hombre » sob dub 17, 2010 15:09

Taky jsem měl tento problém, vyřešil jsem ho teprve až jsem se odhodlal vyměnit gumičky + manžety na těch zadních pístcích a manžety na vodících čepech. Ručka brzdila slabě a kolo mi občas přibržďovalo i za jízdy. No moc se mi do toho furt nechtělo, protože i kdybych chtěl vyměnit jen manžetu musí ven i pístek a kapalina, odvzdušňování a tak. Nakonec to tak hrozná práce nebyla.
Taže jestli je orezlý kotouč, nebude problém asi nen v ruční brzdě, takže doporučuju objednat celou sadu zadních gumiček i s manžetama a obě strany rozebrat a vyměnit.
.....Rover 45 1.6 2005...............MG-F 1.8 1999........
Obrázek.Obrázek
........Obrázek...........Obrázek.......

pesinoo
Příspěvky: 42
Registrován: stř bře 24, 2010 13:50

Re: Rucni brzda

Příspěvek od pesinoo » sob dub 17, 2010 16:29

no prave, to zadni levy kolo nebrzdi vubec a to jak na rucku tak na pedal, je videt ze je tam i cela desticka a to na druhe strane uz takova neni... takze to znamena sundat trmeny a cely to rozdelat ? mas nakej odkaz kde si to objednaval, na kolik te to vyslo cely ?

Hombre
Příspěvky: 2761
Registrován: pon zář 17, 2007 7:26
Bydliště: Krnov, tel: 604 573 386

Re: Rucni brzda

Příspěvek od Hombre » ned dub 18, 2010 9:50

Znamená to celý rozdělat, jestli chceš, napíšu ti jakýsi návod. Sadu gumiček jsem objednal normálně v kamenném obchodě s autodíly, protože na netu jsem nenašel sadu, u které by byly i ty manžety. Stálo to asi 130 Kč, nebo nějak tak, nevím přesně. Ale ve tvém případě bych uvažoval i o nových pístcích. Bývají dost rezavé a pak už samozřejmě netěsní
odkaz je třeba tady:
http://www.autokelly.cz/#PATH=3761801;1 ... |SD=0|ST=0|
ale nevím, jaké přesně máš auto, takže hledej na autokelly.cz nebo elitecat.cz nebo mjauto.cz nebo atsservis.cz
přesto doporučuju koupit to v obchodě.
.....Rover 45 1.6 2005...............MG-F 1.8 1999........
Obrázek.Obrázek
........Obrázek...........Obrázek.......

pesinoo
Příspěvky: 42
Registrován: stř bře 24, 2010 13:50

Re: Rucni brzda

Příspěvek od pesinoo » ned dub 18, 2010 12:22

Tak ten jakysi navod by se me urcite hodil :wink: ty pistky by to chtelo mozna taky kdy uz to budu delat, zas takova investice to nebude a hlavne kdyz mi to nepujde tak na stk v unoru neprojdu :?
ja mam 214 SI 16 V, 76kw rok 97 (RF)
tak sem to hledal,ale nejak se mi to nedari, mozna bude lepsi dojet na nejakou vetsi prodejnu a tam to s tim prodavacem vyhledat a objednat z katalogu u nich... nebo kdybyste mel nekdo dobry odkaz ,vlozte ho pleas

Uživatelský avatar
seba
Příspěvky: 1309
Registrován: sob říj 04, 2008 9:02
Kontaktovat uživatele:

Re: Rucni brzda

Příspěvek od seba » ned dub 18, 2010 23:17

JA to měl vzadu kaput a musel sem vyměnit brzdiče, protože i po výměně gumiček to nefungovalo, možná to chce nějak rozebrat i tu část za kterou tahá lanko, ale k tomu jsem se nedostal.
Miluji Rover Club. T16 turbo power.

Hombre
Příspěvky: 2761
Registrován: pon zář 17, 2007 7:26
Bydliště: Krnov, tel: 604 573 386

Re: Rucni brzda

Příspěvek od Hombre » pon dub 19, 2010 12:31

Oprava zadní brzdy
Předem bych chtěl upozornit, že by se do této opravy neměl pouštět úplný laik, který ještě brzdy nikdy na ničem neopravoval. Taky je třeba určité manuální zručnosti, protože se jedná o systém, kde je třeba nasadit krycí manžetu zároveň s pístkem, který pak zabraňuje vypadnutí manžety a to je trošku náročné na trpělivost a zručnost. Pro lepší představu jak jsou tam jednotlvé části uspořádány jsem namaloval schematický obrázek:
Obrázek
Doporučil bych předem postříkat některé místa nějakým uvolňovačem rzi. Ideální je MD sprej, který obsahuje molybdendisulfid určený přímo k rozpouštění rzi, ale pokud ho nemáš, použij alespoň WD, konkor, silikonový olej nebo něco podobného. Zejména je třeba postříkat čep lanka ruční brzdy a páčku ruční brzdy s pružinou, odvzdušňovací šroub a šrouby držící hadičku, pozor ať se sprej nedostane na kotouč nebo brzdové desky.
Další postup:
Na zvednutém a zajištěném vozidle (stačí jedna zadní strana) sundáš kolo, vytáhneš pružnou závlačku čepu na konci lanka ruční brzdy a vytáhneš čep ven. Potom opatrně povol odvzdušňovací šroub (nezalomit) a průtokový šroub na konci brzdové hadice. Oba pak zase lehce dotáhni. Pak odmontuj všechny spoje, které ještě spojují hadici s třmenem, aby bylo potom možné celý třmen vytáhnout. Nakonec vymontuj oba šrouby vodících čepů, které třmen drží. Pro vytažení třmenu je dobré s ním jakoby zaviklat kolmo na kotouč, aby se uvolnily desky. Třmen pořád ještě visí na hadici. Teď zkontroluj vpředu v nádobce brzdovou kapalinu, popřípadě dolej do plna. Dále jsou potřeba dva lidé: jeden sedí v autě a sešlapuje brzdový pedál, druhý sleduje píst, jak vylézá ze třmenu. Po povolení pedálu je před dalším sešlápnutí třeba pár vteřin počkat, aby se hlavní brzdový válec stihl plnit kapalinou. Jakmile je píst na konci nebo už vyskočil a vyteklo trochu kapaliny, brzdový pedál už NEPOVOLUJ a zajisti ho v sešlápnuté poloze vhodným klackem nebo laťkou zapřenou o volant (já používám trubku z vysavače). Takto sešlápnutý pedál po celou dobu opravy zajistí, aby kapalina neprotékala brzdovým systémem, ale zůstala tam kde je a celý systém včetně ABS se nezavzdušnil. Byla by to pak práce navíc. Potom už můžeš píst úplně vytáhnout, někdy je třeba s ním otáčet proti směru hod. ručiček, aby se vyšrouboval závit šroubu ruční brzdy, vyteče jen troška kapaliny ze třmenu. Odšroubuj hadici a odvzdušňovací šroub a celý třmen si vytáhni na stůl.
Obrázek
Ze třmenu vytáhni gumičku a pak je třeba celý třmen zvenku i zevnitř očistit. Pořádně nějakým vhodným nástrojem vyčisti drážku ve které je gumička i drážku na patku manžety. Musí to být úplně čisté, jinak to nejde složit. Pak pořádně rozhýbej a promaž ten mechanizmus ruční brzdy. Potom tam nasaď novou gumičku, na nový píst navlékni novou manžetu tak, aby patka přesahovala přes dno pístu. Vnitřek prostoru pro píst ve třmenu potři čistou brzdovou kapalinou a opatrně nasaď píst do třmenu, aby ta přečnívající patka dosedla do drážky v dutině třmenu. Potom palcem opatrně zatlačuj píst dovnitř za současného přidržování manžety na místě. Hrana pístu roztáhne patku manžety a vtlačí ji do drážky. Chce to trochu trpělivosti a asi to nepůjde napoprvé, můžeš pístem i pomocí velkého šroubováku pootáčet, každopádně nepoužívej žádné svírací nástroje, musí to tam jít zatlačit rukou. Pak ještě píst za stálého pootáčení ve směru hod. ručiček protlač přes těsnicí gumičku až narazí na konec šroubu ruční brzdy, pak dalším otáčením velkým šroubovákem píst zašroubuj až dovnitř na doraz a porovnej manžetu, aby seděla pěkně v drážce na konci pístu.
Na autě: Zkontroluj, jestli není zarezlé lanko ruční brzdy taháním za páku a současným sledováním, jestli lanko zajíždí do bovdenu a vylézá z něj zpět - pokud ne, musíš vyměnit i lanko, (ale to popisovat nebudu), vytáhni brzdové desky a zkontroluj jejich tloušťku, jestli je obložení na nich aspoň 5 mm silné, můžeš je nechat, jinak je vyměň. Pokud je necháš, očisti pilníkem horní a spodní hranatý zámek desky, který dosedá do držáku třmenu. Desku nesmíš ušpinit od vazelíny, oleje ani kapaliny! Kotouč taky pořádně prohlédni, menší vrstvu rzi by měla deska strhnout při brzdění, pokud jsou na krajích kotouče nějaké silnější vrstvy rzi, můžeš je strhnout hranou pilníku opřeného o držák třmenu za současného otáčení kotoučem - jako na soustruhu. Pak musíš ještě vytáhnout vodicí čepy, pořádně je očisti od zbytků vazeliny a rzi, klidně i velmi jemným smirkem (200), nasaď na ně nové manžetky, pokud byl v sadě s gumičkama sáček s vazelinou, natři touto vazelinou čepy, pokud ne použij nějakou jinou kvalitní vazelinu a vlož je zpět do děr.Nasaď brzdové desky a opravený třmen - čepy musíš prstem zatlačit přes odpor manžetek a pozor na plošky na koncích čepů - musí opět zapadnout do vybrání v třmeni, aby se nemohly otáčet. Výstupky na vnitřní desce zase musí zapadnout do drážek v pístu, takže píst si natoč tak, aby byla jedna drážka vodorovně a druhá svisle. Pak našroubuj oba šrouby a dotáhni. Namontuj hadičku nejlépe s novým těsněním ( to asi v sadě nebude, tak si ho sežeň vlášť, musí být z mědi - žádný hliník ani fíbr). Potom zkontroluj a dolej na max brzdovou kapalinu a sundej zajištění pedálu. Počkej až bude z dírky na odvzdušňovací šroubek vytékat kapalina (asi 5 minut to potrvá, než se prostor ve třmenu naplní), našroubuj nový odvzdušňovací šroub a lehce dotáhni. Znovu dolej kapalinu a zavolej pomocníka, který bude šlapat na pedál - opět pomalu, až se píst vysune a opře o desku. Potom pomocník tlačí nohou na pedál a ty povolíš odvzdušňovací šroub až vystříkne zbytek vzduchu s kapalinou - můžeš si na šroubek nasadit hadičku, je to lepší a čistější. Potom teprve povolit pedál a celé to opakuj asi 3x-4x, až ze šroubku vystřikuje čistá kapalina bez zbytků vzduchu. Důležitá věc: při odvzdušňování je třeba tu stranu auta co nejvíc spustit dolů, aby byl odvzdušňovací šroubek v nejvyšším bodě prostoru pro kapalinu v brzdovém třmenu a všechen vzduch se mohl shromáždit u něj.
Nakonec namontuj všechny držáky hadic cos odmontoval, lanko ruční brzdy spoj čepem s mechanismem a zajisti. Vyzkoušej jestli se po povolení pedálu i povolení páky ruční brzdy kolo volně rukou otáčí. Všechno zkontroluj a namontuj kolo.
Pak vše znova na druhé straně.
Platí i pro přední brzdu (akorát tam není ta ručka, takže je to jednodušší)a pro R400, lépe řečeno doufám, že to je na 200 stejné, protože já jsem to psal podle 400 :-)
.....Rover 45 1.6 2005...............MG-F 1.8 1999........
Obrázek.Obrázek
........Obrázek...........Obrázek.......

mackoco
Příspěvky: 298
Registrován: úte pro 02, 2008 11:35
Bydliště: bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Rucni brzda

Příspěvek od mackoco » pon dub 19, 2010 15:25

:), tak toto mam nastastie zasebou, ale mam jednu otazku hombre.
Ked som dal tie brzdy do poriadku s kamosom mechanikom , tak zadne platnicky su stale hrdzave, sice nie vela ale mam zato ze velmi nebrzdia.
Da sa ten system nejako nastavit aby silnejsie brzdil oproti prednym brzdam ? alebo kde by mohol byt problem?
Rover 214Si 16V 1996, hrdzoblato

Hombre
Příspěvky: 2761
Registrován: pon zář 17, 2007 7:26
Bydliště: Krnov, tel: 604 573 386

Re: Rucni brzda

Příspěvek od Hombre » pon dub 19, 2010 15:52

No to se nastavit nedá, protože je to dáno menším průměrem pístu vzadu, než vpředu. A je to tak schválně, zadek prostě musí brzdit slaběji, protože váha vzidla se při brzdění přenáší dopředu na přední kola, jinak by se kola zablokovala a dostal bys smyk, v případě ABS by zase pořád brzdilo zadní kolo přerušovaně. Na některých autech je dokonce omezoač nebo zátěžový regulátor, který ten tlak kapaliny vzadu ještě snižuje.
Záleží taky, jestli se oprava povedla a to kolo opravdu brzdí, to můžeš zjistit na STK. Jestli máš rezavé kotouče, trvá dlouho než se ojedou dohladka. Kdybys je chtěl mít hladké hned, musel bys je demontovat a stočit na soustruhu, nebo vyměnit za nové.
.....Rover 45 1.6 2005...............MG-F 1.8 1999........
Obrázek.Obrázek
........Obrázek...........Obrázek.......

pesinoo
Příspěvky: 42
Registrován: stř bře 24, 2010 13:50

Re: Rucni brzda

Příspěvek od pesinoo » pon dub 19, 2010 19:15

Hustej navod, super :wink: dneska sem byl na prodejne a zitra uz tam budu mit celou tu sadu, takze jak gumycky tak i manzety, no a vypada ze ve stredu na to vlitnu, uvidim jak se zadari, myslite ze by bylo jeste dobre lehce vzit ten pistek brusnou pastou, pokud na nem teda bude nejakej povlak..

pesinoo
Příspěvky: 42
Registrován: stř bře 24, 2010 13:50

Re: Rucni brzda

Příspěvek od pesinoo » pon dub 19, 2010 19:57

Hombre: jeste se zeptam, co kdyz neudelam ten prvni postup s tou trubkou a zablokovanim pedalu, kdyz bych to potom odvzdusnil na celem aute, myslim vsechny ctyri brzdy

Hombre
Příspěvky: 2761
Registrován: pon zář 17, 2007 7:26
Bydliště: Krnov, tel: 604 573 386

Re: Rucni brzda

Příspěvek od Hombre » úte dub 20, 2010 5:21

Pesinoo: pokud bude na pístkách povlak, můžeš je přebrousit, třeba i tím jemným smirkem. Mám ale obavy, že v něm budou vyrezlé důlky. To by pak ta gumička neutěsnila.
Pokud nezablokuješ ten pedál, vyteče všechna kapalina z celé větve tou odpojenou hadičkou ven, takže pak budeš odvzdušňovat strašně dlouho. Všechny čtyři kola můžeš odvzdušnit i tak, aspoň se i do brzd vpředu dostane nová kapalina, ale ten pedál si určitě zablokuj, ušetříš si hodně práce.
.....Rover 45 1.6 2005...............MG-F 1.8 1999........
Obrázek.Obrázek
........Obrázek...........Obrázek.......

Odpovědět