Stránka 1 z 1

Vadné teplotní čidlo?

Napsal: pát pro 18, 2009 19:14
od Vykuk
V poslední době mi nějak začala blbnout elektrika... poslední špek, co si na mne můj milovaný Rouví přichystal, je následující:

Včera v koloně (venku -5°C) asi 5 minut od nasednutí do vymrzlého auta koukám na ručičku teploty a byla v červeným - krve by se ve mně nedořezal ;)
Po 3 vteřinách spadla někam do poloviny kde bývá obvykle, za chvilku zase začala pěkně rychle stoupat nahoru... Později dokonce během jedné vteřiny vylétla z poloviny stupnice až daleko "za červenou" a zasekla se někde na maximu...

V autě voda (fridex) je, auto topí (až se zahřeje), takže podle mého názoru je chlazení OK a blbne akorát ta ručička - respektive čidlo.
Dneska jsem zkusil prolézt celej motor, porozpojovat všechny kontakty které jsem našel a prostříkat je kontaktolem (včetně kontaktu na teplotním čidle vedle airboxu).
Nepodařilo se mi ale rozpojit konektor, který je na přepážce přímo před řidičem hned pod kapotou a vede do něj snad 15 drátů z motorového prostoru a vypadá to, že dál svazek pokračuje do kabiny (možná je problém právě tam - například se do něj dostala voda -> zrezlo to -> nejde rozpojit -> potažmo špatný kontakt).

Otázka zní:
má smysl kupovat nové teplotní čidlo nebo je chyba spíš někde v elektrice? (například zmíněný "nerozdělatelný" konektor, případně špatná kostra). Aboslutně totiž netuším, jak se chová "špatné" teplotní čidlo - jestli ukazuje haluze, nebo neukazuje nic.
Další otázka je, jestli čidlo vedle airboxu je zrovna to pravé - vedou z něj dva dráty, někde tady na fóru jsem četl, že by z čidla, které posílá "info" pro palubní desku, měl vést drát jeden a čidlo se dvěma dráty posílá info do řídící jednotky - kde ale takové čidlo může být? Nic podobného s jedním drátem jsem nenašel :-(

Jinak jedná se o Rover 200RF, model 1998, motor 1.6 16V


Díky za rady.

Re: Vadné teplotní čidlo?

Napsal: pát pro 18, 2009 21:30
od Vilém
Měřils, jak silný fridex máš? Pokud ti kecá čidlo, tak až to bude v červenym, zkontroluj, jestli to opravdu vaří.

Re: Vadné teplotní čidlo?

Napsal: pát pro 18, 2009 22:40
od Vykuk
Jak přesně silný nevím, ale kamoš "mechoš" tam kdysi nalil 100% červenej fridex a já jsem dolil asi litr destilky (tehdy jsem měl fouklý tesnění vzadu pod vstřikama)... takže asi dost, ale zkusím přeměřit. Nicméně... vloni v zimě (a to taky byla kosa jak sviň) mi to takovouhle paseku nedělalo a od té doby jsem nedolíval ani kapku do chlazení...

Otázka: Jak poznat, jestli to vaří? Ve chvíli, kdy je ručičika zaseklá na maximu, jede motor jako z praku... nikde ani stopa páry (jako že by třeba něco "fouklo" pod víčkem expanzky), "voda" v nádržce stále na rysce, kde má být... hadice kolem chladiče jsou přiměřeně "horké", topení topí...

Edit:
jen bych chtěl doplnit, proč tvrdím že mi blbne "elektrika"
- po silném dešit (v létě) mi začala nepravidelně problikávat kontrolka dobíjení
- motor někdy při vyšplápnutí spojky neudrží volnoběh (cca 800ot/min) a padá na 500 a buď chcípne nebo to asi "zachrání" řídící jednotka a vyrovná to zpět na těch <800
- například dnes, když jsem odjížděl z práce, tak jsem odemčel auto, nastartoval (ani jsem do auta nesedl... jen tak z otevřených dveří), ozval se zvuk, jak kdyby někdo rozbíjel plechovku... nicméně motor naskočil a běžel... já se mezitím dal do "smetání" toho bílého svinstva (sněhu) co teď furt tady v Brně padá... když jsem sedl do auta, tak mne hned "zaujalo", že se celé auto klepe, jak kdyby mělo zimnici... Příčina byla prakticky hned zřejmá - přesto, že jsem nastartoval "vymrzlé" auto, tak otáčkoměr ukazoval odhadem 700ot/min místo obvyklých 1300-1400... Motor jsem vypnul, po pár vteřinách zase nakopnul a voilá, otáčky byly tam kde mají na studeném moturu být - tedy zhruba na těch 1300ot/min...

Re: Vadné teplotní čidlo?

Napsal: pát pro 18, 2009 22:48
od Zakar
Čidlo teploměru je to spodní černé a má jeden drát.Pokud máš v chlazení koncentrovaný fridex a pouze litr vody tak je to také špatně.Takto silný koncentrát nemá vlastnosti jako voda a neodvádí teplo.Navštívil bych někoho kdo zná K motory aby potvrdil nebo vyvrátil jestli neodchází těsnění pod hlavou. Také by to chtělo na diagnostice ověřit teplotu motoru za chodu.

Re: Vadné teplotní čidlo?

Napsal: pát pro 18, 2009 23:00
od Vykuk
To si nemyslím... navíc to určitě není 100% ní fridex, když mi tehdá opravoval to těsnění, tak určitě zbylo alespoň něco v chladiči, takže i když dolil 100%ní fridex, tak je to ve výsledku naředěné... - V létě jsem neměl nejmenší problém (až na výše uvedené problémy při zvýšené "vlhkosti"), a vloni v zimě mi "voda" v chlazení nezamrzla a že párkrát bylo pod -15°C.

Btw.: na přelomu srpna a září mi měnili čelní sklo... nemohli někde něco "zkurvit" a teď mi teče voda někam do elektriky???

Edit:
V Rave jsem to konečně našel - zeleně označený konektor je ten, co jsem našel a co má dva dráty, červeně je pak označen ten spodní (o kterém bych teď přísahal, že tam vůbec není) a ten má posílat "odpor" na ručičku teploměru... jdu se na to mrknout :-)
Obrázek

Edit2: Vykuk objevil Ameriku :D To čidlo s jedním drátem tam fakt je, ale není potvora vůbec vidět... co jsem ve světle baterky viděl, tak se lesklo, tedy asi je mokré, to bude zřejmě důvod, proč to ukazuje haluze... zítra to za denního světla rozdělám, prostříknu kontaktolem a zkusím zjistit, odkud na něj prosakuje voda. Doufám, že to tím vyřeším... btw.: kdyby náhodou to spodní čidlo bylo vadné, nevíte kde ho sehnat? Třeba na elitecat nebo autokelly jsem našel jen to čidlo "se dvěma" drátama.

Re: Vadné teplotní čidlo?

Napsal: ned pro 20, 2009 13:55
od seba
A nezamrz ti chladič?Dej tam víc nemrznoucí.

Re: Vadné teplotní čidlo?

Napsal: ned pro 20, 2009 14:27
od F.i.s.h.men
nemelo by byt cidlo na teplotu vody primo na motoru?

Re: Vadné teplotní čidlo?

Napsal: ned pro 20, 2009 16:53
od Vykuk
Chladič nezamrzl - až se motor pořádně zahřeje, tak je hadice z motoru do chladiče horká - tedy voda v ní (potažmo chladiči) musí proudit. Kdyby to bylo něčím podobným, tak by ručička teploměru nelítala jak potrefená v řádu 2 vteřin přes celý rozsah stupnice :wink: , ale prostě by postupně lezla až k maximu a tam už zůstala.

Najít to čidlo byla pro mne docela detektivka, ale jak jsem psal, je to přímo popsáno v Rave manuálu, dneska jsem to rozpojil, prostříknul kontoxem, ale musím říct, že ten konektor vypadal dost podezřele... pak jsem to spojil, auto nastartoval (při -12°C naskočilo na první brnknutí :admin: ), nechal jsem to zahřát (a že to teda v tom mrazu trvalo) a bohužel po nějaké době, kdy ručička dolezla zhruba do půlky opět vyletěla až za červené maximum, šel jsem s tím konekterem trochu zahejbat a ručička zase spadla tam, kde má být, tedy do půlky a pak už přestala trojčit (otázka na jak dlouho).

Re: Vadné teplotní čidlo?

Napsal: ned pro 20, 2009 22:32
od Vilém
Jen pro doplnění: Vrchní hadice z motoru do chladiče je horká i když není otevřený termostat. Ten je až na vstupu ochlazené vody do motoru, tudíž musíš osahat hadici respektive trubku co vede z chladiče.

Re: Vadné teplotní čidlo?

Napsal: pon pro 21, 2009 3:35
od seba
Mě to dělalo to samí.Rikam vadnej termostat, neotevřel velkej okruh.Termostat sem vyhodil a sstale nic.Sahnu na vyvodni hadici z chladice a je studena.Z toho plyne chladic zamrz a voda necirkulovala.po nejake dobe se to asi rozmrzlo a chladic byl teplej a rucicka v polovine. To je ten duvod proc mi to netopilo.Dolil sem fridex a už teplota neblbne.Tet mam ale problem s tim že se to chladí moc a pořadně mi to netopí:( A to sem ucpal masku proti vzduchu.JEste uliju asi chladičku nebo nvm.

Re: Vadné teplotní čidlo?

Napsal: pon pro 21, 2009 7:15
od Vykuk
Vilém píše:tudíž musíš osahat hadici respektive trubku co vede z chladiče.
Safra, tak to asi nedám, leda nějak zespodu auta??? Nicméně co jsem tak vysledoval, tak opravdu dokud nesepl termostat, tak jsem měl tu vstupní hadici studenou/vlažnou a teprve pak se pořádně zahřála.

Mám ale jedno pozitivum, dnes ráno (-16°C) jsem jel do práce a ručička teploměru za celou cestu ani jednou neskočila, ukazovala to co má, tedy byla ani ne v polovině stupnice.

Btw.: teď mi zase nějak haluzí kontrolka imobilizéru(*), když auto dálkáčem odemču, tak nezhasne jako normálně, ale velmi rychle poblikává asi 5 vteřin (vždy 2 rychlé záblesky, pauza a tak dokola)... Nicméně auto nastartovat jde, předpokládám, že je to jen tím mrazem - zítra se má oteplit! :-D

* Už vím co - takhle to signalizuje, že mám slabou baterku v dálkáči :oops:

Re: Vadné teplotní čidlo?

Napsal: pon pro 21, 2009 11:12
od seba
Buďme rádi že nám to vubec jezdí.Musíme ty mrazy nějak přečkat.

Re: Vadné teplotní čidlo?

Napsal: pon pro 21, 2009 20:49
od Vilém
Už bude teplo. :D