Měření teploty oleje v motoru

Odpovědět
radim
Příspěvky: 49
Registrován: pon zář 24, 2007 18:29
Bydliště: Kroměříž

Měření teploty oleje v motoru

Příspěvek od radim » pát čer 15, 2018 14:28

Zdar borci! Měřil někdo z vás někdy teplotu oleje v motoru? Myslím tím jak je na palubce budík na teplotu chladící kapaliny za provozu, tak oby někde v kabině byl nějaký ukazatel o teplotě oleje. Totiž v zimě i po ujetí 8km mi budík ukazuje sotva 2mm nad čárkou. Je mi jasné, že teplota oleje bude OK, ale stejně tomu nechci vrznout na plno. Topení v té době je vlažné. V létě vše v pořádku. Odvzdušněno správně, nový termostat, čidlo teploty chladící kapaliny, těsnění pod hlavou.
45 1,6i - 2000, argento colore

Uživatelský avatar
Trunda
Site Admin
Příspěvky: 18052
Registrován: pon lis 12, 2007 9:33
Bydliště: Morava

Re: Měření teploty oleje v motoru

Příspěvek od Trunda » pát čer 15, 2018 16:11

Samozřejmě že to lze, ale musel by sis sehnat jiný domeček olejového filtru, který má přírubu na čidlo. Ale myslím si, že to je zbytečnost.
Jsou tam dvě čidla teploty. Jedno, kterým se řídí pouze budík a druhé, který je pro jednotku. Pokud máš R45, tak bys měl být schopný běžnou OBD2 diagnostikou sledovat teplotu přes ECU. Pokud bude stejně nízká, jako na budíku, tak je jasné, že je to problém v chlazení a ne elektrice. Což si myslím, že tak bude a odhadoval bych to, že je stále problém s termostatem. Byly tu už hodně případy, že i nový termostat byl špatný. Prostě buď se otevírá moc brzo, nebo je seknutý otevřený. Tedy v zimě se to nezvládá zahřát a v létě je to tak akorát.

Navrhuji, zajet k někomu na diagnostiku a kouknout, co říká o teplotě. Pokud bude teplota shodná s tím, co ukazuje budík, tak bych udělal revizi chlazení. Zkontrolovat správnost zapojení trubek, jestli fungujou zpětné ventily a zkusit koupit a vyměnit za jiný termostat.
(Třeba u Kely není výjimkou, že reklamovaný termostat vrátí zpět do oběhu, potažmo že se najdou vychcánci, kteří termostat vymění a pak vrátí krabičku s vadným, že to tam nepasovalo).
... I love K-SERIES ;-) ... 4 ... 6 cylinders.... it doesn't matter ;-)

Kupéčko - Rover 216 Coupe -> 218VVC, 1997 - Článek | Labuťka - Rover 416si Tourer, 1998 - Profil | ex MG ZT-T 190, 2002 - Článek | MG ZR 160, 2002 - Článek | Chrysler Pacifica 3.6l V6, 2017
Obrázek

radim
Příspěvky: 49
Registrován: pon zář 24, 2007 18:29
Bydliště: Kroměříž

Re: Měření teploty oleje v motoru

Příspěvek od radim » pát čer 15, 2018 20:56

Na diagnostice (Delphi) jsem byl, vše OK. Taky v servisu, kde propláchli chladící systém, dali nový termostat, a za teplých dnů OK. Ale s teplotou pod nulu opět málo topí (respektive - jak dojedu do města a spoustu rozjíždění a popojíždění, tak se zahřeje). Naučil jsem se vypustit chladící kapalinu, vyměnit termostat, napustit a odvzdušnit do půl hodiny (mohl bych se tím živit :lol: ). Mám tři různé nové termostaty, které jsem několikrát vyměnil, sám také několikrát s hadicí proplách celý chladící systém, vše mám zkontrolováno dle schématu, vyčištěny všechny trubky, prokonzultováno s několika mechaniky, a stále v zimě málo topí. Dokonce na zimu překrývám půlku chladiče plechem... Proto, že už mám vše několikrát vyzkoušeno, tak chci začít z jiné strany - sledovat teplotu oleje motoru, a ne chladící kapaliny. Ona teplota oleje je důležitější než chl. kapaliny - pro motor.
Vespod motoru jak se vypouští olej jsou dvě nějaká čidla. Neví někdo, zda by z nich nešel krmit ukazatel teploty oleje? Anebo jinak?
45 1,6i - 2000, argento colore

Uživatelský avatar
AnderN
Site Admin
Příspěvky: 6973
Registrován: pon zář 17, 2007 18:46
Bydliště: Brno, tel.: +420 725 378 817
Kontaktovat uživatele:

Re: Měření teploty oleje v motoru

Příspěvek od AnderN » pát čer 15, 2018 21:21

Co znamená, že diagnostika OK? Četli jste jen paměť závad, nebo jste sledovali hodnotu teploty za běhu? Taky semi nechce věřit, že je jen vadné čidlo pro budík a přitom se to chová takhle. Zkoušeli jste propláchnout chladič? Třeba je částečně zanesený. Co hadice, jak se chovají?
Obrázek
MG ZT CDTi @ 118 kW / 370 Nm - 2009-? :: 200.000 km @ Obrázek
Rover 25 18K4F / automat CVT - 2013-? :: 50.000 km @ Obrázek
Rover Mini Cooper - 2016-? :: 20.000 km @ Obrázek
Ex. Rover 620 SDi - 2004-2009 :: 100.000 km @ Obrázek

Uživatelský avatar
Trunda
Site Admin
Příspěvky: 18052
Registrován: pon lis 12, 2007 9:33
Bydliště: Morava

Re: Měření teploty oleje v motoru

Příspěvek od Trunda » sob čer 16, 2018 9:44

Fakt nerozumím tomu, proč bys chtěl řešit teplotu oleje, když věc může být jasná i bez toho.
Na diagnostice máš vypozorovat, jestli teplota přes ECU stoupá stejně, jako na budíku. Předpoklad je takový, že ano. Navíc s tím, že jsi vyměnil čidlo, je vysoce pravděpodobné, že snímání teploty je v pořádku a reálně je to tak, že teplota tak opravdu hapruje. Pokud tomu pořád nevěříš, tak si jednoduše namontuj nějaký externí teploměr na tělo přívodní trubky k domečku čidel od motoru.
Tedy pokud vyloučíme tento problém, tak je problém někde ve chladícím okruhu. Pokud je vše v pořádku, tak auto, po nastartování a nechání na volnoběh, teď při současných vlažných teplotách (když bude auto ve stínu), by se mělo zahřát tak, že sepne sahara tak do 10-15 minut. Nějakou dobu musí být chladič chladný a od určitého okamžiku se začne prudce oteplovat ta zadní kovová trubka od termostatu, dále pak chladič. To výrazné oteplení chladiče je relativně skoková záležitost. Musí to dojít do stavu, kdy se sepne sahara.
Pokud sahara nesepne, nebo je znát, že to oteplení chladiče je pozvolně stoupající už po nastartování, pak je evidentní, že termostat je otevřený příliš brzy, nebo je někde v hadicích chyba a je tam silný obtok.

Pokud teplota chladící soustavy není schopná dosáhnout předepsaného pevného rozmezí teploty, tak ani olej ne. Prostě je to špatně a motor nemůže fungovat dobře. Tedy jednotka sytí motor ve snaze, aby se zahřál (zvyšuje spotřebu a emise) a v motoru dochází permanentně k diletaci bloku podle kolísající teploty, což zvyšuje mechanickou zátěž na všechno.
Takový stav je špatně a jediné správné řešení je to vyřešit ;-) Jestli to sám nezvládáš, tak nebuď baba a auto dej některému z ověřených mechaniků. Auto má sloužit a ten umořený čas marným zkoumáním už asi za to nestojí, ne? ;-) Navíc přes pole máš Lenhama....

Mimochodem, kdyby bylo cokoli přicpaného nebo byl problém s hlavou motoru, tak je problém opačný, tedy že se to bude přehřívat. Tzn. hledat opravdu kolem správného zapojení, správných a správně fungujících hadic a kolem termostatu.
... I love K-SERIES ;-) ... 4 ... 6 cylinders.... it doesn't matter ;-)

Kupéčko - Rover 216 Coupe -> 218VVC, 1997 - Článek | Labuťka - Rover 416si Tourer, 1998 - Profil | ex MG ZT-T 190, 2002 - Článek | MG ZR 160, 2002 - Článek | Chrysler Pacifica 3.6l V6, 2017
Obrázek

Uživatelský avatar
KDB
Příspěvky: 2162
Registrován: úte úno 26, 2008 21:41
Bydliště: Křivoklátsko

Re: Měření teploty oleje v motoru

Příspěvek od KDB » sob čer 16, 2018 17:36

Nastartuj to studené, a pokud se spodní přívod do chladiče začne hned zahřívat - je chyba v termostatu.
Ty projevy, jak popisuješ, jsou pro to typické.
MGF, Tourer, RR P38,R75, MGF Trophy, Rover 200 BRM, Rover 827 Coupe, 827 Sedan, Elise S1, XK8 , Škoda Felicia(60´), 1000(64) + 1100(67)MB, 110R(70,71,72,78,80), Garde(83), W353(67,73)...prostě mě to baví.

radim
Příspěvky: 49
Registrován: pon zář 24, 2007 18:29
Bydliště: Kroměříž

Re: Měření teploty oleje v motoru

Příspěvek od radim » pon čer 18, 2018 18:03

Chlapi, děkuji za Vaše návrhy, nyní moje odpovědi: Diagnostika proběhla kompletně, včetně sledování teploty. Při studeném motoru nastartuji, na neutrál teplota pomalu stoupá (na diagnostice i na budíku stejně), po nějakých 10-ti minutách se zapne ventilátor chlazení, poté teplota mírně klesla, a hezky se udržuje. Vizuálně a hmatatelně jde teplá voda z motoru napřed do chladiče (zhora), a když je chladič tak do půlky horký (neudržím ruku), tak teprve jde horká voda k termostatu a do topení v kabině (knoflík otočený do červena). To si myslím že se otevírá termostat. Ale proč jde horká voda napřed do chladiče, a ne do radiátoru v kabině, nevím. Teprve až se otevře termostat, tak topí do kabiny.
Takhle funguje na netrál. Ovšem za jízdy se chladič ochlazuje náporem vzduchu, takže je pořád v autě zima.
Chladič dobře propláchnutý, hadice se nenafukují. Všechny hadice i chladič sundané, vyčištěné, včetně té trubky kde jsou čidla. Čidla jsou v pořádku. Nejsem si jistý tou hadicí ve tvaru H která je vzadu za motorem, napojená na:
1. ventil radiátoru, 2. termostat 3. vratka z radiátoru 4. výstup z motoru u čidel
Totiž všechny trubky jsou ve spoji navzájem propojené, což se mi zdá divné... Očekával bych tam nějakou klapku.
Ale jak jsem psal, jízdou ve městě se vše pěkně ohřeje a funguje.
topeni_soucastky.jpg
45 1,6i - 2000, argento colore

Hombre
Příspěvky: 2772
Registrován: pon zář 17, 2007 8:26
Bydliště: Krnov, tel: 604 573 386

Re: Měření teploty oleje v motoru

Příspěvek od Hombre » pon čer 18, 2018 18:49

viewtopic.php?f=35&t=5176&p=116757&hilit=Schéma#p116757
Mrkni sem na schéma. Podle mě je termostat vadný - nedovírá. To H je tam proto, aby při studeném motoru a uzavřeném topení měla voda kudy kolovat.
.....Rover 45 1.6 2005...............MG-F 1.8 1999........
Obrázek.Obrázek
........Obrázek...........Obrázek.......

Odpovědět