Díky chlapy, pochvala vždycky potěší!
K vlastní konstrukci. Kontaktoval jsem onoho "týpka" co to tvořil pro ten Hyunday (viz. 1. stránka). Nabízí to sestavené a oživené za 2500,- ale jak sám říkal, už na to moc nemá čas ani chuť. Takže vcelku uvítal můj návrh sestavit si zařízení sám. Dodal mi tedy schéma, návrh DPS (deska plošných spojů) a osazováky. Já jsem mu dodal informace o vstřikách a o čidlu na převodovce - postup zjišťování je tu popsaný výše. Dál jsem si musel vytipovat nové součástky (on používal běžně nesehnatelné, měl k nim ale díky práci přístup "zadarmo"). Celé zařízení je navíc navrženo z SMD součástek (pro neznalé součástka velikosti 2 x 1 mm), takže jsem se musel trochu naučit s mikropájkou, což se ne vždy uplně podařilo
. No fajn, týpek mi poslal vyleptaný plošný spoj a na něm naprogramovaný mikroprocesor na základě mnou dodaných informací. Pak jsem napájel součástky na DPS. Další věcí bylo zprovoznit displej, já jsem měl sice doma nefunkční telefon, z kterého jsem ho vzal a upravil tak, aby ho bylo možné použít, musel jsem vzít i část DPS telefonu kuli podsvětlení displeje (lze nabastlit i jiné podsvícení). Displej se připojil k PP, dál se k němu připojilo ovládací tlačítko a ostatní senzory. Pak už to stačilo namontovat.
Aby to nevypadalo tak jednoduše, samozřejmě jsem se potýkal s několika problémy. Nejdřív bylo potřeba zjistit počet pulzů od převodovky, tj. kolik to hodí pulzů třeba na 10ti metrech jízdy - od toho se potom odvíjí správnost měření rychlosti. Jak je výše napsané, nebylo až tak uplně jednoduché, ale nakonec se to zvládlo. Dál jsem si svojí neopatrností a nerozvážností zašpinil displej od vteřinového lepidla, takže jsem musel shánět nový - už bohužel za peníze a znova ho upravovat (vyřezávat). Pak se mi taky podařilo se přehlídnout v hodnotě jedné součástky a PP zprvu nefungoval správně. Poslední věcí bylo to, že při připojení PP do auta, neukazoval tachometr, to se taky nakonec vyřešilo. Se vším mi týpek radil a pomáhal, takže jsem na to naštěstí nebyl sám. Nakonec samozřejmě bylo nutné všechno nějak esteticky zakomponovat do auta a vyřešit vůbec celou mechanickou stránku věci, což mi taky tak trochu nevyšlo, když jsem s hrůzou zjistil, že vývody k displeji půjdou z vrchu, místo zespodu, jak jsem původně předpokládal a na co byly budíky připravené.
K ceně, zhotovený DPS a naprogramovaný mikroprocesor cca 500, součástky cca 150, displej cca 150, pak několik kabelů, které jsem platit nemusel a taky hlavně hodně času a někdy i nervů.
Kdo by se chtěl vydat stejnou cestou jako já, měl by vše o poznání jednodušší, s týpkem by myslím nebyl problém se dohodnout na tom, že by mu udělal DPS s mikroprocesorem a do něj zkopíroval můj program. Já bych mohl dodat seznam vytipovaných součástek a schéma včetně drobných úprav v něm, informace co a jak přesně zapojit atd... Kdo si na stavbu netroufá svépomocí, tam to nevidím moc nadějně, nejsem si jistej, že by týpek měl zájem to někomu stavět celé, navíc by se muselo počítat s cenou 2500,- Kč. Upozorňuju, že se při pájení jedná o celkem titěrnou práci a je nutné znát základní principy eletroniky. Nejdřív se ale zeptám, jestli můžu uvolnit jeho verzi schémat, jestli na to náhodou nemá autorská práva
.
Jinak verze SW co mi udělal by se dala použít pro všechny K-čkový motory a R200 a R400. Rychlost je spočítaná přesně na moje auto s pneu 195/50/15, ale lze ji doladit, takže v tom by problém nebyl. Jedinou podmínkou, aby se nemusel upravovat SW je tedy použití stených vstřiků v motoru. Jo, ještě poslední věc, tento PP NELZE použít pro diesel, tam je vstřikování řešené jinak, musel by se použít přímo průtokoměr = další vývoj.