Stránka 1 z 2
Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: pát čer 03, 2016 10:27
od vaclavpich
Zdravím,
začnu trochu offtopicem, - už jsme tu cosi řešil a dost členů se mi bez jakýchkoliv okolností snažilo pomoct a poradit.
Čím víc tu pročítám různá témata, je mi tato stránka sympatičtější a zdá se mi že lidé RC nenavštěvují jen kvuli problému svého auta.
Bylo by fér abych se také představil:
Jméno mé je Václav, je mi 22 let a jsem z Liberce.
K Roveru jsem přičichl asi před rokem, kdy jej vlastnilo pár známých. Když přišlo na koupi auta, už bylo prakticky jisté jak to bude, takže se na podzim minulého roku jelo k Příbrami pro naftového Rovera 420. Auto je po důchodci; olej byl měněn pravidelně, za najeté kilometry se mi prodávající zaručil a byly k autu dvoje kola - letní litá 0.o , takže nebylo o čem.
Teď k problému: při rozjíždění jen přes spojku je vše ok, ale jakmile se rozjíždím s trochou plynu nebo přeřazuju z 1->2 a v jisté míře i z 2->3 tak auto dost nepříjemně cuká a ještě znatelnější je to když plyn pouštím. na 4 a 5 stupeň už je to prakticky nezaregistrovatelné a při 2500 rpm a výš už je to také lepší. Ze začátku jsem to přisuzoval tomu, že prostě neumím jezdit, jenže už jsem najel skoro 10 000km a vše je stále stejné, s autem jezdí sem tam otec který cukání potvrzuje. Pročetl jsem zde na fóru hromadu vláken, ale vesměs se to týká benzínových modelů.
Ale i z toho jsme s kolegou Roverákem usoudili na několik příčin:
1) Zaprasený filtr vzduchu - ne, ten jsem vyměnil aji s celým airboxem, protože ten původní byl popraskaný, stéle stejné.
2) Váha vzduchu - odpojena a stále cuká - tato část mě přivádí na otázku co mi váha vzduchu vlastně dává oproti tomu kdyby tam nebyla? Nevezme si motor tolik vzduchu kolik se tam vejde aji bez ní ?
3) Při včerejší prohlídce jsem zjistil že hadička od EGR ventilu je vytržená z "rozbočovače" té hadičkové soustavy. Zkrátka druhá strana hadičky od EGR. Je toto vůbec možná přičina cukání? Když je EGR bez regulace?
4) Škrtící klapka - Tato přičina zdá se být nejpravděpodobnější dle zdejších konverzací jako např:
viewtopic.php?f=41&t=9714
Otázka ale je - má nafťák 2.0 obsah, 77kW, r.v.99 škrtící klapku?
Děkuji předem za případné návrhy, doplnění atp. V.
Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: pát čer 03, 2016 11:23
od berryj
Čau, nejsem tak moc specialista na naftu, ale škrtící klapka je jen u benzínů.
Podíval bych se na silentbloky uložení motoru a taky zkontrolovat přední nápravu, ramena.
Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: stř čer 08, 2016 23:32
od olson
3) vytržená hadička k EGR ventilu v místě odbočení ze silnějšího potrubí od vývěvy k posilovači brzd cukání motoru nezpůsobí. EGR ventil je jen neovladatelný. Ale pozor! Má to vliv na činnost posilovače brzd - přisává se falešný vzduch a účinek posilovače je snížen.
4) škrticí klapka u tohoto motoru není
Podobné projevy chodu motoru se často projevují díky zvýšeným přechodovým odporům v kontaktech konektorů.
Doporučuji prohýbat konektory na kabeláži k motoru. Tzn. několikrát rozpojit a zase zapojit, popř. ošetřit přípravkem na kontakty. Týká se to všech konektorů, tedy jak k čidlům na motoru, tak i ke vstřikovacímu čerpadlu. Zvláštní pozornost věnovat kulatému konektoru vstřikovacího čerpadla, dvoupinovému hranatému konektoru snímače jehly 1. vstřikovače, konektoru snímače otáček klikové hřídele, a nezapomenout na velké konektory na hlavních kabelových svazcích (nevím jestli to má 400 na stejném místě jako 600, tedy na pravém podběhu).
Je to rychlé a to první co se dá zkusit.
Pokud by se původ toho cukání jevil spíše jako čistě mechanický, tedy např. v uložení motoru a převodovky, tak jak píše kolega berryj.
Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: čtv čer 09, 2016 22:27
od vaclavpich
Díky moc za rady, potřeboval jsem něco pro začátek, rád bych dal Rovera do celkového pořádku. EGR už jsem spravil, ale popravdě nikde jsem nepocítil změnu, ani na brzdě. Ještě mi kolega radil palivový filtr, takže mám objednáno, kontakty pročistím tak jako tak a na silentbloky kouknu v neděli na díře.
Zatím díky!
Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: pát čer 10, 2016 8:47
od Hombre
Diesel sice nemá klapku, ale má snímač polohy plynového pedálu, tak pokud to cuká při manipulaci s plynem, hledal bych příčinu tam.
Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: pát čer 10, 2016 9:50
od olson
Pravda, taky možnost. Může to být v konektoru nebo přímo v potenciometru. I když, pokud je problém na dráze potenciometru, ovládaném plynovým pedálem, chová se to ponejvíce jako tzv "díra v plynu". Při plynulém sešlapávání pedálu plynu se otáčky motoru přestanou v jednom okamžiku zvyšovat. Při dalším sešlápnutí zůstávají stále stejné, až od určitého okamžiku to zase zareaguje - jako by se to utrhne. To je doprovázeno skokovou změnou otáček, která vyvolá citelné cuknutí. Stejně to funguje i v opačném směru.
Typické pro ten potenciometr je, že se to projevuje spíše v jednom místě - určité poloze pedálu. Pokud bude problém v konektoru potenciometru, tak se to pak bude vyskytovat náhodně kdekoliv v celém rozsahu chodu pedálu.
Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: pát čer 10, 2016 10:54
od vaclavpich
Otáčky jsou vždy plynulé, a když jdu na ten plynový pedál opravdu pomalu tak je to v pořádku.
Snímač polohy pedálu - je přímo u pedálu? Nebo někde na druhé straně táhla? Rovnou ho pročistím taky. Ale přijde mi to spíš jako mechanický problém, cuká to pravidelně při vyšlápnutí plynu. Při vyšší rychlosti - 60kmph + už je to lepší. Teplota motoru nemá vliv. Ještě tedy jedna skutečnost, když řadím 1ku nebo 2ku a pak přidávám plyn tak je to nejhorší, ale když řadím až při 2500rpm a výš, tak se cukání zredukuje.
Každopádně projedu kontakty a kablíky - prostříknu kontaktolem. Tím nic nezkazím.

Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: pát čer 10, 2016 11:55
od olson
Si teď uvědomuju, že R 400 byly jak s mechanicky, tak i s elektronicky řízeným vstřikovacím čerpadlem. Které provedení to je?
U provedení s elektronicky řízeným vstřik. čerpadlem tuším, že snímač polohy plynového pedálu - potenciometr není na konzole pedálu (jak je to u R 600), ale v motorovém prostoru na straně pedálů. S pedálem je propojen krátkým bowdenem.
U mechanického řízení potenciometr není a pedál je propojen se vstřik. čerpadlem dlouhým bowdenem.
Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: ned čer 12, 2016 11:20
od vaclavpich
Toto je rok 99, ten je s elektronickým vytřikováním co vím. Odpoledne jdu na to.
Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: ned čer 12, 2016 20:41
od René
olson píše:Si teď uvědomuju, že R 400 byly jak s mechanicky, tak i s elektronicky řízeným vstřikovacím čerpadlem. Které provedení to je?
U provedení s elektronicky řízeným vstřik. čerpadlem tuším, že snímač polohy plynového pedálu - potenciometr není na konzole pedálu (jak je to u R 600), ale v motorovém prostoru na straně pedálů. S pedálem je propojen krátkým bowdenem.
U mechanického řízení potenciometr není a pedál je propojen se vstřik. čerpadlem dlouhým bowdenem.
Bowden vede od pedálů na pravou stranu v motorovém prostoru (ve směru jízdy) ke asi snímači, dál již elektrika.
Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: ned čer 12, 2016 21:46
od olson
Jo, jo, teď koukám na obrázek toho uspořádání. Zkontrolováno, prohýbáno, konektory ošetřeny? A výsledek?
Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: pon čer 13, 2016 20:17
od vaclavpich
V neděli jsem musel odjet tak jsem se k tomu nedostal, šel jsem na to dnes a začlo pršet. -,-
Ale ty hlavní svazky a konektory, které jsi popisoval v příspěvku nahoře jsem prohýbal, vyčistil a prostříknul kontaktolem. Pak jsem to nechal oschnout a ještě pár krát rozpojil/zapojil. Nechám to působit a zítra ráno se pozná zda to mělo nějaký efekt. Zítra mi ještě přijde palivový filtr, který dle servisní knihy nebyl měněn, tak také to muže být jedno s druhým.
Přijde mi to spíš jako mechanická závada, ale nejsem mechanik a ani s autama nemám zkušenosti, tak jsem zvědav jak to vše dopadne. : )
Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: úte čer 14, 2016 11:04
od vaclavpich
Tak bohužel žádná změna neproběhla.
Konektory kupodivu byly v dobrém stavu, žádná špíná ani koroze, no stejně jsem je pošetřil. Až bude zas trochu času tak projedu celý motor aji zespodu. Alespoň postupně vyloučím příčiny.
Prozatím děkuji, jak bude chvilka pujdu na to.
Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: úte čer 14, 2016 12:13
od Hombre
Doporučoval bych ti zajet někam do servisu, kde mají čtečku, připojí se k řídící jednotce a podle křivky napětí, které leze ze snímače polohy plynu vyloučí nebo potvrdí závadu na tomto snímači. Nemusí to být úplně servis na Rovery, tohle umí udělat jakýkoli slušný (i malý) autoservis nebo stanice měření emisí.
Re: Cukání při manipulaci s plynem - diesel!
Napsal: čtv čer 16, 2016 9:30
od olson
Ne vždy se podaří na to kápnout hned napoprvé. Pak taky posouzení a odhad místa závady takhle na dálku, když u toho člověk nestojí, je o něčem jiném. Tak se aspoň ví, kde problém není. Ono ale i diagnostika neukáže např. na konkrétní konektor, to se pak musí stejně projít postupně ručně. Ale chce to trpělivost, trochu laborovat a nebát se toho. Pokud to začne být nad vlastní síly, tak to svěřit někomu povolanějšímu. Přeju šťastnou ruku a určitě budeme vděční za info, jak to dopadlo.