Smolný den - část 3.
Napsal: čtv led 19, 2017 21:33
Smolný den – aneb článek o naftě, blbosti, štěstí v neštěstí a pasivní bezpečnosti - část 3.
A k té naftě… No prostě smůla. Jak jsem pořídil první R600 - šedého, tak jsem ze začátku tankoval kde co. Po asi dvou měsících jsem přešel stabilně na Vervu Diesel. I když to nebylo úplně pohodlné a praktické – nejbližší benzina, kde ji mají je od nás cca 25 km. Takže jsem se snažil tankovat, když jsem měl okolo cestu. Výjimečně jsem tankoval něco jiného, a když, tak jen pár litrů. Pak výjimku ještě tvořily zahraniční cesty. Až jednoho dne, začátkem léta 2015 se na jedné čerpací stanici u nás objevila v prodeji nafta s názvem Original. Podle tehdy zjištěných informací to byla nafta bez bioložky a ošetřená aditivy Bishop´s Original. To jsem měl radost, protože jsem už nějakou dobu uvažoval o koupi aditiva této značky (nedá se to ale běžně koupit na benzině), a že si to budu do nafty míchat sám. No a tady to už bylo hotové. Tak jsem několikrát natankoval na zkoušku a když se mi potvrdilo, že tato nafta se chová podobně jako ta Verva, tak jsem přešel na ní. V tu dobu jsem taky pořídil druhého R600 – zeleného. A do něj jsem to už tankoval od začátku. Abych vysvětlil v čem to chování bylo podobné: nikdy jsem se nezaměřoval na nějaké laboratorní měření spotřeby a nehonil jsem desetiny litru. Mám vysledováno, že spotřeba motoru 20T2N není až tak závislá od toho na co jezdí ani od jízdního stylu, nebo zatížení nákladem. Ale nafta s vyšším cetanovým číslem je na něm znát v podobě slyšitelného zklidnění chodu.
Takže jsem takhle pěkně jezdil tankovat tu Original. Až loni někdy v létě, jsem si všiml, že motor začíná být nějaký hlučnější. Hlavně těch několik prvních km po studeném startu. Přemýšlel jsem, jestli se nehlásí hydraulická zdvihátka. Na podzim to začalo být ještě výraznější. Ale říkal jsem si, že to asi nějak moc poslouchám a že to bude prostě jenom tím, jak začalo být najednou chladno.
Až teď při jednom z posledních tankování koncem prosince jsem si všiml, že na stojanu je napsáno Ultra, místo dřívějšího Originál. Při placení jsem se na to zeptal a paní povídá, že jo, že teď už je to jinak, že to opravdu už není Originál, ani že to neobsahuje ona aditiva. Ale že je to taky výborná nafta, zase s jinými aditivy a že určitě neprohloupím, když ji budu tankovat. No dobrá, tak jsem ji ještě dvakrát letos vzal, naposledy 6. ledna.
Když jsem teď prolistoval založené účtenky, zjistil jsem, že Original jsem naposledy kupoval 24.5.2016 a při dalším tankování 14.6.2016 už to byla Ultra. Tak se to potkává, nebo je to jen náhoda?
A co ty vzorky v mrazáku? Na ty jsem si vzpomněl až druhý den po karambolu. Na teploměru bylo -22 °C. Všechny tři vzorky byly zakalené, neprůhledné, ale jeden byl výrazně tekutější. To byl ten s přidaným VIFem. Zbylé dva byly dosti husté, jakoby i zpěněné, navíc se na dně převalovaly kuličky. Víc jich bylo v tom vzorku z odkalení filtru. Neměl jsem ani náladu študovat, jestli ty kuličky jsou voda nebo parafín, nebo co.
A dnes ráno, kdy tady bylo zase -25 °C, mě napadlo, že to zkusím jít nastartovat. Jen tak ze zvědavosti. Dopadlo to asi takto: zeleného jsem nastartoval na sedmý pokus (tak, že se udržel v chodu), jinak měl snahu chytat již od prvního startování. Naskočil už od čtvrtého pokusu, ale pak zase chcípnul.
Zato šedý (který vždy chytal obecně lépe) se natočit nepodařilo. Když jsem si uvědomil, že je v něm vlastně ta samá nafta, ale bez VIFU, tak jsem to už dál ani nezkoušel.
Tož asi tak. No, takže asi zase začnu tankovat Vervu.
A k té naftě… No prostě smůla. Jak jsem pořídil první R600 - šedého, tak jsem ze začátku tankoval kde co. Po asi dvou měsících jsem přešel stabilně na Vervu Diesel. I když to nebylo úplně pohodlné a praktické – nejbližší benzina, kde ji mají je od nás cca 25 km. Takže jsem se snažil tankovat, když jsem měl okolo cestu. Výjimečně jsem tankoval něco jiného, a když, tak jen pár litrů. Pak výjimku ještě tvořily zahraniční cesty. Až jednoho dne, začátkem léta 2015 se na jedné čerpací stanici u nás objevila v prodeji nafta s názvem Original. Podle tehdy zjištěných informací to byla nafta bez bioložky a ošetřená aditivy Bishop´s Original. To jsem měl radost, protože jsem už nějakou dobu uvažoval o koupi aditiva této značky (nedá se to ale běžně koupit na benzině), a že si to budu do nafty míchat sám. No a tady to už bylo hotové. Tak jsem několikrát natankoval na zkoušku a když se mi potvrdilo, že tato nafta se chová podobně jako ta Verva, tak jsem přešel na ní. V tu dobu jsem taky pořídil druhého R600 – zeleného. A do něj jsem to už tankoval od začátku. Abych vysvětlil v čem to chování bylo podobné: nikdy jsem se nezaměřoval na nějaké laboratorní měření spotřeby a nehonil jsem desetiny litru. Mám vysledováno, že spotřeba motoru 20T2N není až tak závislá od toho na co jezdí ani od jízdního stylu, nebo zatížení nákladem. Ale nafta s vyšším cetanovým číslem je na něm znát v podobě slyšitelného zklidnění chodu.
Takže jsem takhle pěkně jezdil tankovat tu Original. Až loni někdy v létě, jsem si všiml, že motor začíná být nějaký hlučnější. Hlavně těch několik prvních km po studeném startu. Přemýšlel jsem, jestli se nehlásí hydraulická zdvihátka. Na podzim to začalo být ještě výraznější. Ale říkal jsem si, že to asi nějak moc poslouchám a že to bude prostě jenom tím, jak začalo být najednou chladno.
Až teď při jednom z posledních tankování koncem prosince jsem si všiml, že na stojanu je napsáno Ultra, místo dřívějšího Originál. Při placení jsem se na to zeptal a paní povídá, že jo, že teď už je to jinak, že to opravdu už není Originál, ani že to neobsahuje ona aditiva. Ale že je to taky výborná nafta, zase s jinými aditivy a že určitě neprohloupím, když ji budu tankovat. No dobrá, tak jsem ji ještě dvakrát letos vzal, naposledy 6. ledna.
Když jsem teď prolistoval založené účtenky, zjistil jsem, že Original jsem naposledy kupoval 24.5.2016 a při dalším tankování 14.6.2016 už to byla Ultra. Tak se to potkává, nebo je to jen náhoda?
A co ty vzorky v mrazáku? Na ty jsem si vzpomněl až druhý den po karambolu. Na teploměru bylo -22 °C. Všechny tři vzorky byly zakalené, neprůhledné, ale jeden byl výrazně tekutější. To byl ten s přidaným VIFem. Zbylé dva byly dosti husté, jakoby i zpěněné, navíc se na dně převalovaly kuličky. Víc jich bylo v tom vzorku z odkalení filtru. Neměl jsem ani náladu študovat, jestli ty kuličky jsou voda nebo parafín, nebo co.
A dnes ráno, kdy tady bylo zase -25 °C, mě napadlo, že to zkusím jít nastartovat. Jen tak ze zvědavosti. Dopadlo to asi takto: zeleného jsem nastartoval na sedmý pokus (tak, že se udržel v chodu), jinak měl snahu chytat již od prvního startování. Naskočil už od čtvrtého pokusu, ale pak zase chcípnul.
Zato šedý (který vždy chytal obecně lépe) se natočit nepodařilo. Když jsem si uvědomil, že je v něm vlastně ta samá nafta, ale bez VIFU, tak jsem to už dál ani nezkoušel.
Tož asi tak. No, takže asi zase začnu tankovat Vervu.