Stránka 1 z 1

Ostrikovace

Napsal: sob led 03, 2009 18:29
od AnderN
S prichodem teplot pod bodem mrazu mi prestaly fungovat ostrikovace celniho skla (zadni nastesti R600 nema, takze se nemuze pokazit ;-) ). Aby tato feature vozidla fungovala, je obvykle potreba splnit tri podminky: mit kapalinu, fungujici cerpadlo a neprepalenou pojistku. Vzhledem k tomu, ze sterace i nadale stiraly, bylo mozno vyloucit pojistku, ktera je pro sterac a ostrikovac spolecna. Pri vypnutem motoru (pri zapnutem jsem pres ten rachot dieselu nemel sanci slyset cokoliv jineho) jsem tedy zkusil stirat a ostrikovat a cerpadlo ostrikovaci kapaliny bylo slyset take. To byla dobra zprava, protoze cena noveho neni zrovna lidova. Inu, patral jsem dal a co jsem po castecne demontazi vnitrniho plastu v blatniku nezjistil -- k memu prekvapeni sice v nadobce zbyvalo jeste cca 10 cm kapaliny, ovsem nebyla to kapalina, ale led, a to dolevam celorocne pouze nemrznouci smes do -20°C. A protoze se v tomto pocasi jezdi bez ostrikovacu celniho skla velmi spatne (mirne receno), bylo potreba vymyslet, jak z teto slamastyky ven ...

S ohledem na dostupne vybaveni a prostory mi nezbyvalo, nez vzit horkou vodu a pokusit se led roztopit. Podotykam, ze tuto metodu silne nedoporucuji provadet v hlubokem mrazu, nastesti v garazi bylo nad nulou. Proleval jsem tedy asi hodinu nadobku teplou vodou a hadickou vzdycky odcerpal "vyplach" chladnejsi vody s kousky ledu do kbeliku. Jedinou utechou v teto fazi prace mi bylo, ze nemrznouci smes do ostrikovacu (byt zredena cistou vodou) chutna o neco lepe, nez napr. motorova nafta nebo brzdova kapalina. Diky bohu za to. Na zaver, kdyz uz dno nadobky nebylo ledove, jsem zkusil spustit ostrikovace a voilà :!: z hadice odpojene tesne pred rozvodem kapaliny k tryskam zacala vytekat voda. Poradne jsem tedy cely system proplachnul teplou vodou, abych odstranil pripadne zmrazky v techto hadicich. Po odcerpani veskere vody jsem system napustil kapalinou do -40°C, ktera sice s m r d i jak bolava noha, ale snad nezamrzne. Opet jsem poradne proplachnul a vsechno smontoval zpet.

Pro odborniky na slovo vzate dodavam, ze se jedna o vpravde "babsky recept", ale v pripade nouze stejne nebohemu motoristovi kolikrat nic jineho nezbyva, takze treba to nekomu v nouzi muze pomoci ...

Re: Ostrikovace

Napsal: sob led 03, 2009 19:37
od max80
.

Re: Ostrikovace

Napsal: sob led 03, 2009 21:39
od Roman620ti
No to je mazec, já jsem tam nalil -80 a teď jsem jí chtěl zředit, ale asi na to kašlu :-D Ono to sice voní jak slivovice, ale ráno to aj rozmrazí trošku okno. Každopádně to mohla bejt krásná zábava takhle v mrazech nasávat hadičku s ledovou vodou a vůbec se v tom všem zbrzlém hrabat. Blééé :lol:

Re: Ostrikovace

Napsal: sob led 03, 2009 21:58
od Tommi_82
Kurna to musela bejt robota!!! Já taky dolejvám v zimě -40 °C(a zatím mi to nikdy nezamrzlo ani loni na dvoustovce při -2X°C venku na mrazu celou noc), ale mám trochu strach že mi to rozežere lak. Však víte, ostřikujou se sice skla (+ u 75ky i světla) ale tak nějak to bejvá že se ta kapalina dostane i na lak. Netušíte někdo jestli ty smradlavý lihový sračky nějak ve větší míře poškozujou lak?

Jinak to ostřikování světel je vynález jako kráva(zvlášť když u nás je svícení povinný a snad při každým třetím ostříknutí čelního to prská i na světla), spotřebu té kapaliny, když je počasí nahouby a valím po přecpané dálnici a je třeba ostřikovat sklo + hodně často zadní sklo (nevýhoda toureru) tipuju tak na litr na sto. Pět trysek je pět trysek. Dolejval jsem nedávno a včera po najetí asi 2000 km od dolití jsem dolíval další 3 litry. Tu hlášku waschwasserstand už mám skoro vypálenou do rohovky. Mám ozkoušený že ta hlášky vyskočí právě když zmiznou přesně tři litry, tak koupím třílitrový balení a mám zase skoro po vršek.

Re: Ostrikovace

Napsal: sob led 03, 2009 21:59
od Tommi_82
Kurna Romane, co stojí ta kapalina? Zhruba jako slivovice, ne?
To si necháváš vozit z Ruska, v regálech jsem nikdy na -80°C nenarazil.

Re: Ostrikovace

Napsal: ned led 04, 2009 9:35
od AnderN
Ale jo, -80 se taky prodava, ale co jsem to konzultoval s mechaniky, tak -40 pro nase podminky staci, ale nedoporucuji to redit. Kapalinu do -80 redi pul na pul, takze je z ni nakonec smes do -40.

Re: Ostrikovace

Napsal: ned led 04, 2009 9:47
od Roman620ti
Ta kapalina laku nesmí nic udělat a neudělá, i v červeném mám - 80 a kdysi jsem vozil ve svém autě čistej líh, protože jsem tam nechtěl vodu, aby to nemohlo reznout a to se mi nevyplatilo akorát z důvodu, že ten líh natekl do gumy kolem okna a pak jak je to čelní sklo lepené, tak mi mezi ty dvě vrsvy vyvzlínal a měl jsem tam dlouhou dobu fleky, takže líh nebrat :D Ale myslím, že ta -40 bohatě stačí, jenže se bojím, že jak tu svojí zředím, tak ráno při použití ostřikovače ihned zamrznu. Ta -80 je docela OK, i když léto je léto a kolikrát jedu skoro poslepu :lol:

Re: Ostrikovace

Napsal: ned led 04, 2009 12:01
od AnderN
Jeste doplnim pro nekoho mozna zajimavou informaci -- jak jsem odcerpal tu kapalinu, co mela byt do -20°C, tak jsem tomu sajrajtu dneska zkontroloval bod tuhnuti rucnim refraktometrem, ktery ukazal cca -13°C. No a vzhledem k tomu, ze k teto hodnote se teplota v noci kolem Silvestra na horach blizila a mozna ji i prekonala (smerem dolu pochopitelne), tak se moc nedivim, ze muj ostrikovaci system mel misto kapalneho media kostku ledu.

Re: Ostrikovace

Napsal: ned led 04, 2009 20:57
od CharleeSkywalker
no...ja jsem po druhe na 200 opravoval zadni ostrikovac...uz jsem tam hodil poradnu hadicu, kterou aj kdyz "zlomis" tak je v ni porad krasna kulata doura...vsechno bylo krasne a ostrikovalo to jak dive...no a ted prd...dostrikne to tak na spodni tretinu skla...ve predu to taky nestrika nijak extra....a vzhledem k tomu ze hlavne ten zadek me opravdu poradne sereeee tak to asi udelam jak to maji rallycrossove specialy...vyvedu hadicku primo na konec a do pulky steracu :mrgreen:

NKO

Napsal: ned led 04, 2009 22:29
od Austin
Dodal bych drobnost, že u ředění nemrazky - NKO /nemrznoucí kapalina do ostřikovačů/ aritmetika nefunguje tj.
1 litr -40 °C + 1 l vody nedá -20 °C .
Bývá to na etiketě docela srozumitelně popsáno, jak ředit,
.....s přicházejícími -22 °C v noci myslím, že lépe vůbec neředit.

Abych byl přesný:

Nemrznoucí kapalinu ostřikovačů -40°C řeďte na požadovanou mrazuvzdornost vodou, nejlépe destilovanou.
Objemové díly (kapalina nemrz. -40°C : voda) = bod tuhnutí ve °C; např. 1 : 2 = -8 °C; 1 : 1 = -16 °C

NKO chrání zařízení ostřikovačů před korozí. Zabraňuje světelnému, tepelnému a mechanickému opotřebení pryžových části.
Nenarušuje laky automobilů a polykarbonátové reflektory. Brání tvorbě šmouh a usazování vodního kamene.

A k tý 80 °C :

NKO -80°C řeďte na požadovanou mrazuvzdornost vodou, nejlépe destilovanou.
Objemové díly (NKO -80°C : voda) = bod tuhnutí ve °C;
1 : 3 = -10 °C
1 : 2 = -15 °C
1 : 1 = -30 °C

Doufám, že vyčerpávající.
Dodám ještě, že cesta k zadnímu stěrači je dlouhá předlouhá, tj. přes den po doplnění -40 °C si zadní ostřikovač /pokud máte/ dobře propláchněte... :!:

:!: