Stránka 1 z 1
Ostrikovace
Napsal: sob led 03, 2009 18:29
od AnderN
S prichodem teplot pod bodem mrazu mi prestaly fungovat ostrikovace celniho skla (zadni nastesti R600 nema, takze se nemuze pokazit
). Aby tato feature vozidla fungovala, je obvykle potreba splnit tri podminky: mit kapalinu, fungujici cerpadlo a neprepalenou pojistku. Vzhledem k tomu, ze sterace i nadale stiraly, bylo mozno vyloucit pojistku, ktera je pro sterac a ostrikovac spolecna. Pri vypnutem motoru (pri zapnutem jsem pres ten rachot dieselu nemel sanci slyset cokoliv jineho) jsem tedy zkusil stirat a ostrikovat a cerpadlo ostrikovaci kapaliny bylo slyset take. To byla dobra zprava, protoze cena noveho neni zrovna lidova. Inu, patral jsem dal a co jsem po castecne demontazi vnitrniho plastu v blatniku nezjistil -- k memu prekvapeni sice v nadobce zbyvalo jeste cca 10 cm kapaliny, ovsem nebyla to kapalina, ale led, a to dolevam celorocne pouze nemrznouci smes do -20°C. A protoze se v tomto pocasi jezdi bez ostrikovacu celniho skla velmi spatne (mirne receno), bylo potreba vymyslet, jak z teto slamastyky ven ...
S ohledem na dostupne vybaveni a prostory mi nezbyvalo, nez vzit horkou vodu a pokusit se led roztopit. Podotykam, ze tuto metodu silne nedoporucuji provadet v hlubokem mrazu, nastesti v garazi bylo nad nulou. Proleval jsem tedy asi hodinu nadobku teplou vodou a hadickou vzdycky odcerpal "vyplach" chladnejsi vody s kousky ledu do kbeliku. Jedinou utechou v teto fazi prace mi bylo, ze nemrznouci smes do ostrikovacu (byt zredena cistou vodou) chutna o neco lepe, nez napr. motorova nafta nebo brzdova kapalina. Diky bohu za to. Na zaver, kdyz uz dno nadobky nebylo ledove, jsem zkusil spustit ostrikovace a voilà
z hadice odpojene tesne pred rozvodem kapaliny k tryskam zacala vytekat voda. Poradne jsem tedy cely system proplachnul teplou vodou, abych odstranil pripadne zmrazky v techto hadicich. Po odcerpani veskere vody jsem system napustil kapalinou do -40°C, ktera sice s m r d i jak bolava noha, ale snad nezamrzne. Opet jsem poradne proplachnul a vsechno smontoval zpet.
Pro odborniky na slovo vzate dodavam, ze se jedna o vpravde "babsky recept", ale v pripade nouze stejne nebohemu motoristovi kolikrat nic jineho nezbyva, takze treba to nekomu v nouzi muze pomoci ...
Re: Ostrikovace
Napsal: sob led 03, 2009 19:37
od max80
.
Re: Ostrikovace
Napsal: sob led 03, 2009 21:39
od Roman620ti
No to je mazec, já jsem tam nalil -80 a teď jsem jí chtěl zředit, ale asi na to kašlu
Ono to sice voní jak slivovice, ale ráno to aj rozmrazí trošku okno. Každopádně to mohla bejt krásná zábava takhle v mrazech nasávat hadičku s ledovou vodou a vůbec se v tom všem zbrzlém hrabat. Blééé
Re: Ostrikovace
Napsal: sob led 03, 2009 21:58
od Tommi_82
Kurna to musela bejt robota!!! Já taky dolejvám v zimě -40 °C(a zatím mi to nikdy nezamrzlo ani loni na dvoustovce při -2X°C venku na mrazu celou noc), ale mám trochu strach že mi to rozežere lak. Však víte, ostřikujou se sice skla (+ u 75ky i světla) ale tak nějak to bejvá že se ta kapalina dostane i na lak. Netušíte někdo jestli ty smradlavý lihový sračky nějak ve větší míře poškozujou lak?
Jinak to ostřikování světel je vynález jako kráva(zvlášť když u nás je svícení povinný a snad při každým třetím ostříknutí čelního to prská i na světla), spotřebu té kapaliny, když je počasí nahouby a valím po přecpané dálnici a je třeba ostřikovat sklo + hodně často zadní sklo (nevýhoda toureru) tipuju tak na litr na sto. Pět trysek je pět trysek. Dolejval jsem nedávno a včera po najetí asi 2000 km od dolití jsem dolíval další 3 litry. Tu hlášku waschwasserstand už mám skoro vypálenou do rohovky. Mám ozkoušený že ta hlášky vyskočí právě když zmiznou přesně tři litry, tak koupím třílitrový balení a mám zase skoro po vršek.
Re: Ostrikovace
Napsal: sob led 03, 2009 21:59
od Tommi_82
Kurna Romane, co stojí ta kapalina? Zhruba jako slivovice, ne?
To si necháváš vozit z Ruska, v regálech jsem nikdy na -80°C nenarazil.
Re: Ostrikovace
Napsal: ned led 04, 2009 9:35
od AnderN
Ale jo, -80 se taky prodava, ale co jsem to konzultoval s mechaniky, tak -40 pro nase podminky staci, ale nedoporucuji to redit. Kapalinu do -80 redi pul na pul, takze je z ni nakonec smes do -40.
Re: Ostrikovace
Napsal: ned led 04, 2009 9:47
od Roman620ti
Ta kapalina laku nesmí nic udělat a neudělá, i v červeném mám - 80 a kdysi jsem vozil ve svém autě čistej líh, protože jsem tam nechtěl vodu, aby to nemohlo reznout a to se mi nevyplatilo akorát z důvodu, že ten líh natekl do gumy kolem okna a pak jak je to čelní sklo lepené, tak mi mezi ty dvě vrsvy vyvzlínal a měl jsem tam dlouhou dobu fleky, takže líh nebrat
Ale myslím, že ta -40 bohatě stačí, jenže se bojím, že jak tu svojí zředím, tak ráno při použití ostřikovače ihned zamrznu. Ta -80 je docela OK, i když léto je léto a kolikrát jedu skoro poslepu
Re: Ostrikovace
Napsal: ned led 04, 2009 12:01
od AnderN
Jeste doplnim pro nekoho mozna zajimavou informaci -- jak jsem odcerpal tu kapalinu, co mela byt do -20°C, tak jsem tomu sajrajtu dneska zkontroloval bod tuhnuti rucnim refraktometrem, ktery ukazal cca -13°C. No a vzhledem k tomu, ze k teto hodnote se teplota v noci kolem Silvestra na horach blizila a mozna ji i prekonala (smerem dolu pochopitelne), tak se moc nedivim, ze muj ostrikovaci system mel misto kapalneho media kostku ledu.
Re: Ostrikovace
Napsal: ned led 04, 2009 20:57
od CharleeSkywalker
no...ja jsem po druhe na 200 opravoval zadni ostrikovac...uz jsem tam hodil poradnu hadicu, kterou aj kdyz "zlomis" tak je v ni porad krasna kulata doura...vsechno bylo krasne a ostrikovalo to jak dive...no a ted prd...dostrikne to tak na spodni tretinu skla...ve predu to taky nestrika nijak extra....a vzhledem k tomu ze hlavne ten zadek me opravdu poradne sereeee tak to asi udelam jak to maji rallycrossove specialy...vyvedu hadicku primo na konec a do pulky steracu
NKO
Napsal: ned led 04, 2009 22:29
od Austin
Dodal bych drobnost, že u ředění nemrazky - NKO /nemrznoucí kapalina do ostřikovačů/ aritmetika nefunguje tj.
1 litr -40 °C + 1 l vody nedá -20 °C .
Bývá to na etiketě docela srozumitelně popsáno, jak ředit,
.....s přicházejícími -22 °C v noci myslím, že lépe vůbec neředit.
Abych byl přesný:
Nemrznoucí kapalinu ostřikovačů -40°C řeďte na požadovanou mrazuvzdornost vodou, nejlépe destilovanou.
Objemové díly (kapalina nemrz. -40°C : voda) = bod tuhnutí ve °C; např. 1 : 2 = -8 °C; 1 : 1 = -16 °C
NKO chrání zařízení ostřikovačů před korozí. Zabraňuje světelnému, tepelnému a mechanickému opotřebení pryžových části.
Nenarušuje laky automobilů a polykarbonátové reflektory. Brání tvorbě šmouh a usazování vodního kamene.
A k tý 80 °C :
NKO -80°C řeďte na požadovanou mrazuvzdornost vodou, nejlépe destilovanou.
Objemové díly (NKO -80°C : voda) = bod tuhnutí ve °C;
1 : 3 = -10 °C
1 : 2 = -15 °C
1 : 1 = -30 °C
Doufám, že vyčerpávající.
Dodám ještě, že cesta k zadnímu stěrači je dlouhá předlouhá, tj. přes den po doplnění -40 °C si zadní ostřikovač /pokud máte/ dobře propláchněte...