dvouhmotový setrvačník + řemenice klikové hřídele

norbert
Příspěvky: 101
Registrován: pon říj 01, 2007 22:08

dvouhmotový setrvačník + řemenice klikové hřídele

Příspěvek od norbert » sob zář 26, 2009 22:46

Předpokládám, že 75 v dieselu dvouhmotový setrvačník má. Jak s tím ale správně jezdit? Na internetu je spousta rad, většinou si protiřečí. Kupříkladu:

Když klesnou otáčky Při dojíždění se zařazeným kvaltem (kupříkladu k semaforu) pod otáčky volnoběhu, stačí to udélat několik a dvouhmoťák se bude poroučet.
Vadí hlavně jízda na spotřebu mezi 1500 - 1900 otáčkami.
Největší prdy dostáva dvouhmoťák při 1800 otáčkách.
Vadí prudká akcelerace při otáčkách pod 2000 - nad 2500 si už mužeš dělat co chceš, motoru už neublížíš.
Je potřeba startovat a také vypínat motor se sešlápnutou spojkou.

Tak, a teď babo raď!
Naposledy upravil(a) Tommi_82 dne úte lis 02, 2010 9:54, celkem upraveno 2 x.
Důvod: Diskuse o pískajícím turbu byla z tohoto vlákna přesunuta do samostatného tématu.

Tommi_82
Příspěvky: 6440
Registrován: čtv zář 20, 2007 18:17
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od Tommi_82 » ned zář 27, 2009 5:32

Tohle platí hlavně u traktorů typu škodavergl s motorem TDI PD. Naše kultivované CDT motory s tím až takovej problém podle mě nemají(narozdíl od škodovek TDI, fiatů JTD,....). Jako souhlasím s tím že nízké otáčky vadí zejména pokud je motor v zátěži. Když někdo nechá motor táhnout auto do kopce a přitom má 1200-1800 rpm tak je blázen. Má kvůli tomu horší i spotřebu než kdyby to roztočil a pak šimral plyn při 3000 rpm a motoru se to taky nelíbí, ale dojíždět k semaforu hezky v klidu a brzdit při tom motorem je v pořádku, každopádně otáčky by ti skutečně neměly klesnout pod 1000-1200 rpm. To je jasný. Posledních pár desítek metrů raději dojíždět na neutrál a brzdit brzdou.
Pravidelná jízda na spotřebu v rozsahu 1500-1900 rpm autu podle mě nevadí, ale nesíš zapomenout auto občas pořádně protáhnout a vyhnat pavouky z trubek.
Největší prdy dostává dvouhmoťák při 1800rpm (částečně ano ale pouze u aut, kde je rapidní turboefekt - např škodavergly TDI PD).
Prudká akcelerace nevadí, naše motory mají kultivovaný chod a celý náběh otáček je řízen s rozumem narozdíl od mnohokrát zmiňovaných splašených TDI PD.
To poslední je uplná hovadina(to je podle mě taková typicky česká lež), to si akorát zničíš axiální ložiska na spojce. Startovat se má samozřejmě beze spojky na neutrál, tak jak to dělá většina světa kromě čr/sr. Vyjímečně můžeš startovat se spojkou v zimě, kdy jsou velmi kruté mrazy.

Myslím si že pokud budeš dodržovat to že budeš jezdit 1200-1900 rpm na rovině nebo z kopce, v kopcích to s rozumem trochu protáhneš, aby se i turbo trochu promazalo, budeš se rozjíždět tak abys nebyl brzdou provozu, nebudeš mít v tomhle ohledu žádnej problém. Alespoň to je můj názor, kterému pevně věřím.

Jo a ještě abych řekl pravdu naprosto netuším jestli máme jednohmotový nebo dvouhmotový setrvačník.
Dříve: 214 Si r.v. 1996 modrá met.
Obrázek
Dříve: 75 Tourer 2.0 CDT r.v. 04/2002 modrá met.(Royal blue)
Obrázek
Obrázek
Dříve: Mazda CX-7 2.3 DiSi Turbo 191 kW r.v. 2008
Obrázek
Nyní: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 143 kW r.v. 2014
Obrázek

Uživatelský avatar
Roman620ti
Příspěvky: 3701
Registrován: pon zář 17, 2007 4:58

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od Roman620ti » ned zář 27, 2009 8:23

Jo a ten dvouhmoták bych v autě za žádnou cenu nechtěl,to je zase ko*kotina, u toho rovera sem to tady snad nikdy nečetl, že by to někdo měnil, přitom moc velkou životnost údajně nemá. Teoreticky sou ty motory staré, tak by mohly mít ještě obyč jednohmoťák. Ale nevím, jen hádám :lol:
2x Rover 620ti

Tommi_82
Příspěvky: 6440
Registrován: čtv zář 20, 2007 18:17
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od Tommi_82 » ned zář 27, 2009 9:53

Jinak BMW patří mezi průkopníky dvouhmotového setrvačníku, myslím že tam je.
Tyhle motory nemívají citelný problém se setrvačníkem, co jsem četl, jeho žalostný stav se většinou podaří zjistit až při výměně spojky, což pak rozhodně vzhledem k výšce investic nepotěší. Jinak co jsem četl babský rady, začínající problémy se setrvačníkem se dají poznat tak, že se motor při vypnutí zatřese. Což mě se pokud se nepletu zatřese. :(
Dříve: 214 Si r.v. 1996 modrá met.
Obrázek
Dříve: 75 Tourer 2.0 CDT r.v. 04/2002 modrá met.(Royal blue)
Obrázek
Obrázek
Dříve: Mazda CX-7 2.3 DiSi Turbo 191 kW r.v. 2008
Obrázek
Nyní: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 143 kW r.v. 2014
Obrázek

Uživatelský avatar
Roman620ti
Příspěvky: 3701
Registrován: pon zář 17, 2007 4:58

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od Roman620ti » ned zář 27, 2009 11:19

Tak mi to nedalo a mrknul sem se do tecdocu a u Tvého motoru vyběhne dvouhmoťák. V Elitu neni skladem a je naceněnej na 17.000kč. Ale je zajímavé, že se to tady tak neřeší, jestli je teda u Škodaverků nějaká chybka a nebo je to tím počtem aut :D Jinak na babské řeči nedej, kolikrát to sou nesmysle a Tobě tam může ještě dlouhou řadu let sloužit, zvláště když jezdíš volnou :-))
2x Rover 620ti

Tommi_82
Příspěvky: 6440
Registrován: čtv zář 20, 2007 18:17
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od Tommi_82 » ned zář 27, 2009 11:28

No včera jsem seděl v Octavii TDI PD a ty vibrace jsou tam podstatně vyšší, tak možná proto jim to tam odchází víc, nebo maj u BMW s nima víc zkušeností, tak je maj kvalitnější. Každopádně jsem se taky díval a BMW uvádí životnost dvouhmoťáku u našeho motoru 100-150 tis. a stejnou životnost spojky, takže se to mění asi zaráz(pokud na to jsou peníze).
Dříve: 214 Si r.v. 1996 modrá met.
Obrázek
Dříve: 75 Tourer 2.0 CDT r.v. 04/2002 modrá met.(Royal blue)
Obrázek
Obrázek
Dříve: Mazda CX-7 2.3 DiSi Turbo 191 kW r.v. 2008
Obrázek
Nyní: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 143 kW r.v. 2014
Obrázek

Uživatelský avatar
Roman620ti
Příspěvky: 3701
Registrován: pon zář 17, 2007 4:58

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od Roman620ti » ned zář 27, 2009 11:51

Ten dvouhmoťák se fakt mění většinou komplet, ale odbornej servis dokáže dvouhmoťák speciálním přípravkem prověřit a pokud nevykazuje větší vůle než je předepsaný strop, může se namontovat zpět.
2x Rover 620ti

Stanik
Příspěvky: 152
Registrován: čtv zář 27, 2007 0:39

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od Stanik » ned zář 27, 2009 21:37

Jo, je tam fakt dvouhmoťák. Dneska jsem vyndaval a zandaval startér (viz jiné téma - mmchd. operace se zdařila, startuje jak za mlada :) ), tak jsem se schválně díval. Taky jsem o těch dvouhmoťácích lecos četl. To, že odešel by se mělo projevovat hodně výraznými rázy (až možná ranami) třeba při rozjezdech nebo přeřazení, kdy ten setrvák dostává největší záhul. To, že se zatřese motor, když se chcípne, to ještě nic neznamená. Aby se nezatřás, to by musel být natvrdo přivařený ke karoserii :D Každý dvouhmoťák jednou odejde, jako asi cokoli, co se na autě nějakým způsobem hýbe :) Záleží asi jen na stylu jízdy, kdy to přijde a to asi dost podstatně :(
Stanik ROVER 75 CDT (do 02 2010), JAGUAR S-TYPE 4.0 V8 (od 02 2010 do 06 2013), BMW E91 (od 05 2013)

Uživatelský avatar
Roman620ti
Příspěvky: 3701
Registrován: pon zář 17, 2007 4:58

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od Roman620ti » pon zář 28, 2009 9:13

Tommi_82 píše:Kde je umístěnej? mylslel jsem že dvouhmoťáky bývaj u spojky...
No když vyndáš startér, tak tím otvorem už vidíš setrvák, na kterém sou nalisovaný zuby pro startér.
Stačí, když prověříš případně povolené spony hadic...
2x Rover 620ti

Stanik
Příspěvky: 152
Registrován: čtv zář 27, 2007 0:39

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od Stanik » pon zář 28, 2009 9:47

Jo, jo, přesně tak. Setrvák je mezi motorem a převodovkou, kde je i spojka. Na něm jsou zuby pro startér.
Stanik ROVER 75 CDT (do 02 2010), JAGUAR S-TYPE 4.0 V8 (od 02 2010 do 06 2013), BMW E91 (od 05 2013)

donutil
Příspěvky: 914
Registrován: pát zář 28, 2007 11:07
Bydliště: Mor.Třebová

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od donutil » pon zář 28, 2009 10:21

"zuby pro startér"

Myslíš věnec.

Uživatelský avatar
Roman620ti
Příspěvky: 3701
Registrován: pon zář 17, 2007 4:58

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od Roman620ti » pon zář 28, 2009 11:28

donutil píše:"zuby pro startér"

Myslíš věnec.

Ne ne, myslel sem zuby z huby :D :D :D
2x Rover 620ti

Uživatelský avatar
AnderN
Site Admin
Příspěvky: 6964
Registrován: pon zář 17, 2007 17:46
Bydliště: Brno, tel.: +420 725 378 817
Kontaktovat uživatele:

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od AnderN » úte zář 29, 2009 10:55

Co se to tady siri za paniku?! :) Samozrejme 2.0 CDT v R75 dvouhmotovy setrvacnik ma a samozrejme casem odchazi. Nevim, jestli zrovna schadewerky s TDI maji s timto nejaky velky problem, ale parve u vznetovych motoru BMW dvouhmotove setrvacniky taky docela odchazeji, obzvlast u vetsich radovych sestivalcu. Casto je to dano stylem jizdy, podtacenim motoru apod. Nedavno jsem cetl clanek nejakeho konstruktera a tvrdil, ze kdyby to slo, tak by nejradeji diesely nad dva litry objemu spojovali vyhradne s automatickymi prevodovkami. Co se tyka projevu, tak je to tak, jak pise Stanik -- razy pri razeni nebo prudsim pridani/ubrani plynu. Kdyby se nezatrasl pri spousteni/vypinani motor, tak bys ani nevedel, ze tam nejaky mas ;) Mimochodem na Octavii tato legrace stoji prakticky stejne, takze neni duvod hanit BMW/Rover za drahe dily.
Obrázek
MG ZT CDTi @ 118 kW / 370 Nm - 2009-? :: 200.000 km @ Obrázek
Rover 25 18K4F / automat CVT - 2013-? :: 50.000 km @ Obrázek
Rover Mini Cooper - 2016-? :: 20.000 km @ Obrázek
Ex. Rover 620 SDi - 2004-2009 :: 100.000 km @ Obrázek

Stanik
Příspěvky: 152
Registrován: čtv zář 27, 2007 0:39

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od Stanik » úte zář 29, 2009 11:14

Jo, otěch setrvačnících jsem toho dost načetl :) Nedávno jsem pořizoval k R75 ještě BMW 530D, tak jsem procházel všechny možný i nemožný recenze, fóra ... Dočetl jsem se tam taky, že ty dvouhmoťáky trpí víc u manuálů. Takové ty rozjezdy s "podhrabem", kdy kolo skáče po asfaltu, necitlivá ženská nožka :) na spojce při rozjezdu a rozjezd se "škubnutím", jízda 40 na pětku, sportovní jízda s rychlým přeřazováním a dokonce i "podřazování" před zatáčkou ve 120 na čtyřku ve snaze ušetřit brzdy. To všechno jsou pro dvouhmoťáky naprosto největší hrůzy :( Automat tohleto "vyžehlí". Dočetl jsem se taky, že u těch BMW šestiválů je ten dvouhmoťák přidaný jaksi navíc - touha soudruhů z BMW po naprosté dokonalosti :) Ten šestivál běží i tak naprosto sametově i v té naftě. Takže když to odejde v BMW, tak se ten dvouhmoťák dá nahradit za 1/3 ceny jednohmotovým a úbytek komfortu je nepatrný. U čtyřválce by to bylo ale asi podstatně citelnější - už konstrukčně má větší sklon k vibracím. Tak se obávám, aby to s jednohmotovým setrvákem neběželo jak předkomůrkovej Golf :-D
Stanik ROVER 75 CDT (do 02 2010), JAGUAR S-TYPE 4.0 V8 (od 02 2010 do 06 2013), BMW E91 (od 05 2013)

Uživatelský avatar
Thomson
Příspěvky: 367
Registrován: stř zář 19, 2007 18:36
Bydliště: Val. Mez.

Re: dvouhmotový setrvačník

Příspěvek od Thomson » úte říj 27, 2009 1:01

No me by treba zajimalo jestli se to da nejak zrepasovat a taky kde je nejaky takovy servis ktery se na takove veci specializuje. Uz jsem asi paranojidni ale chci si byt jisty.

Odpovědět