Výměna předních ramen včetně uložení

Odpovědět
Žabák
Příspěvky: 51
Registrován: čtv zář 16, 2010 22:14
Bydliště: Praha

Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od Žabák » pon pro 13, 2010 23:18

Kvalitu fóra mimojiné určuje i množství návodů a rad, proto si dovolím se podělit sice o jednoduchou opravu, ale nepříjemnou.

Výměna předních ramen včetně uložení.

U tohoto návodu je opět možno více variant provedení, má varianta je možná nejhorší a v mém případě způsobená horší kvalitou/přesností uložení značky Excel. Dále doporučuji vyměnit spolu s rameny i tyčky stabilizátoru a čepy řízení.

1. Zvednout auto a sundat kolo (předpokládám, že ten kdo můj návod využije nemá velký zvedák, proto budu vycházet z použití heveru)
2. Je dobré auto zvednout nejvíc jak je ve vašich silách a dobře zajistit, protože část prací se bude provádět pod autem.
3. Auto je zvedlé, bez kola a BEZPEČNĚ zajištěné proti nežádoucímu pohybu. Odšroubujeme/povolíme matku na čepu řízení a čep stáhneme(nemáme-li stahovák tak opatrně a kolmo na čep vyrazíme - je lepší jedna velká rána kladivem, než pozvolné rozklepání čepu na kaši). Odmontujeme tyčku stabilizátoru - nebudeme li jí měnit stačí ji odmontovat dole u stabilizátoru.
4. Vyndáme pojistný šroub svislého čepu ramene a opatrně ho vyklepneme ven.
5. Rameno nyní drží jen na čepu v podmotorovém rámu a v uložení. Nyní se ukáže proč bylo dobré auto zvednout co nejvíc. Povolíme matku zbylého čepu a velkou paličkou ho vyrazíme. To v mém případě šlo dost špatně a vhodný stahovák jsem neměl.
V tomto bodě jsem se zasekl na půl hodiny a použil všechny nadávky které jsem znal - nakonec pomohla bratrova svalnatá paže a čep šel ven.
6. Teď 18kou očkem povolíme šroub uložení ramene přístupný z venku auta a vyšroubujeme ho. Je celkem utažený, tak není od věci si na "vidličku" klíče nebo na celý klíč nasadit trubku vhodného průměru.
7. Zalezeme pod auto a opět 18tkou očkem vyšroubujeme druhý šroub uložení.
8. Vyndáme rameno i s uložením a porovnáme ho s naším novým ramenem. Otvor v uložení pro rameno mázneme neagresivní vazelínou a narazíme na rameno( Já uložení na rameno natloukal přes trubku, tak jsem musel montovat na auto sesazený komplet. Tam je problém, že s uložením už nejde moc na rameni hnout - musíme si odměřit, jak vychází uložení na nové rameno, aby nám to v autě pasovalo dírama v uložení (silentbloku) na závity v rámu. Rameno si zkusmo uložíme do čepů a zkontrolujeme (pohledem, drátkem...) jestli to sedí na díry. Jestli ne, musí rameno znovu ven, domluvit mu kladivem a zase zpět a tak dokola, než to bude super. Tady je mimo jiné zapotřebí trochu myslet a nezničit uložení bezhlavým násilím.
9. Máme "naklepáno" a sedí nám to. Sesadíme čep do rámu, chytíme šrouby uložení a utáhneme ho. Poté nasadíme svislý čep, namontujeme tyčku stabilizátoru a kulový čep řízení.
10. V ideálním stavu jsme vyměnili všechno a jedeme na geometrii...

Ještě jsem si dovolil dodatečné udělat pár fotek a nahrál jsem je na rajče...

http://naprap.rajce.idnes.cz/Rover_FOTO/


Až si příště otevřu lihovinu krátce po opravě R75, možná se podělím o další kravinu :o)
Rover 218 SD přes 65000km bez poruchy, teď R 75 2.0 CDT...

Tommi_82
Příspěvky: 6440
Registrován: čtv zář 20, 2007 18:17
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od Tommi_82 » úte pro 14, 2010 7:48

Žabák píše: 5. Rameno nyní drží jen na čepu v podmotorovém rámu a v uložení. Nyní se ukáže proč bylo dobré auto zvednout co nejvíc. Povolíme matku zbylého čepu a velkou paličkou ho vyrazíme. To v mém případě šlo dost špatně a vhodný stahovák jsem neměl.
V tomto bodě jsem se zasekl na půl hodiny a použil všechny nadávky které jsem znal - nakonec pomohla bratrova svalnatá paže a čep šel ven.

Já v tomto bodě prožil peklo na zemi. Zkoušeli jsme do toho bušit, zkoušleli jsme auto heverovat za ten šroub(což vzhledem k tomu že osa šroubu není uplně vertikální není zas až tak ideální) a bušit do rámu a nic. Nakonec navečer se podařilo, to už jsme měli za sebou i nahřívání autogenem. Na druhý rameno už jsme si po zkušenostech netroufli a novej kus mi leží ve sklepě a čeká až to původní začne mlátit. :D
Jinak vše ostatní šlo naprosto hladce, včetně sundávání ramene ze silentbloku.
Dříve: 214 Si r.v. 1996 modrá met.
Obrázek
Dříve: 75 Tourer 2.0 CDT r.v. 04/2002 modrá met.(Royal blue)
Obrázek
Obrázek
Dříve: Mazda CX-7 2.3 DiSi Turbo 191 kW r.v. 2008
Obrázek
Nyní: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 143 kW r.v. 2014
Obrázek

Žabák
Příspěvky: 51
Registrován: čtv zář 16, 2010 22:14
Bydliště: Praha

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od Žabák » úte pro 14, 2010 9:00

Tak to jsi Tommi měl štěstí na silentblok. Ty můj se opravdu musel přes trubku nabouchat stylem "hluchej do vrat". Tak snad vydrží alespoň 50000 km, než si to dám znovu...
Rover 218 SD přes 65000km bez poruchy, teď R 75 2.0 CDT...

donutil
Příspěvky: 914
Registrován: pát zář 28, 2007 11:07
Bydliště: Mor.Třebová

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od donutil » úte pro 14, 2010 11:54

S tím naboucháním:v jedné nejmenovyné dílně mě ho taky museli nabouchat,nebo co s tím dělali,pořád tam nešel,ale pravej šel dobře,no zkrátka trápili ase s tím dobu.A taky za tuším půl roku se celej vytrhnul i s gumou a vypadnul z oka a začalo to znenadání tak mlátit,že jsem se strachy málem podělal co je.Měnili jsme ho na kanále bez zvedáku a šel tam jak do "maminky".Ale vydržel dva roky,je natrženej napůl a dnes ho budeme zase měnit.

Tommi_82
Příspěvky: 6440
Registrován: čtv zář 20, 2007 18:17
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od Tommi_82 » úte pro 14, 2010 13:38

No tak ten silentblok už byl jetej(ale vzhledově fakt dobrej, nebyl prakticky vůbec vymlácenej). Takže už byl možná volnější.
Dříve: 214 Si r.v. 1996 modrá met.
Obrázek
Dříve: 75 Tourer 2.0 CDT r.v. 04/2002 modrá met.(Royal blue)
Obrázek
Obrázek
Dříve: Mazda CX-7 2.3 DiSi Turbo 191 kW r.v. 2008
Obrázek
Nyní: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 143 kW r.v. 2014
Obrázek

Žabák
Příspěvky: 51
Registrován: čtv zář 16, 2010 22:14
Bydliště: Praha

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od Žabák » úte pro 14, 2010 14:12

donutil: to je riziko - neměl by jít volně, to by se to za chvilku vymlátilo, ale asi by neměl jít tak na fest, že bude problém ho tam namazanej narazit palicí. Když je to na fest a k tomu to přesně nesedí, tak to za tu gumu pořád tahá a ta rychle umře...uvidím až to budu dělat příště.

Tommi: jestli si měnil jenom rameno bez silentbloku tak to mohlo jít dobře. Já budu teď v sobotu dělat druhou stranu, tak uvidím jak to půjde ven. Pravá strana byla na kaši, takže sem rameno vyndal i s vnitřkem silentbloku.
Rover 218 SD přes 65000km bez poruchy, teď R 75 2.0 CDT...

Tommi_82
Příspěvky: 6440
Registrován: čtv zář 20, 2007 18:17
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od Tommi_82 » úte pro 14, 2010 14:23

Žabák píše: to je riziko - neměl by jít volně, to by se to za chvilku vymlátilo
Nemyslím si že když tam jde silentblok nasadit a sundat běžnou lidskou silou, že by to mělo mít nějaký špatný vliv na jeho životnost. Právěže si podle mě o to líp sedne.

Žabák píše: Tommi: jestli si měnil jenom rameno bez silentbloku tak to mohlo jít dobře. Já budu teď v sobotu dělat druhou stranu, tak uvidím jak to půjde ven. Pravá strana byla na kaši, takže sem rameno vyndal i s vnitřkem silentbloku.
Jojo, měnil jsem jen rameno. Asi mám nějaký odolný silentbloky. :D
Dříve: 214 Si r.v. 1996 modrá met.
Obrázek
Dříve: 75 Tourer 2.0 CDT r.v. 04/2002 modrá met.(Royal blue)
Obrázek
Obrázek
Dříve: Mazda CX-7 2.3 DiSi Turbo 191 kW r.v. 2008
Obrázek
Nyní: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 143 kW r.v. 2014
Obrázek

donutil
Příspěvky: 914
Registrován: pát zář 28, 2007 11:07
Bydliště: Mor.Třebová

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od donutil » úte pro 14, 2010 18:00

Jsme to dnes vyměnili a za hoďku to bylo hotový.Když to nemění i s ramenem venku,tak to ani nejde nabouchat palicí na autě protože tam není místo.Šlo to dobře vyjmout i nasadit,jen s těmi dvěma šrouby byla potíž povolit.A nakonec to nejlepší-vůbec to nebylo třeba dělat,páč držel dobře a nebyl nikde utržen,i když na technické tvrdili že je a při kontrole to bylo nejasné.Až ve svěráku to vyšlo najevo.A taky se zjistilo,že na psavé straně má silentblok alespoň o 1 cm delší gumové polštářky a v těch mezerách takové gumové ostrůvky jako dorazy.To ten levej neměl a ten co jsem měl v zásobě taky ne.Zkrátka nejsou tak bytelný.Jaký byl původně na té levé straně namontovaný s tím pravým zároveň co ještě drží nevím,poněvadž k opravě jsem nebyl připuštěn a při výměně jsme se na to zapoměli podívat,protože se vyrval i s gumama z venkovního kroužku a vysunul se ven a znenadání kolo lítalo.

Žabák
Příspěvky: 51
Registrován: čtv zář 16, 2010 22:14
Bydliště: Praha

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od Žabák » čtv pro 30, 2010 13:27

Přidány fotky - odkaz pod návodem...
Rover 218 SD přes 65000km bez poruchy, teď R 75 2.0 CDT...

Tommi_82
Příspěvky: 6440
Registrován: čtv zář 20, 2007 18:17
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od Tommi_82 » čtv pro 30, 2010 13:48

Koukal jsem na ty fotky. Rameno lze v pohodě vyměnit i bez rozpojení čehokoli jinýho (stabilizátorů) takže pokud někdo vyměňuje jen rameno tak stabilizátory, čepy řízení atd. nemusí vůbec povolovat.
Dříve: 214 Si r.v. 1996 modrá met.
Obrázek
Dříve: 75 Tourer 2.0 CDT r.v. 04/2002 modrá met.(Royal blue)
Obrázek
Obrázek
Dříve: Mazda CX-7 2.3 DiSi Turbo 191 kW r.v. 2008
Obrázek
Nyní: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 143 kW r.v. 2014
Obrázek

Žabák
Příspěvky: 51
Registrován: čtv zář 16, 2010 22:14
Bydliště: Praha

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od Žabák » čtv pro 30, 2010 14:03

Jednak to jde výrazně líp, když je odpojenej(samozřejmě stačí dole odpojit od zkrutný tyče, nemusí se vyndavat) stabilzátor - alespoň se dá volně manipulovat těhlicí, aby si člověk udělal místo a taky jsem psal, že je lepší rovnou vyměnit všechno. Ty fotky mají být jenom vodítko - aby si udělal i nezkušený kutil představu co ho čeká a jak to tam vypadá dřív, než to rozebere. Někdo kdo se v autě hrabe běžně na takovou banalitu nepotřebuje ani fotky, ani návod...

Kdyby jsi reagoval na tu fotku stahováků, že nejsou potřeba, tak je to jiná :o)
Rover 218 SD přes 65000km bez poruchy, teď R 75 2.0 CDT...

Tommi_82
Příspěvky: 6440
Registrován: čtv zář 20, 2007 18:17
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od Tommi_82 » čtv pro 30, 2010 14:38

To není kritika, to jen kdyby někdo měnil jako já jenom ramena, tak se to dá vyměnit jen tak, ušetří to práci.
Dříve: 214 Si r.v. 1996 modrá met.
Obrázek
Dříve: 75 Tourer 2.0 CDT r.v. 04/2002 modrá met.(Royal blue)
Obrázek
Obrázek
Dříve: Mazda CX-7 2.3 DiSi Turbo 191 kW r.v. 2008
Obrázek
Nyní: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 143 kW r.v. 2014
Obrázek

Žabák
Příspěvky: 51
Registrován: čtv zář 16, 2010 22:14
Bydliště: Praha

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od Žabák » čtv pro 30, 2010 14:49

OK Tommi, já sem se nevztekal. Jenom se mi zdá lepší povolit o matku navíc a získat tím volnost v pohybu. Nicméně můj "návod" není dogma, jen drobná nápověda jak jsem postupoval já, takže drobné modifikace jsou povolené msm:
Rover 218 SD přes 65000km bez poruchy, teď R 75 2.0 CDT...

Uživatelský avatar
Jarda
Příspěvky: 421
Registrován: pon zář 17, 2007 15:39
Bydliště: Libřice

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Příspěvek od Jarda » úte črc 17, 2012 18:14

Ahoj kolegové, zjistil jsem že budu muset vyměnit obě spodní ramena a tak se Vás chci zeptat zda nemáte někdo zkušenosti s těmato:
http://www.ebay.co.uk/itm/Rover-75-Fron ... 53e83c78eb
nebo
http://www.ebay.co.uk/itm/ROVER-75-TOUR ... 3f13a97fd9
nebo koupit originál
http://www.ebay.co.uk/itm/ROVER-75-MG-Z ... 27c61cce1b + http://www.ebay.co.uk/itm/ROVER-75-MG-Z ... 20c4543b67 ale bohužel už nemá levé rameno.
Rover 214Si 12/97, Rover 75 Tourer Contemporary SE 12/04

Odpovědět