Takže jak začít. O to jak dodatečně namontovat Webasto přídavné topení do svého auta jsem se začal zajímat z důvodu toho že jsem ho v zimě nechtěl trápit studenými starty a tak mu přivodit šok. Rover 75 je taková malá skládačka do které si můžete spoustu věci dodělat pokud se o to dostatečné zajímáte. Například tempomat, el. sedačky, el. záclonku na zadní okno a ještě další. Do R75 se montovaly 2 varianty a dělily se v roce 2002. Je zde jen jiné zapojení drátů. Já se budu věnovat pozdější variantě 98570B. Co všechno budeme na tuto montáž potřebovat.
Webasto topení v kompletu s výfukem vodním čerpadlem a nasávací hadicí 98570B JEC 104390
(v Praze 5000,- v Jeseníku 6000,- polský internet kolem 4000,-)
Podávací čerpadlo paliva
(nové na ebay 1800,-)
Pro pouhé domontování Webasta tak aby vám fungovalo při nastartovaném motoru a prohřívalo vodu je toto vše. Stačí jen namontovat a připojit konektory které zde jsou a dosadit jednu pojistku. Ano veškerá elektro instalace už v autě je. My ovšem nechceme pouhé přihřívání vody ale normální nezávisle topení se vším všudy. Na to budeme ještě potřebovat.
Webasto hranaté hodiny 1530 YWC 000890
(nové na ebay asi 2000,-)
nějaké elektro součástky jako je relé pár diod a několik metrů drátu
(tak kolem 1000,-)
Tak a jdeme na to. Jakmile jsem dostal Webasto do ruky tak jsem ho kompletně rozebral a vyčistil. Hlavně usazeniny v hořáku a žhavicí svíčce. V hořáku i na svíčce byl nános karbonu který je nutné odstranit a taky pročistit malé dírky na hořáku pro přívod vzduchu. Ale pozor, hořák má uvnitř na dně nějakou drátěnou vatu přes kterou jde nafta a
formuje se plamen. Na ni pozor.
Ještě jeden problém muže nastat při demontáži hořáku a to zlomení jeho těsněni které je křehké. Svíčku jsem
proměřil jestli není vadná (0,324-0,360 Ohm) a pokračoval dále v čištění. Ostatní díly není nutno popisovat a proto jen foto.
Po vyčištění a následném složeni namontujeme topeni a podávací čerpadlo do auta. Topení je umístěno v držáku před baterii a budou na něj připojeny hadice které jsou spojeny plastovou přechodkou. Tu rozpojíme a spodní hadici uřízneme v místě bíle čáry a nápisu FBH. Tuto část pak připojíme na vodní čerpalo u topení. Připojíme také přívod paliva který vede v blízkosti palivového filtru. Je to male gumové koleno s ucpávkou na konci.
Teď namontujeme palivové čerpadlo. Je umístěno před pravým zadním kolem zespod na podlaze. Vymontujeme ucpavku která je zde aby nedošlo ke znečištění hadic a vsadíme čerpadlo.
Konektor pro připojení je schovaný pod sedačkou u vika hlavního podávacího čerpadla v nadrži. Je to konektor se dvěma kontakty. Doplnime 15A pojistku do pozice F8 v pojistkové skříni u motoru. Konektory pro připojení samotného topení jsou mezi pojistkovou skříní a prolisem pro tlumič. Jeden je šesti kontaktový a druhý dvou.
Konektory připojíme v pořadí dvou kontaktový první a potom šesti kontaktový. Toto je udajne velmi důležité aby nedošlo k poškození řídící jednotky topeni. Při odpojování postupujeme opačne. Tedy šesti kontaktový a potom dvou. Pokud mame všechno zapojeno můžeme topeni vyzkoušet. To provedeme velice jednoduše tím že ukostříme kontakt 3 na šesti kontaktovém konektoru (doporučuji to udělat tak abychom to nemuseli držet a mohli kontrolavt chod topení). Kontakty jsou očíslovány a volné jsou zaslepeny gumou kterou musime vyloupnout. Pokud mame vše správně tak se rozběhne ventilátor v topení a také vodni čerpadlo. Po asi 30s by se měl ventilator zastavit asi na 3s a pilivové čerpadlo by mělo začít dodavat naftu. To že topeni běží poznate ze začne výrazně hučet. Pokud se tak nestane a topení se nezapálí ani na třetí pokus provedeme restart odpojením konektorů na topení. Je to zpusobeno prázdným palivovym vedením. Topení necháme chvili běžet aby se vypálilo a abychom se ujistili že vše funguje jak má. Nyní necháme celý systém schládnout. Dále provedeme test venkovního čidla teploty které je umístěno v levém hormím rohu ve spodním průduchu nárazníku a to tak že nastartujeme motor a čidlo zmrazíme dusíkem ve spreji. Pokud se topeni rozeběhne čidlo je v pořádku. V tomto stádiu je topení tak jak jej montoval výrobce a bude nam přihřívat vodu při teplotě pod 5 C
Úprava na nezávislé topení
Odpojíme oba konektory z topení ve stanoveném pořadí. Vysvětlíme si jednotlivé funkce konkrétních kontaktů na šesti kontaktovém konektoru. To se ovšem týká pouze těch vozidel které mají el. rozvod pro typ topení 98570B. Pokud máte dráty v jiných pozicích máte starší provedeni.
1- šedo zeleny originál drát pro ovládání topení
2- bílo červený originál drát pro diagnostiku
3- záslepka ale kontakt určen pro test ukostřením
4- záslepka ale výstupni proud pro ovládání klimatizace
5- to nevim
6- hnědo růžový originál drát pro napájení naftového čerpadla
Ještě jednou toto zapojeni je pouze pro typ 98570B a proto pokud máte rozdílné zapojeni nezapojujte.
Teď si potřebujeme dotáhnout dráty na zvolené místa v autě. Já jsem si hodiny umístil do loketní opěrky kde je jejich originálni místo a rele s pojistkami k pojistkové skříni pod kastlik u spolujezdce.
Dráty jsem protáhl přes průchodku kolem bovdenu na otevíráni kapoty a dále až ke spolujezdci. Odtud jsem pokračoval ke klimatizaci kde jsem se napojil na bílý konektor klimatronicu pro ovládaní vytápěni interiéru.
Více napoví schéma zapojení.
Konektor pro zapojení hodin jsem vyrobil z počítačového konektoru. Konkrétně z interního USB nebo IEEE 1394 rozbočovače.
Pro větší bezpečnost jsem použil diody aby nedocházelo ke křížení proudů. Z velkou pravděpodobností mají hodiny své vlastní diody ale pro jistotu jsem použil i já jednu na přívodu z hodin do topení. Zbylé 4 jsou nezbytné stejně jako pojistky. Použil jsem ještě ochranu proti vybití baterie jaká se používá ke chladícím boxům do auta. Ta systém rozepne při poklesu pod 11,6 V a opět sepne při nárůstu nad 12,8 tedy při nastartováni. Bylo to nejjednodužši a asi nejlevnější (470,-) Celý systém pak funguje následovně. Při zmáčknuti tlačítka pro topení na hodinách nebo samovolnému zpuštěni v nastavený čas se aktivuje Webasto a také klimatronic který ovládá ventilaci. Ventilace bude foukat tam a v takové intenzitě na jakou klimatronic nastavíte před vypnutím zapalování. Pokud dojde v závislosti na běžícím topení k poklesu proudu pojistka vše odstaví a vy by jste měli bez problému nastartovat.
Pokud budete mít nějaké dotazy obraťte se na mne a pokud to bude v mých silách rád pomůžu. Ještě zdůrazním že veškeré zásahy provádíte na vlastní nebezpečí.