Sdělte odkud jste, co máte za auto (typ např. 216 RF twincam 99) a typ převodovky (CVT, R827,...) a označení převodovky (štítek je nahoře na převodovce - buď JF403E nebo JF506E).
-----------------------------------------------------------------------------------
ACS Praha - citace, Kaps má totéž /nejspíš to šlukli z webu automatické převodovky.cz/ :
Výměna oleje v automatické převodovce
U většiny automatický převodovek není možné vypustit celou olejovou náplň.Proto je vhodné olej vypustit a napustit několikrát. V podstatě dělat tuto činnost tak dlouho, až se barva oleje změní na barvu oleje čerstvého.Teprve po provedení posledního proplachu olejové náplně vyměnit olejový filtr za nový.
Postup výměny oleje:
Před započetím výměny oleje je nutné zkontrolovat hladinu oleje,která by měla být mezi ryskami na olejové měrce.(neprovádíme v případě,že převodovka nemá olejovou měrku)Provést důslednou zkušební jízdu a vypozorovat funkci automatické převodovky. Zkušební jízdou, se předejde případným nekalým úmyslům ze strany nepoctivých zákazníků.
Výpustným šroubem nebo sejmutím olejové vany vypustíme olej. Rozpojíme hadice olejového chladiče automatické převodovky a provedeme důkladné vyčištění chladiče (speciálním přípravkem TRANS Flusch- pro čištění olejových chladičů).Toto je nutné provést, jelikož v hydraulickém systému dojde při výměně oleje k zavzdušnění systému , tudíž nekontinuálnímu toku hydraulického oleje, což může zapříčinit odpoutání některých nečistot v chladiči, který není filtrován.Hadice olejového chladiče zpět připojíme.Do převodovky nalijeme přibližně stejné množství, které jsem vypustili.
Nastartujeme motor a necháme přibližně běžet 2 - 3 min běžet na volnoběžné otáčky v poloze Parking. Olej znovu vypustíme a v případě,že je jeho kvalita již v pořádku, při následném sejmutí olejové vany , vyměníme také olejový filtr.Nalijeme znovu nový olej.
Hladinu oleje doměříme na předepsanou hodnotu. Provedeme zkušební jízdu a zahřejeme převodovku na provozní teplotu. Následně je vhodné hladinu oleje opět překontrolovat a zároveň prohlédnout místa možného úniku oleje z převodovky.
________________________________________
Intervaly výměny olejů v automatických převodovkách
Jednou z nejzákladnějších podmínek bezporuchové funkce automatické převodovky je množství a kvalita převodového oleje.
Je li v okruhu nedostatečné množství oleje, převodovka při rozjezdu cuká a řadí nepravidelně. V opačném případě (nadbytku oleje) dochází k nadměrnému zpěnění oleje a následnému úniku přes odvzdušňovací otvor.
Kvalita převodového oleje má přímou souvislost s životností automatické převodovky.
Celoživotní náplň pro automatické převodovky NEEXISTUJE! Tento význam slova je zcela zavádějící a každý člověk si jej promítne jinak.
Během provozu automatické převodovky dochází ke tření obložených lamel, které se nepatrně obrušují.Vzniklé mikročástečky se dostávají do olejové náplně a následně do hydraulického systému kde se usazují.Hydraulický okruh je vybaven olejovým filtrem,který je převážně plstěný nebo jej tvoří jemné sítko.Postupně se snižuje průchodnost zmiňovaného olejového filtru.Z tohoto důvodu je nutno provádět pravidelnou výměnu oleje a filtru v automatické převodovce.
Doporučené intervaly výměny oleje a filtru v automatické převodovce:
Nově zakoupená vozidla po prvních 80 000km (neuvádí-li výrobce jinak v servisních podmínkách), následný další servisní interval po každých 60 000km
Ojetá vozidla (přihlédnout ke stavu a stáří vozu) interval 40 000-60 000km
Vozidla z nadměrným zatěžováním převodovky 30 000km
Při výměně vždy použít předepsaný olej nebo adekvátní náhradu výrobcem vozidla popř. výrobcem převodovky.
----------------------------------------------------------
Osobní poznámka:
Je nutné BEZVÝHRADNĚ použít přesnou specifikaci ojele, ne lepší!!!!
Ničemu nepomůžete.
http://www.kaps.cz - uvádí FYI
Variátorové převodovky (CTX, CVT, ECVT)
--------------------------------------------------------------------------------
Jedná se o převodovky s plynulou změnou převodového stupně (CVT-Continuously Variable Transmission).
Rozjezd vozidla umožnují skupiny třecích lamel umístěné uvnitř převodovky. Tyto převodovky nemají hydrodynamický měnič. Přenos kroutícího momentu zajištuje klínový pás (řemen), který je umístěn mezi hnacím a hnaným kuželovým bubnem (řemenicí). Klínový řemen se skládá z velkého množstvím klínovitých segmentů, které jsou navlečeny na speciálním pásu o vysoké pevnosti v tahu. Tento pás drží segmenty v určené poloze, celý komplet funguje jako ocelový klínový řemen. Protože jsou segmenty navlečeny volně (i když těsně vedle sebe), je přenos výkonu možný pouze tlakem. Řemenice jsou k sobě přitlačovány silou 20 000 N, převod je mazán z důvodu snížení opotřebení a odvodu tepla.
U tohoto řešení je výhoda vysoké životnosti a možnosti přenosu většího výkonu (přes 100 kW) při účinnosti 90 - 97%.
Variátorová převodovka ECVT je založena na stejném principu avšak s jedním rozdílem. Je vybavena speciálním elektromagnetickým měničem, který umožňuje rozjezd vozidla.
U variátorové převodovky Multitronic (vozidla AUDI), je přenos výkonu tahem pomocí speciálního článkového řetězu s upravenými boky čepů, které jsou klínovitě zbroušeny. Jde o mnohořadý řetěz o šířce 38 mm z podobného materiálu, jaký se používá na výrobu valivých ložisek. Přítlačná síla vzhledem k menší styčné ploše vzrostla na 65 000 N. Přenesený výkon je přes 150 kW / 300 Nm. Tento princip vyvinula automobilka Porsche.
---------------------------------------
[/b]