Výměna termostatu 2.0 CDT
Napsal: pon pro 13, 2010 20:53
Nikde na fóru o tom není zmínka, tak pro radost napíši můj postup výměny.
Termostat mi začal zlobit - někdy zůstával otevřený a někdy ne, proto jsem přistoupil na výměnu a objednal originál z Anglie za 1500,- včetně poštovného. Než mi došel původ našich naftových motorů, docela jsem nadával kam termostat konstruktéři schovali. Nyní postup krok za krokem tak jak si ho pamatuju. Je možný, že nebude 100% kompletní, ale při výměně předpokládám alespoň minimální zručnost s kterou by to šlo i bez mého návodu.... Je samozřejmě možné, že způsobů bude víc.
při popisování stran vycházím z pohledu pod kapotu z přední strany auta
1. Otevřít kapotu )
2. Sundat kryt motoru, kryt vzduchového filtru a za váhou vzduchu "odcvaknout" pérka co drží hadici přívodu vzduchu do turba a sundat jí
3. Na levo od motoru vedou trubky a hadice od serva a od klimatizace - ty je potřeba uvolnit NEROZPOJOVAT! jenom uvolnit klemy, které trubky a hadice drží na místě. Jestli si dobře pamatuju jsou na hadici od serva dvě klemy - jedna na držáku motoru a jedna na motoru, u trubiček od klimatizace jsou dvě na podběhu a jedna na čelní příčce.
4. Odpustit vodu z chladícího ohruhu - já mezi webastem a chladičem zasunul kanystříček od destilky a uvolnil příhodnou hadici, prstem ucpal trubku od motoru a hadici vydojil do kanistru.
5. Odpojit hadici vedoucí z termostatu - jenom stisknout kleštěma sponu a stáhnout.
Zde si dovolím malou vsuvku - termostat jsem za nadávání vymontoval(upevňovací šrouby), ale zjistil, že nejde vyndat bez zvednutí motoru - překáží kovová trubka která z něj vede za motor. Je jednodušší motor zvednout, než se snažit zbavit trubky.
6. Zvednout auto a odmontovat kryt pod motorem
7. Na levé straně je černý držák motoru upevněný na zadní strany přes dva šrouby svisle k silentbloku na podběhu a v přední části jeden šroub vodorovně.
Dva šrouby vzadu vyndat, přední stačí jenom povolit - vyndat nejde a je to zbytečný. Držák jde nyní vyklopit směrem dopředu a ukáže se nám matka silentbloku motoru (jestli mě paměť neklame, byla to 18ka) Tu je zapotřebí vyšroubovat.
8. Přes podložku z měkkého dřeva heverem zvednout motor. Pomalu ho zvedat a průběžně kontrolovat jestli někde něco nedrhne. Zvedal jsem motor cca 8cm, než se motor vyháknul ze silentbloku a zapřel o držák silentbloku na kterém držel ten černý držák. (omlouvám se za dementní popis - neměl jsem důvod to fotit, nápad obohatit fórum návodem vznikl až později).
9. Motor je nahoře a teď je potřeba povolit čtyři šrouby co drží termostat a jeden šroub který drží kovovou trubku na termostatu. Já jsem se dost vztekal, že na šroubu termostatu za trubkou nebyl imbus - jde se tam dost špatně dostat ořechem - po výměně termostatu jsem ho nahradil imbusem. Až budou šrouby venku stačí termostatem pootočit po směru hodinových ručiček, aby se uvolnila ta kovová trubka a vyndat ho. Je to trochu ježek v kleci, ale směrem dolu a zadem za motorem to jde.
10. Očistit dosedací plochu termostatu na vodní pumpě.
11. Opačným postupem nasadit termostat nový, vrátit šrouby, usadit, utáhnout, nasadit trubku (je na ní O-kroužek, doporučuji výměnu, jestli jsem ho nevyhodil, můžu oměřit ten starý a napsat to sem)
12. V opačném sledu vše vrátit zpět - nezapomenout zespod auta zkontrolovat/usadit hadici přívodu vzduchu na turbo(nebylo by dobrý, kdyby hadice neseděla a turbo si sálo kvalitní brusnej vzduch z okolí...) Před zadeklováním motoru(ale po usazení motoru do silentbloku!) a přiděláním všech serepetiček doporučuju naplnit motor chladící kapalinou, nastartovat, odvzdušnit webasto a zkontrolovat, jestli to někde neteče.
Trvalo mě to cca hodinu a půl. Náročnost známkuju 2 (1 nejlehčí, 5 peklo)
O víkendu se budu ještě vrtat pod kapotou, tak zkusím udělat nějaké foto a doplnit to sem...
Termostat mi začal zlobit - někdy zůstával otevřený a někdy ne, proto jsem přistoupil na výměnu a objednal originál z Anglie za 1500,- včetně poštovného. Než mi došel původ našich naftových motorů, docela jsem nadával kam termostat konstruktéři schovali. Nyní postup krok za krokem tak jak si ho pamatuju. Je možný, že nebude 100% kompletní, ale při výměně předpokládám alespoň minimální zručnost s kterou by to šlo i bez mého návodu.... Je samozřejmě možné, že způsobů bude víc.
při popisování stran vycházím z pohledu pod kapotu z přední strany auta
1. Otevřít kapotu )
2. Sundat kryt motoru, kryt vzduchového filtru a za váhou vzduchu "odcvaknout" pérka co drží hadici přívodu vzduchu do turba a sundat jí
3. Na levo od motoru vedou trubky a hadice od serva a od klimatizace - ty je potřeba uvolnit NEROZPOJOVAT! jenom uvolnit klemy, které trubky a hadice drží na místě. Jestli si dobře pamatuju jsou na hadici od serva dvě klemy - jedna na držáku motoru a jedna na motoru, u trubiček od klimatizace jsou dvě na podběhu a jedna na čelní příčce.
4. Odpustit vodu z chladícího ohruhu - já mezi webastem a chladičem zasunul kanystříček od destilky a uvolnil příhodnou hadici, prstem ucpal trubku od motoru a hadici vydojil do kanistru.
5. Odpojit hadici vedoucí z termostatu - jenom stisknout kleštěma sponu a stáhnout.
Zde si dovolím malou vsuvku - termostat jsem za nadávání vymontoval(upevňovací šrouby), ale zjistil, že nejde vyndat bez zvednutí motoru - překáží kovová trubka která z něj vede za motor. Je jednodušší motor zvednout, než se snažit zbavit trubky.
6. Zvednout auto a odmontovat kryt pod motorem
7. Na levé straně je černý držák motoru upevněný na zadní strany přes dva šrouby svisle k silentbloku na podběhu a v přední části jeden šroub vodorovně.
Dva šrouby vzadu vyndat, přední stačí jenom povolit - vyndat nejde a je to zbytečný. Držák jde nyní vyklopit směrem dopředu a ukáže se nám matka silentbloku motoru (jestli mě paměť neklame, byla to 18ka) Tu je zapotřebí vyšroubovat.
8. Přes podložku z měkkého dřeva heverem zvednout motor. Pomalu ho zvedat a průběžně kontrolovat jestli někde něco nedrhne. Zvedal jsem motor cca 8cm, než se motor vyháknul ze silentbloku a zapřel o držák silentbloku na kterém držel ten černý držák. (omlouvám se za dementní popis - neměl jsem důvod to fotit, nápad obohatit fórum návodem vznikl až později).
9. Motor je nahoře a teď je potřeba povolit čtyři šrouby co drží termostat a jeden šroub který drží kovovou trubku na termostatu. Já jsem se dost vztekal, že na šroubu termostatu za trubkou nebyl imbus - jde se tam dost špatně dostat ořechem - po výměně termostatu jsem ho nahradil imbusem. Až budou šrouby venku stačí termostatem pootočit po směru hodinových ručiček, aby se uvolnila ta kovová trubka a vyndat ho. Je to trochu ježek v kleci, ale směrem dolu a zadem za motorem to jde.
10. Očistit dosedací plochu termostatu na vodní pumpě.
11. Opačným postupem nasadit termostat nový, vrátit šrouby, usadit, utáhnout, nasadit trubku (je na ní O-kroužek, doporučuji výměnu, jestli jsem ho nevyhodil, můžu oměřit ten starý a napsat to sem)
12. V opačném sledu vše vrátit zpět - nezapomenout zespod auta zkontrolovat/usadit hadici přívodu vzduchu na turbo(nebylo by dobrý, kdyby hadice neseděla a turbo si sálo kvalitní brusnej vzduch z okolí...) Před zadeklováním motoru(ale po usazení motoru do silentbloku!) a přiděláním všech serepetiček doporučuju naplnit motor chladící kapalinou, nastartovat, odvzdušnit webasto a zkontrolovat, jestli to někde neteče.
Trvalo mě to cca hodinu a půl. Náročnost známkuju 2 (1 nejlehčí, 5 peklo)
O víkendu se budu ještě vrtat pod kapotou, tak zkusím udělat nějaké foto a doplnit to sem...