Stránka 1 z 1

Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: pon pro 13, 2010 23:18
od Žabák
Kvalitu fóra mimojiné určuje i množství návodů a rad, proto si dovolím se podělit sice o jednoduchou opravu, ale nepříjemnou.

Výměna předních ramen včetně uložení.

U tohoto návodu je opět možno více variant provedení, má varianta je možná nejhorší a v mém případě způsobená horší kvalitou/přesností uložení značky Excel. Dále doporučuji vyměnit spolu s rameny i tyčky stabilizátoru a čepy řízení.

1. Zvednout auto a sundat kolo (předpokládám, že ten kdo můj návod využije nemá velký zvedák, proto budu vycházet z použití heveru)
2. Je dobré auto zvednout nejvíc jak je ve vašich silách a dobře zajistit, protože část prací se bude provádět pod autem.
3. Auto je zvedlé, bez kola a BEZPEČNĚ zajištěné proti nežádoucímu pohybu. Odšroubujeme/povolíme matku na čepu řízení a čep stáhneme(nemáme-li stahovák tak opatrně a kolmo na čep vyrazíme - je lepší jedna velká rána kladivem, než pozvolné rozklepání čepu na kaši). Odmontujeme tyčku stabilizátoru - nebudeme li jí měnit stačí ji odmontovat dole u stabilizátoru.
4. Vyndáme pojistný šroub svislého čepu ramene a opatrně ho vyklepneme ven.
5. Rameno nyní drží jen na čepu v podmotorovém rámu a v uložení. Nyní se ukáže proč bylo dobré auto zvednout co nejvíc. Povolíme matku zbylého čepu a velkou paličkou ho vyrazíme. To v mém případě šlo dost špatně a vhodný stahovák jsem neměl.
V tomto bodě jsem se zasekl na půl hodiny a použil všechny nadávky které jsem znal - nakonec pomohla bratrova svalnatá paže a čep šel ven.
6. Teď 18kou očkem povolíme šroub uložení ramene přístupný z venku auta a vyšroubujeme ho. Je celkem utažený, tak není od věci si na "vidličku" klíče nebo na celý klíč nasadit trubku vhodného průměru.
7. Zalezeme pod auto a opět 18tkou očkem vyšroubujeme druhý šroub uložení.
8. Vyndáme rameno i s uložením a porovnáme ho s naším novým ramenem. Otvor v uložení pro rameno mázneme neagresivní vazelínou a narazíme na rameno( Já uložení na rameno natloukal přes trubku, tak jsem musel montovat na auto sesazený komplet. Tam je problém, že s uložením už nejde moc na rameni hnout - musíme si odměřit, jak vychází uložení na nové rameno, aby nám to v autě pasovalo dírama v uložení (silentbloku) na závity v rámu. Rameno si zkusmo uložíme do čepů a zkontrolujeme (pohledem, drátkem...) jestli to sedí na díry. Jestli ne, musí rameno znovu ven, domluvit mu kladivem a zase zpět a tak dokola, než to bude super. Tady je mimo jiné zapotřebí trochu myslet a nezničit uložení bezhlavým násilím.
9. Máme "naklepáno" a sedí nám to. Sesadíme čep do rámu, chytíme šrouby uložení a utáhneme ho. Poté nasadíme svislý čep, namontujeme tyčku stabilizátoru a kulový čep řízení.
10. V ideálním stavu jsme vyměnili všechno a jedeme na geometrii...

Ještě jsem si dovolil dodatečné udělat pár fotek a nahrál jsem je na rajče...

http://naprap.rajce.idnes.cz/Rover_FOTO/


Až si příště otevřu lihovinu krátce po opravě R75, možná se podělím o další kravinu :o)

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: úte pro 14, 2010 7:48
od Tommi_82
Žabák píše: 5. Rameno nyní drží jen na čepu v podmotorovém rámu a v uložení. Nyní se ukáže proč bylo dobré auto zvednout co nejvíc. Povolíme matku zbylého čepu a velkou paličkou ho vyrazíme. To v mém případě šlo dost špatně a vhodný stahovák jsem neměl.
V tomto bodě jsem se zasekl na půl hodiny a použil všechny nadávky které jsem znal - nakonec pomohla bratrova svalnatá paže a čep šel ven.

Já v tomto bodě prožil peklo na zemi. Zkoušeli jsme do toho bušit, zkoušleli jsme auto heverovat za ten šroub(což vzhledem k tomu že osa šroubu není uplně vertikální není zas až tak ideální) a bušit do rámu a nic. Nakonec navečer se podařilo, to už jsme měli za sebou i nahřívání autogenem. Na druhý rameno už jsme si po zkušenostech netroufli a novej kus mi leží ve sklepě a čeká až to původní začne mlátit. :D
Jinak vše ostatní šlo naprosto hladce, včetně sundávání ramene ze silentbloku.

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: úte pro 14, 2010 9:00
od Žabák
Tak to jsi Tommi měl štěstí na silentblok. Ty můj se opravdu musel přes trubku nabouchat stylem "hluchej do vrat". Tak snad vydrží alespoň 50000 km, než si to dám znovu...

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: úte pro 14, 2010 11:54
od donutil
S tím naboucháním:v jedné nejmenovyné dílně mě ho taky museli nabouchat,nebo co s tím dělali,pořád tam nešel,ale pravej šel dobře,no zkrátka trápili ase s tím dobu.A taky za tuším půl roku se celej vytrhnul i s gumou a vypadnul z oka a začalo to znenadání tak mlátit,že jsem se strachy málem podělal co je.Měnili jsme ho na kanále bez zvedáku a šel tam jak do "maminky".Ale vydržel dva roky,je natrženej napůl a dnes ho budeme zase měnit.

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: úte pro 14, 2010 13:38
od Tommi_82
No tak ten silentblok už byl jetej(ale vzhledově fakt dobrej, nebyl prakticky vůbec vymlácenej). Takže už byl možná volnější.

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: úte pro 14, 2010 14:12
od Žabák
donutil: to je riziko - neměl by jít volně, to by se to za chvilku vymlátilo, ale asi by neměl jít tak na fest, že bude problém ho tam namazanej narazit palicí. Když je to na fest a k tomu to přesně nesedí, tak to za tu gumu pořád tahá a ta rychle umře...uvidím až to budu dělat příště.

Tommi: jestli si měnil jenom rameno bez silentbloku tak to mohlo jít dobře. Já budu teď v sobotu dělat druhou stranu, tak uvidím jak to půjde ven. Pravá strana byla na kaši, takže sem rameno vyndal i s vnitřkem silentbloku.

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: úte pro 14, 2010 14:23
od Tommi_82
Žabák píše: to je riziko - neměl by jít volně, to by se to za chvilku vymlátilo
Nemyslím si že když tam jde silentblok nasadit a sundat běžnou lidskou silou, že by to mělo mít nějaký špatný vliv na jeho životnost. Právěže si podle mě o to líp sedne.

Žabák píše: Tommi: jestli si měnil jenom rameno bez silentbloku tak to mohlo jít dobře. Já budu teď v sobotu dělat druhou stranu, tak uvidím jak to půjde ven. Pravá strana byla na kaši, takže sem rameno vyndal i s vnitřkem silentbloku.
Jojo, měnil jsem jen rameno. Asi mám nějaký odolný silentbloky. :D

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: úte pro 14, 2010 18:00
od donutil
Jsme to dnes vyměnili a za hoďku to bylo hotový.Když to nemění i s ramenem venku,tak to ani nejde nabouchat palicí na autě protože tam není místo.Šlo to dobře vyjmout i nasadit,jen s těmi dvěma šrouby byla potíž povolit.A nakonec to nejlepší-vůbec to nebylo třeba dělat,páč držel dobře a nebyl nikde utržen,i když na technické tvrdili že je a při kontrole to bylo nejasné.Až ve svěráku to vyšlo najevo.A taky se zjistilo,že na psavé straně má silentblok alespoň o 1 cm delší gumové polštářky a v těch mezerách takové gumové ostrůvky jako dorazy.To ten levej neměl a ten co jsem měl v zásobě taky ne.Zkrátka nejsou tak bytelný.Jaký byl původně na té levé straně namontovaný s tím pravým zároveň co ještě drží nevím,poněvadž k opravě jsem nebyl připuštěn a při výměně jsme se na to zapoměli podívat,protože se vyrval i s gumama z venkovního kroužku a vysunul se ven a znenadání kolo lítalo.

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: čtv pro 30, 2010 13:27
od Žabák
Přidány fotky - odkaz pod návodem...

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: čtv pro 30, 2010 13:48
od Tommi_82
Koukal jsem na ty fotky. Rameno lze v pohodě vyměnit i bez rozpojení čehokoli jinýho (stabilizátorů) takže pokud někdo vyměňuje jen rameno tak stabilizátory, čepy řízení atd. nemusí vůbec povolovat.

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: čtv pro 30, 2010 14:03
od Žabák
Jednak to jde výrazně líp, když je odpojenej(samozřejmě stačí dole odpojit od zkrutný tyče, nemusí se vyndavat) stabilzátor - alespoň se dá volně manipulovat těhlicí, aby si člověk udělal místo a taky jsem psal, že je lepší rovnou vyměnit všechno. Ty fotky mají být jenom vodítko - aby si udělal i nezkušený kutil představu co ho čeká a jak to tam vypadá dřív, než to rozebere. Někdo kdo se v autě hrabe běžně na takovou banalitu nepotřebuje ani fotky, ani návod...

Kdyby jsi reagoval na tu fotku stahováků, že nejsou potřeba, tak je to jiná :o)

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: čtv pro 30, 2010 14:38
od Tommi_82
To není kritika, to jen kdyby někdo měnil jako já jenom ramena, tak se to dá vyměnit jen tak, ušetří to práci.

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: čtv pro 30, 2010 14:49
od Žabák
OK Tommi, já sem se nevztekal. Jenom se mi zdá lepší povolit o matku navíc a získat tím volnost v pohybu. Nicméně můj "návod" není dogma, jen drobná nápověda jak jsem postupoval já, takže drobné modifikace jsou povolené msm:

Re: Výměna předních ramen včetně uložení

Napsal: úte črc 17, 2012 18:14
od Jarda
Ahoj kolegové, zjistil jsem že budu muset vyměnit obě spodní ramena a tak se Vás chci zeptat zda nemáte někdo zkušenosti s těmato:
http://www.ebay.co.uk/itm/Rover-75-Fron ... 53e83c78eb
nebo
http://www.ebay.co.uk/itm/ROVER-75-TOUR ... 3f13a97fd9
nebo koupit originál
http://www.ebay.co.uk/itm/ROVER-75-MG-Z ... 27c61cce1b + http://www.ebay.co.uk/itm/ROVER-75-MG-Z ... 20c4543b67 ale bohužel už nemá levé rameno.