

Na svete je niekoľko prototypov spaľovacích motorov s priam kúzelnými parametrami. Predstavte si takú benzínovú tisícpäťstovku s výkonom trojlitrového šesťvalca, krútiacim momentom preplňovaného dieselového motora a spotrebou podobnou hybridom. To všetko sa naozaj dá. Tajomstvo sa skrýva v zmene kompresného pomeru.
Čo znamená tento nudný technický termín? Jednoducho povedané, je to pomer objemu nasatej a stlačenej zmesi. Ak má motor napríklad kompresný pomer 1:9 znamená to, že sa zmes paliva a vzduchu stlačí pri kompresii deväť ráz. Technici veľmi dobre vedia, že čím je kompresný pomer väčší, tým je vyššia účinnosť motora, tým viac energie vedia získať z každej molekuly paliva. Má to však háčik. Stláčaná zmes sa zahrieva na toľko, že môže prísť k zápalu ešte skôr, ako piest dosiahne hornú úvrať a skočí iskra. Pri benzínových motoroch sa preto pohybuje kompresný pomer od 1:8 až po maximálne 1:13. Kým motory s nízkym pomerom dokážu spaľovať prakticky čokoľvek, tie s vyšším kompresným pomerom už musia tankovať výlučne palivo s vysokým oktánovým číslom. Práve to vyjadruje odolnosť proti samovznieteniu. Náchylnosť k samozápalu však nie je vždy rovnaká. Pri nízkom a strednom zaťažení by totiž vedel motor pracovať bez negatívnych samozápalov aj s vyšším kompresným pomerom. Ako to však dosiahnuť, keď objem valca, objem spaľovacieho priestoru a dráha piesta sú v klasických motoroch nemenné. Známy Atkinsonov cyklus, keď sa motor pri nasávaní správa, akoby mal menší a pri expanzii väčší zdvihový objem, je len falošnou pomocou. Čo nie je, môže byť.a tu prichadza na scenu etanol .chlapy každy motor na etanol pojde aby sme sa nebavily o tom či to pojde a kolko to zoberie
trebalo by skor vyriešit problem dostatkom a cenou paliva .v amerike si kupite celu technologiu za cca 5-8000 dolarou u nas zatial povolili len technologiu na bionaftu .Tu je najvačši problem niekde som to tu pisal 3Kg zemiakou je potrebych na vyrobu 1L etanolu .v polsku si farmari kupili technologie a predavaju etanol načierno

