Ve fóru jsem několikrát četl o nefunkčním ABS, a nikdo zatím nepopsal jak se dá opravit či se pokusit o výměnu nějaké součástky či drátku. Já jsem se do toho pustil – a úspěšně mi funguje. Pro zájemce níže popisuji můj postup.
Oprava ABS – aneb jak jsem svépomocí opravil ABS (pouze pro K,T a L serie)
Po zapnutí klíčku se rozsvítila kontrolka ABS a svítila pořád.
Tak v prvním kroku samozřejmě vyčistit konektor u jednotky.
Poté zkusím čidla včetně kablů až k jednotce ABS. Odpojit konektor, a včil zrada, protože Rover používal několik druhů jednotek, včetně konektorů. Odpojený konektor rozšrubovat (2šroubky) a dívat se na barvy drátků, (každé čidlo má 2 drátky stejné barvy u sebe – u serie D jsou barvy jiné!)
- 2x zelený kabl k čidlu u levého zadního kola
- 2x bílý u pravého zadního
- 2x žlutý u pravého předního
- 2x červený u levého předního
- modro červený ke kontrolce na palubce (při rožnuté kontrolce je zde kostra)
- zeleno růžový od pojistky 16 – napětí až po zapnutí klíčku na pozici II
- zeleno bílý kde se objeví napětí po sešlápnutí brzdy (z pojistky M)
- 2x silný hnědo růžový – zde je napětí trvale z pojistky 50A
- 2x silný černý – kostra
- růžový vede na konektor diagnostiky
Překreslete si konektor na papír s rozpisem barev káblíků a nyní měřte:
Změřit si napětí na 2x hnědo růžových kablech při vypnutém i zapnutém klíčku
Klíček do polohy II – objeví se napětí na zeleno růžovým drátu.
Šlápnout na brzdu a na zeleno bílým drátu je napětí.
Změřit zda na všech černých drátech je kostra.
Pokud se zde objevuje napětí v uvedených stavech, je asi problém v čidlech. Pokud ne, tak jít po pojistkách (M, 15, 16, 50A) a drátech k nim.
Takže čidla - potřebujete hever, druhého člověka a ručkový voltmetr (anebo osciloskop). Je tam velice malé napětí, možná 1 nebo 2 milivolty, takže při nejnižším rozsahu (u mne 0,5V) se ručička měřáku hýbala asi tak půl až jedním milimetrem. Nyní zvednout jedno kolo na hever, např. LZ a měřák připojit na oba dva zelené kábly (v tomto případě). Druhá osoba pomalu roztočí kolem, a ručička na měřáku by se měla mírně chvět – to jak čidlo od kola dává impulsy. Postupně vyzkoušet všechny kola. Pokud z nějakého kola nepůjdou impulsy, tak jít k tomu čidlu a rozebrat konektor u kola ke kterému je napojeno čidlo, připojit sem voltmetr a znovu roztočit kolo. Když jdou impulsy tak je špatný nebo přerušený kábl – buď najít přerušení a opravit anebo natáhnout nový drát. Pokud impulsy nepůjdou tak vyšroubovat od kola čidlo (je tam torx) a vyčistit ho, a zároveň se mrknout na ozubené kolečko ze kterého čidlo získává impulsy zda má všechny zuby, zda se točí zároveň s kolem a také vyčistit. Čidlo je vlastně měnič magnetismu na napětí. Originál čidlo stojí hodně peněz, a přitom podobné čidla se prodávají v obchodech s elektronikou za pár desetikorun. Chce si přesně změřit napětí z čidla při impulsu z ozubeného kroužku a potom v obchodě s elektronickými součástkami se poradit s prodejcem a podle katalogu zakoupit to který má podobný parametry a vejde se do otvoru u kola (poté se tam může zasilikonovat – pozor na stejnou mezeru mezi čidlem a ozubením).
Tohle byla kontrola čidel a káblů od nich.
Pokud přesto ABS nefunguje a kontrolka svítí (jako v tom případě co jsem řešil), tak je zrada v připojení konektoru do jednotky ABS. V tomto případě (i když byly konektory očištěné), tak jeden kontakt v konektoru jednotky byl uhnilý a tvářil se jako zdravý.
Postup opravy (pro moji jednotku, znovu podotýkám že jednotek je několik typů):
-odšroubovat nádržku chladící kapaliny (nevypouštět, pouze povytáhnout nahoru jak to spodní hadice dovolí
- z jednotky vyšroubovat 3 matičky (dvě zprava, jedna zleva), vytáhnout jednotku (asi tak o 2cm) nahoru, pod levou matičkou je guma – vyšroubovat, pod ní je šroubek torx 30. Na levé straně jednotky (tam kde je připojený konektor) ve čtyřech rozích jsou šroubky (opět torx25, ten vzadu vespod se děsně blbě odšrubovává). A vytáhnout levou část s elektronikou z jednotky. Nyní jsem přímo u kontaktů a opravil jsem ten uhnilý kontakt. Ve střevech jednotky vidím jednotlivé pístky které ovládají brždění každého kola, tak jsem je postříkal WD40 aby se jim líp jezdilo.
Sešroubovat zpátky dohromady a ABS funguje.
Je to tak práce na celý den, při kontrole káblů k čidlům i na víkend, ale oprava svépomocí se vyplatí. Původně jsem chtěl vyměnit celou jednotku, ale starší mi dávali za 2000Kč.
Také chci podotknout, že jak někdo psal o nějakém spínači pod sedadlem, tak tam žádný není (alespoň u mé 416Si bez klimy). A raději znovu připomínám že pro motory serie D barevné označení neodpovídá (v případě zájmu mohu zjistit).
Pro mechaniky profi – opravoval jsem v domácích podmínkách, jelikož na diagnostice uvedli kompletní závadu ABS s tím že je jednotka celá nefunkční a musí se vyměnit (cca 20.000Kč).
Také podotýkám že nejsem mechanik, tohle jsem dělal poprvé, a jako jediné vodítko mi posloužil manuál stáhnutý ze stránek roverclub.cz
Mohu i něco nafotit anebo poslat nákresy origo Rover – stačí napsat.
Přeji všem zájemcům o opravu pevné nervy s výsledkem znovufungování jednotky.
Oprava systému ABS
Re: Oprava systému ABS
Dík za podrobný popis:)ABS mám celou dobu odpojený a na poslední technický kontrole se mě ptali co s tim budu dělat.Takže si to vytisknu a pujdu to probrat s kámošem automechanikem.
Ten kontakt pod sedačkou patřil k SRS(érbegům) je prý u náboje pasu řidiče.Stejně mi to furt poblikává víc jak rok Hlavní je,že auto slouží a vypadá furt jako novina na trhu
Ten kontakt pod sedačkou patřil k SRS(érbegům) je prý u náboje pasu řidiče.Stejně mi to furt poblikává víc jak rok Hlavní je,že auto slouží a vypadá furt jako novina na trhu
- rammpa
- Příspěvky: 98
- Registrován: pon bře 10, 2008 9:15
- Bydliště: BSJ/Slovakia
- Kontaktovat uživatele:
Re: Oprava systému ABS
Velmi hezky ppis postupu. Dekujeme Radime. Urcite se to tu nekomu hodi.
jen tak dale.
jen tak dale.
Brmm Brmmmm
Rover 45 , 1,4 16v,2001
Moj Angličák : http://www.rammpa.sk/index.php?option=c ... &Itemid=45
Rover 45 , 1,4 16v,2001
Moj Angličák : http://www.rammpa.sk/index.php?option=c ... &Itemid=45