Jak těžko... je to celkem jednoduchá rovnice. Z míry podtlaku v sání a teploty vzduchu lze snadno vypočítat, kolik si motor nasaje vzduchu. Podle toho pak vstřikuje palivo. Na tom je založena mapa vstřikování. Chápal bych, že chudá směs bude v momentě, kdy je klapka otevřená úplně a tlak je tak vysoký, že se dostane mimo hodnotu v mapě. To by ale předpokládám jednoduše jednotka vyhodila jako chybu.
To mě spíš napadá něco jiného. Ona totiž ta klapka netěsní úplně. Navíc i když je klapka zavřená, tak potenciometr pořád ukazuje cca 5% otevření. Tedy a t koresponduje s tím, co jsem pozoroval, že se to projevuje při prudkém ubrání plynu, se prostě špatně vyhodnocuje stav uzavřené klapky. V moment těsného zavření klapky si myslím, že se směs neřídí mapou dle tlaku, ale právě jen dle úhlu kvůli regulaci volnoběžného ventilu. A v ten moment si třeba jednotka myslí, že už je klapka skoro zavřená, tedy vstřikuje paliva méně, ale ve skutečnosti tam jde víc vzduchu a tím vzniká chudá směs.
Ale samozřejmě jasan, než cokoli dalšího budu zkoumat, tak ta klapka musí jít pryč a musí se zkalibrovat potenciometr.
Mimochodem pro zajímavost:
Klapka je z Volva a místo 52mm má 65mm, tzn. při stejném úhlu natočení tam jede o třetinu víc vzduchu
Jasným efektem je to, že sice meziplyn se dává luxusně, ale s autem se nedá normálně rozjet a nedá se s ním jet v koloně, protože stačí jen nepatrné dotknutí se pedálu a v ten moment to je jak třikrát víc zmáčknutější pedál, tedy motor hned jde do záběru. Tedy každé ubrání a přidání plynu do záběru způsobuje dost nepříjemné škubnutí.
Příruba je tam navařená opravdu pěkně, ale kvůli ní tam nemůžu dát originální klapku.
Největší zajímavostí je to, že klapka chodí opačně, než u origo klapky. Tedy potenciometr je připevněný tak, že v nulové poloze klapky má svoje maximum a při otevření klapky se potenciometr jakoby zavírá. No a kupodivu světe div se, jednotka se dá zřejmě zkalibrovat tak, že to chápe. Tzn. opět kvůli tomu tam nemůžu jen tak dát origo klapku, protože pak diagnostika při zavřené klapce ukazuje plně otevřenou. To tedy bude potřeba zkalibrovat na testbooku. Dalo by se to vyřešit prohozením drátků potenciometru, ale i tak by to ještě vyžadovalo kalibraci. Ale tím, že jsem tam nenašel nikde nic, co by nasvědčovalo tomu, že tímto způsobem to otočení chodu někdo vyřešil přede mnou, z toho usuzuji to, že to musí jít diagnostikou udělat.
Lidi, je to šílené... člověk, kterého napadlo namontovat takovou klapku a to bez kompletního přemapování, ten musel být naprostý bezmozek. Stačí jen selský rozum na to, aby bylo jasné, že to způsobí zásadní problémy. Napříč různými skupinami diskuzí se mluví o tom, že už výměna za 56mm klapku je nesmysl, natož 65mm. Něco o tom svědčí i to, že když se podíváte na fotky motorů okruhových MG ZR 170, tak všechny mají originální klapku, tedy i pro závodní účely je taková úprava holý nesmysl. Jo, kdyby šlo o motor, který má zvýšený objem, nebo výrazně zvýšené maximální otáčky, tak pak by to možná smysl mělo.