Smolný den - část 3.
Smolný den - část 3.
Smolný den – aneb článek o naftě, blbosti, štěstí v neštěstí a pasivní bezpečnosti - část 3.
A k té naftě… No prostě smůla. Jak jsem pořídil první R600 - šedého, tak jsem ze začátku tankoval kde co. Po asi dvou měsících jsem přešel stabilně na Vervu Diesel. I když to nebylo úplně pohodlné a praktické – nejbližší benzina, kde ji mají je od nás cca 25 km. Takže jsem se snažil tankovat, když jsem měl okolo cestu. Výjimečně jsem tankoval něco jiného, a když, tak jen pár litrů. Pak výjimku ještě tvořily zahraniční cesty. Až jednoho dne, začátkem léta 2015 se na jedné čerpací stanici u nás objevila v prodeji nafta s názvem Original. Podle tehdy zjištěných informací to byla nafta bez bioložky a ošetřená aditivy Bishop´s Original. To jsem měl radost, protože jsem už nějakou dobu uvažoval o koupi aditiva této značky (nedá se to ale běžně koupit na benzině), a že si to budu do nafty míchat sám. No a tady to už bylo hotové. Tak jsem několikrát natankoval na zkoušku a když se mi potvrdilo, že tato nafta se chová podobně jako ta Verva, tak jsem přešel na ní. V tu dobu jsem taky pořídil druhého R600 – zeleného. A do něj jsem to už tankoval od začátku. Abych vysvětlil v čem to chování bylo podobné: nikdy jsem se nezaměřoval na nějaké laboratorní měření spotřeby a nehonil jsem desetiny litru. Mám vysledováno, že spotřeba motoru 20T2N není až tak závislá od toho na co jezdí ani od jízdního stylu, nebo zatížení nákladem. Ale nafta s vyšším cetanovým číslem je na něm znát v podobě slyšitelného zklidnění chodu.
Takže jsem takhle pěkně jezdil tankovat tu Original. Až loni někdy v létě, jsem si všiml, že motor začíná být nějaký hlučnější. Hlavně těch několik prvních km po studeném startu. Přemýšlel jsem, jestli se nehlásí hydraulická zdvihátka. Na podzim to začalo být ještě výraznější. Ale říkal jsem si, že to asi nějak moc poslouchám a že to bude prostě jenom tím, jak začalo být najednou chladno.
Až teď při jednom z posledních tankování koncem prosince jsem si všiml, že na stojanu je napsáno Ultra, místo dřívějšího Originál. Při placení jsem se na to zeptal a paní povídá, že jo, že teď už je to jinak, že to opravdu už není Originál, ani že to neobsahuje ona aditiva. Ale že je to taky výborná nafta, zase s jinými aditivy a že určitě neprohloupím, když ji budu tankovat. No dobrá, tak jsem ji ještě dvakrát letos vzal, naposledy 6. ledna.
Když jsem teď prolistoval založené účtenky, zjistil jsem, že Original jsem naposledy kupoval 24.5.2016 a při dalším tankování 14.6.2016 už to byla Ultra. Tak se to potkává, nebo je to jen náhoda?
A co ty vzorky v mrazáku? Na ty jsem si vzpomněl až druhý den po karambolu. Na teploměru bylo -22 °C. Všechny tři vzorky byly zakalené, neprůhledné, ale jeden byl výrazně tekutější. To byl ten s přidaným VIFem. Zbylé dva byly dosti husté, jakoby i zpěněné, navíc se na dně převalovaly kuličky. Víc jich bylo v tom vzorku z odkalení filtru. Neměl jsem ani náladu študovat, jestli ty kuličky jsou voda nebo parafín, nebo co.
A dnes ráno, kdy tady bylo zase -25 °C, mě napadlo, že to zkusím jít nastartovat. Jen tak ze zvědavosti. Dopadlo to asi takto: zeleného jsem nastartoval na sedmý pokus (tak, že se udržel v chodu), jinak měl snahu chytat již od prvního startování. Naskočil už od čtvrtého pokusu, ale pak zase chcípnul.
Zato šedý (který vždy chytal obecně lépe) se natočit nepodařilo. Když jsem si uvědomil, že je v něm vlastně ta samá nafta, ale bez VIFU, tak jsem to už dál ani nezkoušel.
Tož asi tak. No, takže asi zase začnu tankovat Vervu.
A k té naftě… No prostě smůla. Jak jsem pořídil první R600 - šedého, tak jsem ze začátku tankoval kde co. Po asi dvou měsících jsem přešel stabilně na Vervu Diesel. I když to nebylo úplně pohodlné a praktické – nejbližší benzina, kde ji mají je od nás cca 25 km. Takže jsem se snažil tankovat, když jsem měl okolo cestu. Výjimečně jsem tankoval něco jiného, a když, tak jen pár litrů. Pak výjimku ještě tvořily zahraniční cesty. Až jednoho dne, začátkem léta 2015 se na jedné čerpací stanici u nás objevila v prodeji nafta s názvem Original. Podle tehdy zjištěných informací to byla nafta bez bioložky a ošetřená aditivy Bishop´s Original. To jsem měl radost, protože jsem už nějakou dobu uvažoval o koupi aditiva této značky (nedá se to ale běžně koupit na benzině), a že si to budu do nafty míchat sám. No a tady to už bylo hotové. Tak jsem několikrát natankoval na zkoušku a když se mi potvrdilo, že tato nafta se chová podobně jako ta Verva, tak jsem přešel na ní. V tu dobu jsem taky pořídil druhého R600 – zeleného. A do něj jsem to už tankoval od začátku. Abych vysvětlil v čem to chování bylo podobné: nikdy jsem se nezaměřoval na nějaké laboratorní měření spotřeby a nehonil jsem desetiny litru. Mám vysledováno, že spotřeba motoru 20T2N není až tak závislá od toho na co jezdí ani od jízdního stylu, nebo zatížení nákladem. Ale nafta s vyšším cetanovým číslem je na něm znát v podobě slyšitelného zklidnění chodu.
Takže jsem takhle pěkně jezdil tankovat tu Original. Až loni někdy v létě, jsem si všiml, že motor začíná být nějaký hlučnější. Hlavně těch několik prvních km po studeném startu. Přemýšlel jsem, jestli se nehlásí hydraulická zdvihátka. Na podzim to začalo být ještě výraznější. Ale říkal jsem si, že to asi nějak moc poslouchám a že to bude prostě jenom tím, jak začalo být najednou chladno.
Až teď při jednom z posledních tankování koncem prosince jsem si všiml, že na stojanu je napsáno Ultra, místo dřívějšího Originál. Při placení jsem se na to zeptal a paní povídá, že jo, že teď už je to jinak, že to opravdu už není Originál, ani že to neobsahuje ona aditiva. Ale že je to taky výborná nafta, zase s jinými aditivy a že určitě neprohloupím, když ji budu tankovat. No dobrá, tak jsem ji ještě dvakrát letos vzal, naposledy 6. ledna.
Když jsem teď prolistoval založené účtenky, zjistil jsem, že Original jsem naposledy kupoval 24.5.2016 a při dalším tankování 14.6.2016 už to byla Ultra. Tak se to potkává, nebo je to jen náhoda?
A co ty vzorky v mrazáku? Na ty jsem si vzpomněl až druhý den po karambolu. Na teploměru bylo -22 °C. Všechny tři vzorky byly zakalené, neprůhledné, ale jeden byl výrazně tekutější. To byl ten s přidaným VIFem. Zbylé dva byly dosti husté, jakoby i zpěněné, navíc se na dně převalovaly kuličky. Víc jich bylo v tom vzorku z odkalení filtru. Neměl jsem ani náladu študovat, jestli ty kuličky jsou voda nebo parafín, nebo co.
A dnes ráno, kdy tady bylo zase -25 °C, mě napadlo, že to zkusím jít nastartovat. Jen tak ze zvědavosti. Dopadlo to asi takto: zeleného jsem nastartoval na sedmý pokus (tak, že se udržel v chodu), jinak měl snahu chytat již od prvního startování. Naskočil už od čtvrtého pokusu, ale pak zase chcípnul.
Zato šedý (který vždy chytal obecně lépe) se natočit nepodařilo. Když jsem si uvědomil, že je v něm vlastně ta samá nafta, ale bez VIFU, tak jsem to už dál ani nezkoušel.
Tož asi tak. No, takže asi zase začnu tankovat Vervu.
ROVER 75CDT, r.v. 2001, zelená HEW
ROVER 620SDi, r.v. 1995, šedý
ROVER 620SDi, r.v. 1998, zelený
ROVER 620SDi, r.v. 1997, modrý
OLTCIT CLUB 11R
ROVER 620SDi, r.v. 1995, šedý
ROVER 620SDi, r.v. 1998, zelený
ROVER 620SDi, r.v. 1997, modrý
OLTCIT CLUB 11R
Re: Smolný den - část 3.
S tou naftou mám podobnou zkušenost,beru naftu bez toho žlutého svinstva u Eurooilů,kde jí většinou mají nebo v Nižboru u malé lokální pumpy,kde mají na výběr a rád si korunu navíc zaplatím,abych si neničil auto a nepodporoval byznys našeho skvělého křišťálově čistého ministra financí,který nám jde vzorným příkladem poctivosti
Bohužel jsem minulý týden musel natankovat tu s "bio",protože nebyla jiná pumpa po ruce,vzal jsem asi půl nádrže s tím,že dotankuju co nejdřív tu správnou.Chyba byla,že jsem tam nedal VIF...Jenže přišly mrazy a v úterý ráno jsem sice nastartoval,ale na několikátý pokus.Hned jsem jedl dolů k pumpě a dotankoval dobrou naftu,nalil trojnásobnou dávku VIFu a startovat se jí nechtělo vůbec...trápil jsem jí docela dlouho než chytla,ale motor pak už běžel normálně.Po delší cestě do zinkovny po dálnici a zpátky domů už chytá normálně i v -15 na první otočení jako když je teplo.Je zarážející,že běžná,všude prodávaná nafta není použitelná bez dodatečného aditivování do mrazu,nebo jsem měl smůlu na špatnou kvalitu...
Bohužel jsem zaslechl,že se mluví o brzkém zákazu prodávat naftu bez biosložky...
Bohužel jsem minulý týden musel natankovat tu s "bio",protože nebyla jiná pumpa po ruce,vzal jsem asi půl nádrže s tím,že dotankuju co nejdřív tu správnou.Chyba byla,že jsem tam nedal VIF...Jenže přišly mrazy a v úterý ráno jsem sice nastartoval,ale na několikátý pokus.Hned jsem jedl dolů k pumpě a dotankoval dobrou naftu,nalil trojnásobnou dávku VIFu a startovat se jí nechtělo vůbec...trápil jsem jí docela dlouho než chytla,ale motor pak už běžel normálně.Po delší cestě do zinkovny po dálnici a zpátky domů už chytá normálně i v -15 na první otočení jako když je teplo.Je zarážející,že běžná,všude prodávaná nafta není použitelná bez dodatečného aditivování do mrazu,nebo jsem měl smůlu na špatnou kvalitu...
Bohužel jsem zaslechl,že se mluví o brzkém zákazu prodávat naftu bez biosložky...
Range Rover a MG B GT
Re: Smolný den - část 3.
čau, přidávám při tankování do nádrže ISOPROPYLALKOHOL. Asi 100ml na 60 l nafty. Velice účinně váže vodu.
- AnderN
- Site Admin
- Příspěvky: 6973
- Registrován: pon zář 17, 2007 18:46
- Bydliště: Brno, tel.: +420 725 378 817
- Kontaktovat uživatele:
Re: Smolný den - část 3.
Můžu potvrdit, zrovna tak jsem se na své 620SDi naučil odlišovat zrno od plev mezi různými druhy nafty.olson píše:Ale nafta s vyšším cetanovým číslem je na něm znát v podobě slyšitelného zklidnění chodu.
Tohle je myslím zbytečné. Kdysi jsem někde zaznamenal test VIFu a dalších aditiv, která mají vždy předepsané dávkování. Zkoušeli tam odolnost proti mrazu při různém poměru a dobrali se k závěru, že vyšší koncentrace toho aditiva v naftě už jí na mrazuvzdordnosti nepřidá, jen je to pak dražší.JakubP píše:dotankoval dobrou naftu,nalil trojnásobnou dávku VIFu
Je to tak, podle normy ČSN EN 590 se motorová nafta rozděluje do několika tříd a v tomto období se používá třída F, která má filtrovatelnost do -20°C. Takže když je kolem této teploty nebo méně, tak už bych s hladkým startem opravdu nepočítal.JakubP píše:Je zarážející,že běžná,všude prodávaná nafta není použitelná bez dodatečného aditivování do mrazu,nebo jsem měl smůlu na špatnou kvalitu...
Re: Smolný den - část 3.
Já zase beru prémiovou naftu na Globusu,je dražší tuším asi o dvě koruny a zatím jsem spokojený---máte někdo s touto naftou negativní zkušenosti? (kdyby náhodou)
Rover 75 CDTi r.v. 2005
Re: Smolný den - část 3.
ahoj, naftu netankuji, protože děsně smrdí.....
Re: Smolný den - část 3.
Jak? No co.... prostě já doporučuji problém vyřešit tím, že všichni přejdeme na benzín a nafta v osobních autech nechť zanikne a pak se všichni budeme mít rádi a budeme si užívat lahodícího zvuku vyšších otáček, nebude nám to zamrzat v palivové soustavě, nebude smrad a kouř (pravda, to už dnes taky neplatí ) a cena paliva taky klesne.... a.... ale stejně vás mám taky rád i když mi zvuk dieselu nedělá dobře na srdce
Ne... tyhle problémy nezávidím a je to prostě k pláči, kam to spěje. Jsem fakt rád, že aspoň tyhle problémy řešit nemusím a benzín si fakt tankuji kde chci a nemám s tím vůbec problém. Ale jestli to někoho "potěší" tak ta bezproblémovost neplatí pro auta s přímým vstřikováním, kde už delší dobu sleduji, že si lidi stěžují např. na problémy při tankování benzínu na MOLu.
Ne... tyhle problémy nezávidím a je to prostě k pláči, kam to spěje. Jsem fakt rád, že aspoň tyhle problémy řešit nemusím a benzín si fakt tankuji kde chci a nemám s tím vůbec problém. Ale jestli to někoho "potěší" tak ta bezproblémovost neplatí pro auta s přímým vstřikováním, kde už delší dobu sleduji, že si lidi stěžují např. na problémy při tankování benzínu na MOLu.
Re: Smolný den - část 3.
Kdo a kde?Trunda píše:kde už delší dobu sleduji, že si lidi stěžují např. na problémy při tankování benzínu na MOLu.
Rover 75 1.8L Turbo sedan 2004
Tento automobil byl: 72 453. ve výrobním pořadí, z celkového počtu 112 381 ks, 752. 1.8 T Connoisseur z celkového počtu 2 392 ks, 1 003. v barvě laku Odyssey Blue (kód: JGA) z celkového počtu 2 856 ks.
Alfa Romeo 147, 1.6 L Twinspark 105 KS
Tento automobil byl: 72 453. ve výrobním pořadí, z celkového počtu 112 381 ks, 752. 1.8 T Connoisseur z celkového počtu 2 392 ks, 1 003. v barvě laku Odyssey Blue (kód: JGA) z celkového počtu 2 856 ks.
Alfa Romeo 147, 1.6 L Twinspark 105 KS
Re: Smolný den - část 3.
Konkrétně s tím má problém kolega s VW Golf Variant 1.4 TSi .... má vypozorováno, že za studena mu benzín z MOLu způsobuje škubání motoru. Údajně podobné projevy zaregistroval u nějakých svých kamarádů s podobnými moderními vozy. Tuším jiný kolega s Modeem EcoBoostem taky cosi povídal o tom, že se mu s tím benzínem motor moc nelíbí.
No ve mě MOL moc důvěry už od začátku nevzbuzuje, párkrát jsem u něj tankoval, ale už rozhodně ne pravidelně, jako jsem tam tankoval ještě když to byl Agip.
No ve mě MOL moc důvěry už od začátku nevzbuzuje, párkrát jsem u něj tankoval, ale už rozhodně ne pravidelně, jako jsem tam tankoval ještě když to byl Agip.
Re: Smolný den - část 3.
ÁÁÁÁuž lezou ven problémy i s Tvým milovaným benzínkem co???A jedna taková poměrně nepatrná malá---mě to v životě nezamrzlo.
Rover 75 CDTi r.v. 2005
Re: Smolný den - část 3.
Bla bla bla .... no tak samozřejmě, že nemám radost z toho, že už dnes "nejde" koupit benzínové auto bez přímého vstřikování, což považuji za krok do pekel. A že se teď budou i do benzínů cpát filtry pevných částic... no, asi i proto jsem na denní ježdění koupil "normální" benzínový ZRo a doufám, že to s ním doklepu do důchodu
Re: Smolný den - část 3.
To,že mi to nezamrzlo není blablabla,ale fakt,ale pro to nemusíš hanit stroje druhých jen pro to,že je pohání něco jiného než tvé.(mimochodem,než jsem koupil 75 v ropě,tak jsem byl taky petrofil) a prodávat a kupovat jiné určitě nebudu,vůbec mi nevadí,že mé auto chlastá přímo z vrtu.
Rover 75 CDTi r.v. 2005
-
- Příspěvky: 269
- Registrován: úte led 05, 2010 12:09
- Bydliště: Letohrad
- Kontaktovat uživatele:
Re: Smolný den - část 3.
S tou MOL už jsem to taky parkrát zaslechl. Myslím, že je to nijak nevzrušuje, víc vydělají na občerstvení. Kafe maj většinou dobrý
Rover 620 Sdi už je u Olsona
Rover 400 Tourer
Rover 25 1,4
Rover 400 Tourer
Rover 25 1,4
Re: Smolný den - část 3.
zase brácha brojí proti naftě....jak se mu v ní krásně jelo do Teplic Nicméně, já přeji Olsonovi ať se oprava podaří!
Rover 216Si, 82kW, r.v. 1997; 2011...
Rover SD1; 2300; six-cylinder engine - inline - MKII. 88kW; 2013 - dlouholetý repas
Roversd1.cz start 2015 ...bohužel konec záhy - web napadnut, adresu držím.
Rover 75 CDT r.v. 2002 2015-2022
Ford Tourneo Connect 2017 1,6 88kW 7 míst, Zlaťák; 2022-...
vypal.it - živnost na zpracování všelikého materiálu 2024- ...
Rover SD1; 2300; six-cylinder engine - inline - MKII. 88kW; 2013 - dlouholetý repas
Roversd1.cz start 2015 ...bohužel konec záhy - web napadnut, adresu držím.
Rover 75 CDT r.v. 2002 2015-2022
Ford Tourneo Connect 2017 1,6 88kW 7 míst, Zlaťák; 2022-...
vypal.it - živnost na zpracování všelikého materiálu 2024- ...