V úterý ráno jsem naházel do Kupéčka všeliké nářadí, krabici s materiálem (sada těsnění, VVC sací vačky a mechanismy, vyčištěné hydroštely,..), noťas, foťák atd. atd. a s velkým respektem a obavou jsem se vydal na cestu za Lenhamem. Jel jsem opravdu hodně šetrně a tak, abych zbytečně nedráždil dolní tak nějak nastavené a dotažené rozvodové kolečko. Za vlastního zvuku vychrochtaného dieselu jsem se zastavil u Holečova ve firmě Litep 4x4, která prodává specialitky pro offroady, především Land Rovery a tím pádem i celkem slušnou řádku dílů na K-Series a převodovku PG1. Zakoupil jsem rozvoďák, řemen alternátoru i servo pumpy výrobce Dayco a k tomu jsem přibral i guferko na výstupní tyč řazení, kde mi to celkem slušně prokapává. Chvilku jsem s nimi poklábosil o sortimentu a o tom kdo všechno k nim jezdí nakupovat tu z klubu


První jsme změřili tlaky na válcích a naštěstí na všech bylo něco přes 10 barů, což by mělo být v toleranci a hlavně na všech válcích stejně. Spíš se u toho projevilo to, že akumulátor, který byl špatný už v době, kdy jsme Kupéčko koupili, je prostě opravdu mrtvý a s motorem točil celkem zdechle. Nicméně tlaky mě aspoň uklidnily v tom, že není nutné sundavat hlavu a že tím rozhozením rozvodů se ventily snad max jen lízly. A tak jsme mohli pokračovat...
Následovalo rozhození rozvodů, aby jsme se dostali k dolnímu rozvodovému kolečku, které bohužel na podzim opět podlehlo vyžvejkání v důsledku ožvejkané kliky a povoleného šroubu. Vůle tam byla nějaké dva až tři zuby. Nakonec padlo rozhodnutí, že přeci jen dáme raději zdravé náhradní kolečko no a ožvejkání na klice vytěsníme tekutým kovem. Takže, kliku i kolečko jsme precizně očistili, odmastili, Lenham kolečko vymazal tmelem, kolečko jsme po pečlivém nastavení úhlu kliky tak, jak patří, přitáhli přes podložku šroubem, aby tmel vytuhnul a kolečko na klice bylo usazené pěkně kolmo. A abych neskákal od jednoho k druhému, tak předběhnu... Na závěr se ukázalo, že se tato operace snad povedla, protože kolečko si sedlo dokonale - jednak nebylo dosedlé límcem až na kryt olejového čerpadla, jako před tím a hlavně po montáži rozvodů se řemenice při nastartovaném motoru do boku ani nehnula. Abych pravdu řekl, nikdy jsem na svém motoru neviděl tak klidnou řemenici

Dál jsme vypustili olej, aby se pak všechno zalilo a naplnilo novým olejem. A pustili jsme se do rozebírání horní půlky hlavy. Po sejmutí horní půlky se ukázalo, že předchozí majitel motoru (v Rover 200 Vi) nebyl zas tak velký hovado a byť použil červený tmel, tak ho užil celkem s citem - nenacpal ho úplně všude k někdo v případě dárcovské hlavy a hlavně v rozumné míře tak, že ho bylo vymáčklého do hlavy opravdu velice málo. Do cestiček pro olej rozhodně ne tak, aby to způsobilo nějaké přicpání. Pak jsme vymontovali ven vačky s mechanismy časování. První inspekční očko padlo na ložiska vaček. Bohužel ty prostřední s celkem hrubě vyjetými drážkami, hlavně tedy na sacích vačkách byly drážky fakt ostré. Pravé (z pohledu od svodů) ložisko u mechanismu mělo vyjetý schodek viz. foto a na opačné straně jsme zaregistrovali při pohýbání s vačkou mírnou vůli. To ale mohlo být v horizontálním směru, což je v nějaké toleranci přípustné. No opět abych se pak nevracel, tak jsme provedli i zkoušku, jak by pasovaly vačky z dárce, ale bohužel neměly vůli dobrou a protože nejsme experti na zaškrabávání a motorář nebyl v plánu, tak jsme rozhodli toto neřešit. Výfuková vačková hřídel byla relativně slušná. Jinak jak je vidět na fotkách, dodržováním olejového režimu, ale vlastně i tim, že motor od poslední opravy má najeto jestli tak 25 tis. km, nikde nebyly žádné úsady a vše zářilo čistotou

Tak a následovalo vytáhnutí hydroštelů... a hola hola hej, můj odvěký předpoklad se vyplnil. Koukněte na fotku vyskládaných hydroštelů a brnkne to do očí


Následovala inspekce VVC mechanismů. No .... zahráli jsme si takový škatulata, zažili něco štěstí a něco neštěstí, které se v důsledku ukázalo jako štěstí




Tedy Lenham válečkem nanesl tmel mezi půlky, pěkně jsme to všechno sestavili, seskládali, napodruhé se nám podařilo nastavit rozvody k velké spokojenosti. Jen při testovacím protočení motoru ráčnou v určité poloze vaček tak nějak v jedné luplo. Ale až při protočení na startér nám došlo, že to ostré cvakání není úplně ok. Jsem se fakt orosil, že jsem některý ten mechanismus blbě sestavil a že to budeme muset zase celé rozhodit





Ale bylo nějakých deset hodiny večer, takže jsem musel valit domů. Sbalil jsem si všechny blbinky, Lehnamovi udělal pápa a s cvakáním jsem se vydal na cestu. Myslím že kousek za Otrokovicemi už jsem cvakání neslyšel a já si začal užívat něco, co jsem s tímto autem v této konfiguraci nezažil..... jel jsem po tmě přes dědiny a já si stáhnul okýnka a já se kochal tím, jak už nejedu traktorem


Když se teď postavím k motoru, tak z pod kapoty slyším benzínový motor (konečně



A pak mám další zjištění... vypadá to, že to Vičko mělo opravdu hodně bohatou historii. Tak nejen to, že bylo v podstatě kradené podvodným bazaristou, že pak týpek zařídil, že motor potkal a po té, co motor sestavil zpět, tak auto rozstřelil. Ale on ten motor není původní. Jednak v hlavě bylo 00, tedy rok 2000, což už se Vičko nedělalo, no a pak Lenham přišel na to, že tam mám měrku zbastlenou z té, co bývá v eFku. No a to tedy bude znamenat, že ten motor nemusí mít vůbec najet těch pár km, co mělo Vičko. A... ten motor si zažil pravděpodobně mazací krizi. V důsledku toho byly tak podřený ložiska vaček, proto byly tak škaredě vychozený mechanismy, proto byly v hydroštelech tak usazený hliníkový šupinky... no a ve finále mi to dává jasno v tom, proč týpek přede mnou dělal i ložiska na klice, který mám doma a byly fakt celkem podřený. Takže ten motor si fakt zažil. Ale za mě dostává olej jak se patří a jeho stav se nějak extra za tu dobu nezhoršil. I ten rachot mi přišel tak nějak pořád stejný. Tak snad ještě něco vydrží, byť nečekám že víc jak několik desítek tisíc km. Ale na tu bídu...?
Souhrn:
Nový olej
Nový rozvoďák
Nová gufera na vačce výfuku i mechanismech VVC
Nová těsnění pod mechanismy a pod hydraulikou VVC
Nové řemeny altíku a servo pumpy
Zánovní spodní rozvodové kolečko vytěsněné proti klice tekutým kovem a šroub na lepidle
Vačky původní, domečky VVC mechanismů původní, vnitřky mechanismů z dárce.
Hydroštely z dárce kromě tří pravých výfukových původních
Klingeritové těsnění pod víkem
Třešínka... 52mm hliníková klapka

Fotky:
EDIT: ... aha, tak se mi to zase nepovedlo napsat stručně a navíc jsem to psal v celkem vyčerpaném stavu, tak se omlouvám za případné chyby, či snad nesmysly. Třeba si to ráno přečtu a opravím... tedy pokud na to budu mít nervy to znovu číst
