V úterý ráno jsem naházel do Kupéčka všeliké nářadí, krabici s materiálem (sada těsnění, VVC sací vačky a mechanismy, vyčištěné hydroštely,..), noťas, foťák atd. atd. a s velkým respektem a obavou jsem se vydal na cestu za Lenhamem. Jel jsem opravdu hodně šetrně a tak, abych zbytečně nedráždil dolní tak nějak nastavené a dotažené rozvodové kolečko. Za vlastního zvuku vychrochtaného dieselu jsem se zastavil u Holečova ve firmě Litep 4x4, která prodává specialitky pro offroady, především Land Rovery a tím pádem i celkem slušnou řádku dílů na K-Series a převodovku PG1. Zakoupil jsem rozvoďák, řemen alternátoru i servo pumpy výrobce Dayco a k tomu jsem přibral i guferko na výstupní tyč řazení, kde mi to celkem slušně prokapává. Chvilku jsem s nimi poklábosil o sortimentu a o tom kdo všechno k nim jezdí nakupovat tu z klubu
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
První jsme změřili tlaky na válcích a naštěstí na všech bylo něco přes 10 barů, což by mělo být v toleranci a hlavně na všech válcích stejně. Spíš se u toho projevilo to, že akumulátor, který byl špatný už v době, kdy jsme Kupéčko koupili, je prostě opravdu mrtvý a s motorem točil celkem zdechle. Nicméně tlaky mě aspoň uklidnily v tom, že není nutné sundavat hlavu a že tím rozhozením rozvodů se ventily snad max jen lízly. A tak jsme mohli pokračovat...
Následovalo rozhození rozvodů, aby jsme se dostali k dolnímu rozvodovému kolečku, které bohužel na podzim opět podlehlo vyžvejkání v důsledku ožvejkané kliky a povoleného šroubu. Vůle tam byla nějaké dva až tři zuby. Nakonec padlo rozhodnutí, že přeci jen dáme raději zdravé náhradní kolečko no a ožvejkání na klice vytěsníme tekutým kovem. Takže, kliku i kolečko jsme precizně očistili, odmastili, Lenham kolečko vymazal tmelem, kolečko jsme po pečlivém nastavení úhlu kliky tak, jak patří, přitáhli přes podložku šroubem, aby tmel vytuhnul a kolečko na klice bylo usazené pěkně kolmo. A abych neskákal od jednoho k druhému, tak předběhnu... Na závěr se ukázalo, že se tato operace snad povedla, protože kolečko si sedlo dokonale - jednak nebylo dosedlé límcem až na kryt olejového čerpadla, jako před tím a hlavně po montáži rozvodů se řemenice při nastartovaném motoru do boku ani nehnula. Abych pravdu řekl, nikdy jsem na svém motoru neviděl tak klidnou řemenici
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Dál jsme vypustili olej, aby se pak všechno zalilo a naplnilo novým olejem. A pustili jsme se do rozebírání horní půlky hlavy. Po sejmutí horní půlky se ukázalo, že předchozí majitel motoru (v Rover 200 Vi) nebyl zas tak velký hovado a byť použil červený tmel, tak ho užil celkem s citem - nenacpal ho úplně všude k někdo v případě dárcovské hlavy a hlavně v rozumné míře tak, že ho bylo vymáčklého do hlavy opravdu velice málo. Do cestiček pro olej rozhodně ne tak, aby to způsobilo nějaké přicpání. Pak jsme vymontovali ven vačky s mechanismy časování. První inspekční očko padlo na ložiska vaček. Bohužel ty prostřední s celkem hrubě vyjetými drážkami, hlavně tedy na sacích vačkách byly drážky fakt ostré. Pravé (z pohledu od svodů) ložisko u mechanismu mělo vyjetý schodek viz. foto a na opačné straně jsme zaregistrovali při pohýbání s vačkou mírnou vůli. To ale mohlo být v horizontálním směru, což je v nějaké toleranci přípustné. No opět abych se pak nevracel, tak jsme provedli i zkoušku, jak by pasovaly vačky z dárce, ale bohužel neměly vůli dobrou a protože nejsme experti na zaškrabávání a motorář nebyl v plánu, tak jsme rozhodli toto neřešit. Výfuková vačková hřídel byla relativně slušná. Jinak jak je vidět na fotkách, dodržováním olejového režimu, ale vlastně i tim, že motor od poslední opravy má najeto jestli tak 25 tis. km, nikde nebyly žádné úsady a vše zářilo čistotou
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tak a následovalo vytáhnutí hydroštelů... a hola hola hej, můj odvěký předpoklad se vyplnil. Koukněte na fotku vyskládaných hydroštelů a brnkne to do očí
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Následovala inspekce VVC mechanismů. No .... zahráli jsme si takový škatulata, zažili něco štěstí a něco neštěstí, které se v důsledku ukázalo jako štěstí
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Tedy Lenham válečkem nanesl tmel mezi půlky, pěkně jsme to všechno sestavili, seskládali, napodruhé se nám podařilo nastavit rozvody k velké spokojenosti. Jen při testovacím protočení motoru ráčnou v určité poloze vaček tak nějak v jedné luplo. Ale až při protočení na startér nám došlo, že to ostré cvakání není úplně ok. Jsem se fakt orosil, že jsem některý ten mechanismus blbě sestavil a že to budeme muset zase celé rozhodit
![puke :puke:](./images/smilies/puke.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![ml ml:](./images/smilies/vahidrk.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![chlast: chlat:](./images/smilies/2.gif)
Ale bylo nějakých deset hodiny večer, takže jsem musel valit domů. Sbalil jsem si všechny blbinky, Lehnamovi udělal pápa a s cvakáním jsem se vydal na cestu. Myslím že kousek za Otrokovicemi už jsem cvakání neslyšel a já si začal užívat něco, co jsem s tímto autem v této konfiguraci nezažil..... jel jsem po tmě přes dědiny a já si stáhnul okýnka a já se kochal tím, jak už nejedu traktorem
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Když se teď postavím k motoru, tak z pod kapoty slyším benzínový motor (konečně
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
A pak mám další zjištění... vypadá to, že to Vičko mělo opravdu hodně bohatou historii. Tak nejen to, že bylo v podstatě kradené podvodným bazaristou, že pak týpek zařídil, že motor potkal a po té, co motor sestavil zpět, tak auto rozstřelil. Ale on ten motor není původní. Jednak v hlavě bylo 00, tedy rok 2000, což už se Vičko nedělalo, no a pak Lenham přišel na to, že tam mám měrku zbastlenou z té, co bývá v eFku. No a to tedy bude znamenat, že ten motor nemusí mít vůbec najet těch pár km, co mělo Vičko. A... ten motor si zažil pravděpodobně mazací krizi. V důsledku toho byly tak podřený ložiska vaček, proto byly tak škaredě vychozený mechanismy, proto byly v hydroštelech tak usazený hliníkový šupinky... no a ve finále mi to dává jasno v tom, proč týpek přede mnou dělal i ložiska na klice, který mám doma a byly fakt celkem podřený. Takže ten motor si fakt zažil. Ale za mě dostává olej jak se patří a jeho stav se nějak extra za tu dobu nezhoršil. I ten rachot mi přišel tak nějak pořád stejný. Tak snad ještě něco vydrží, byť nečekám že víc jak několik desítek tisíc km. Ale na tu bídu...?
Souhrn:
Nový olej
Nový rozvoďák
Nová gufera na vačce výfuku i mechanismech VVC
Nová těsnění pod mechanismy a pod hydraulikou VVC
Nové řemeny altíku a servo pumpy
Zánovní spodní rozvodové kolečko vytěsněné proti klice tekutým kovem a šroub na lepidle
Vačky původní, domečky VVC mechanismů původní, vnitřky mechanismů z dárce.
Hydroštely z dárce kromě tří pravých výfukových původních
Klingeritové těsnění pod víkem
Třešínka... 52mm hliníková klapka
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Fotky:
EDIT: ... aha, tak se mi to zase nepovedlo napsat stručně a navíc jsem to psal v celkem vyčerpaném stavu, tak se omlouvám za případné chyby, či snad nesmysly. Třeba si to ráno přečtu a opravím... tedy pokud na to budu mít nervy to znovu číst
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)