Klíma píše Er

marek.sk
Příspěvky: 20
Registrován: pát črc 30, 2010 20:52
Bydliště: Veľká Dolina, okr.Nitra

Klíma píše Er

Příspěvek od marek.sk » pon srp 02, 2010 22:49

Zdravím Vás, páni Roveristi,
pred týždňom som kúpil jedno z týchto úžasných vozov (Rover 75, 2,0CDT, r.v.2000) a musím povedať, že je to naozaj skvelé zvezenie. Pohodlné, elegantné, priestranné, tichučké a hlavne- má to "dušu".... Slovom- šľachtic a gentleman.... Tie autá sa ozaj dajú len milovať (alebo nenávidieť-tí čo ich nemajú :D ).
Prosím Vás o pomoc s týmto problémom:
Kým mám zapnuté iba kúrenie-vetranie (ekon), všetko funguje normálne. Keď zapnem kímu (auto), na displeji sa za pár sekúnd objaví hláška "Er". Kompresor sa nerozbehne. Dal som naplniť klímu (náplň, mazivo, farba)- nepomohlo. Bol som na diagnostike v Dunajskej Strede a nepodarilo sa im vôbec pripojiť, takže sme nezistili nič. Robil som displejový test klímy- OK (v garáži chyba slnečných senzorov, vonku 00). Skúšal som natvrdo pripojiť spojku kompresora- kompresor pracuje. Viem, že mi nebeží ventilátor na chladiči, ale ak bude zlý motor alebo relátka v ovládacej jednotke ventilátora klíma to nezistí.
Otázka znie: čo konkrétne znamená tá hláška "Er", čo ju môže spôsobovať? Je to ten nefunkčný ventilátor? Ako sa klíma dozvie, že nefunguje ventilátor?
A čo "Trinary switch" aká presne je jeho funkcia? Predpokladám, že je to dvojitý alebo trojitý tlakový spínač, ale kedy majú ktoré kontakty zopnúť/rozopnúť a čo sa tým spustí, uvolní, zablokuje... V schéme(Haynes) som našiel, že je pripojený k ovládaniu ventilátora, ale nič viac. Kde by sa dalo dostať k elektrickým schémam, ktoré chýbajú v Haynes manuáli?

Vopred ďakuje za odbornú pomoc.
Marek

Peter75
Příspěvky: 110
Registrován: pát pro 25, 2009 22:54
Bydliště: Prešov

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od Peter75 » úte srp 03, 2010 4:03

jedine co ti viem pomoct je ze u CDT sa ventilator zopne hned, nie az ked sa zohreje chladic, alebo stupne tlak...dokonca nemusis mat ani nastartovane, zapnes klucik do polohy aby ti svietili kontrolky a pokial mas zapnutu klimu, vetilator musi ist... to by ti mohlo pomoct hladat chybu, vies premerat, ci je vadny ventilator, rele, ci ide ovladacie napatie do rele
Rover 75 2.0CDT ,r.v. 2002
Obrázek

Tommi_82
Příspěvky: 6440
Registrován: čtv zář 20, 2007 19:17
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od Tommi_82 » úte srp 03, 2010 6:11

To není uplně pravda, hned je u mě hned, správné je napsat že ventilátor se musí roztočit do minuty. Když mám těď doma malý mimčo, nechávám auto někdy vychladit než někam jedem(nastartuju, sednu do auta, zavřu dveře, zamknu tlačítkem u ruční brzdy, otevřu řidičovy dveře, zamknu řidičovy dveře druhým klíčem v zámku- píšu to proto jestli nezná někdo lepší způsob jak zamknout nastartovaný auto?? Nic jinýho mi nefunguje) a ventilátor se někdy roztočí až teprve když třeba vcházím do baráku.

Podle mě je problém způsoben na 98 procent vadným ventilátorem, klima se bez něj opravdu neobejde. Spustil bych si na displeji servisní menu a v parném létě zkusil vyjet nějakej větší kopec a sledoval jestli teplota nepřekročí 88°C+-3°C. Navíc když pak na kopci zastavíš a necháš to běžet na volnoběh, neumím si představit že by se ventilátor(pokud je funkční neroztočil).
Dříve: 214 Si r.v. 1996 modrá met.
Obrázek
Dříve: 75 Tourer 2.0 CDT r.v. 04/2002 modrá met.(Royal blue)
Obrázek
Obrázek
Dříve: Mazda CX-7 2.3 DiSi Turbo 191 kW r.v. 2008
Obrázek
Nyní: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 143 kW r.v. 2014
Obrázek

Uživatelský avatar
AnderN
Site Admin
Příspěvky: 6977
Registrován: pon zář 17, 2007 18:46
Bydliště: Brno, tel.: +420 725 378 817
Kontaktovat uživatele:

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od AnderN » úte srp 03, 2010 11:36

Mám dojem, že Peter75 měl na mysli jen normální ventilátor, co žene vzduch do kabiny. Na to opravdu není potřeba mít ani nastartováno, rozběhne se hned, jak je klíček v poloze II (spolu s ostatními kontrolkami, žhavením dieselu atd.; v poloze I funguje jen rádio a servisní menu). Tento ventilátor se ale taky dá vypnout na středovém panelu a nemá nic společného s klimatizací.

K tomu, abys spustil klimatizaci, motor samozřejmě běžet musí. No a ventilátor klimatizace je ta věc, co se spouští každou chvíli, ve velkém vedru běží pořád a zvenku auta to hučí jako vysavač (v interiéru je slyšet taky, ale tlumeně).

Tommi -- ten postup bych zjednodušil o jeden krok: není potřeba zamykat zevnitř u ruční brzdy. Když zamkneš klíčem řidičovy dveře, centrálem by se mělo zamknout všechno. Ale je to jen jeden čudlík ;)
Obrázek
MG ZT CDTi @ 118 kW / 370 Nm - 2009-? :: 200.000 km @ Obrázek
Rover 25 18K4F / automat CVT - 2013-? :: 50.000 km @ Obrázek
Rover Mini Cooper - 2016-? :: 20.000 km @ Obrázek
Ex. Rover 620 SDi - 2004-2009 :: 100.000 km @ Obrázek

Tommi_82
Příspěvky: 6440
Registrován: čtv zář 20, 2007 19:17
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od Tommi_82 » úte srp 03, 2010 12:39

Tohle zjednodušení jsem zkoušel, to nejde, můžeš to prosím zkusit? Zamkne to jen řidičovy dveře myslím, s vyplým motorem to samozřejmě funguje jak říkáš..

Peter i já jsme měli na mysli to čemu říkáš vysavač. Ten se u CDT spouští i když není nastartováno(jen pokud je zaplá klima). Předchlazuje chladič asi.
Dříve: 214 Si r.v. 1996 modrá met.
Obrázek
Dříve: 75 Tourer 2.0 CDT r.v. 04/2002 modrá met.(Royal blue)
Obrázek
Obrázek
Dříve: Mazda CX-7 2.3 DiSi Turbo 191 kW r.v. 2008
Obrázek
Nyní: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 143 kW r.v. 2014
Obrázek

marek.sk
Příspěvky: 20
Registrován: pát črc 30, 2010 20:52
Bydliště: Veľká Dolina, okr.Nitra

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od marek.sk » úte srp 03, 2010 17:49

Ďakujem za postrehy, páni.
Ventilátor čo ženie vzduch do kabíny mi ide, čo neide je tá vrtuľa pred chladičom. Zo starších príspevkov na tomto fóre som bol v tom, že musí ísť po zapnutí klímy, aj keď nebeží motor. Ale keď sa nebude točiť lebo sú zlé uhlíky alebo tie 4relé auto to nezistí (na priloženej schéme je vidieť, že tam nieje žiadna kontrola prúdu ani otáčok). Ale moja klíma niečo zistila a keby som vedel ako na to prišla, ľahšie by som hľadal chybu.... Budem musieť asi rozobrať ten predok, aby som sa dostal k tej krabičke od ventilátora.

Tommi_82: S Rovermi skúsenosti nemám, ale som servisák a elektrotechnik a tak si dovolím technickú poznámku aj ja.
Ak sa ventilátor roztočí až za nejakú minútu a ak je pravda, že po zapnutí klímy má bežať na najmenšiu rýchlosť, tak môžeš mať problém s uhlíkom (prípadne relátkom) na prvú rýchlosť a môže sa zničiť motorček- stálo by to za kontrolu, chybu to žiadnu nevyhodí!!
Přílohy
B00000002.jpg
B00000002.jpg (7.38 KiB) Zobrazeno 3071 x

Tommi_82
Příspěvky: 6440
Registrován: čtv zář 20, 2007 19:17
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od Tommi_82 » úte srp 03, 2010 20:25

rychlosti mi jdou zatím všechny tři. Nehodlám se s tím vůbec zabývat dokud půjde alespoň jedna, je tam špatný přístup. Až nepůjde žádná předělám to na ventilátor z Opelu Vectra B.

Co se týče tvýho problému, bohužel ti asi moc neporadíme. Vzhledem k tomu že na testu klimy ti nic nevyskočilo tak to je na delší bádání.
Dříve: 214 Si r.v. 1996 modrá met.
Obrázek
Dříve: 75 Tourer 2.0 CDT r.v. 04/2002 modrá met.(Royal blue)
Obrázek
Obrázek
Dříve: Mazda CX-7 2.3 DiSi Turbo 191 kW r.v. 2008
Obrázek
Nyní: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 143 kW r.v. 2014
Obrázek

marek.sk
Příspěvky: 20
Registrován: pát črc 30, 2010 20:52
Bydliště: Veľká Dolina, okr.Nitra

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od marek.sk » úte srp 03, 2010 21:31

Už bádam.... vymontoval som ventilátor, podľa meraní to vyzerám že zomrel jeden uhlík-ten čo je pripojený na kostru (čierny vývod). Ostatné vyzerajú OK, takže rozoberiem motor a uvidím čo ďalej, mohol by sa dať zachrániť.
Dosť by ma zaujímalo, čo chodí po tom ovládacom vodiči od jednotky motora, či tam chodí iba nejaké ovládacie napätie, ktoré zodpovedá požadovaným otáčkam alebo to spolu komunikuje nejakým kódom.

Peter75
Příspěvky: 110
Registrován: pát pro 25, 2009 22:54
Bydliště: Prešov

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od Peter75 » úte srp 03, 2010 21:39

AnderN píše:Mám dojem, že Peter75 měl na mysli jen normální ventilátor, co žene vzduch do kabiny.
No tož chlapi ja pokial mam zapnutu klimu t.j. nesvieti mi na displeji ECON tak ked otocim klucom ide mi ventilator... ziadne ze do minuty a tak... zapne sa mi hned... tak neviem. :? samozrejme ventilator na chladici, ved neni som dilino :D
Rover 75 2.0CDT ,r.v. 2002
Obrázek

marek.sk
Příspěvky: 20
Registrován: pát črc 30, 2010 20:52
Bydliště: Veľká Dolina, okr.Nitra

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od marek.sk » úte srp 03, 2010 21:52

Páni prosím vás, mal niekedy niekto tento stav, že by klíma písala "Er"???
Alebo neexistuje nejaký zoznam chýb, kde by bolo vypísané, čo ktorá hláška znamená a čo ju môže spôsobovať?

Tommi_82
Příspěvky: 6440
Registrován: čtv zář 20, 2007 19:17
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od Tommi_82 » stř srp 04, 2010 5:58

Jelikož tohle http://roverclub.cz/bb3/viewtopic.php?f ... +00#p20540 už jsi zkoušel tak jsi vyčerpal asi veškeré možnosti diagnostiky. :( Zbytek už bude jen pátrání.
Na jinej seznam chyb jsem nikdy nenatrefil.

Na ten ventilátor se podle mě přivádí čistě napětí, žádná sekvence nebo tak ho nestartuje, protože to by pak nebylo možný tam prdnout kterejkoli jinej ventilátor(třeba ten z Opelu Vectra).
Dříve: 214 Si r.v. 1996 modrá met.
Obrázek
Dříve: 75 Tourer 2.0 CDT r.v. 04/2002 modrá met.(Royal blue)
Obrázek
Obrázek
Dříve: Mazda CX-7 2.3 DiSi Turbo 191 kW r.v. 2008
Obrázek
Nyní: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 143 kW r.v. 2014
Obrázek

marek.sk
Příspěvky: 20
Registrován: pát črc 30, 2010 20:52
Bydliště: Veľká Dolina, okr.Nitra

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od marek.sk » stř srp 04, 2010 7:53

Na ventilátor ide čisté napätie, to áno, ale ako sa dorozumievajú tá malá relátková krabička čo ovláda ventilátor s jednotkou motora (ten tenký modro-červený káblik) to neviem...

marek.sk
Příspěvky: 20
Registrován: pát črc 30, 2010 20:52
Bydliště: Veľká Dolina, okr.Nitra

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od marek.sk » čtv srp 12, 2010 14:48

Ták, myslím, že som sa posunul kúsok dopredu....
Vyzerá to tak, že to "Er" na displeji nieje "Error", ale "Evaporator"- teda výparník. Problém by mohol byť v čidle teploty výparníka, ktorý asi nepracuje správne, ale diagnostika to nezistila, pretože nieje odpojený ani skratovaný. Vykazuje ale hodnotu, zodpovedajúcu príliš vysokej alebo nízkej teplote, ktorá neumožní pustiť klímu, čo mi oznámi na displeji.
Ten môj má pri 25 °C asi 1,4kohm a so stúpajúcou teplotou odpor klesá.
Neviete náhodou niekto, aké hodnoty má mať toto čidlo, prípadne kde by sa to dalo zistiť??? V RAVE ani v Haynesovi som to zatiaľ nenašiel.
Alebo neexistuje spôsob, ako dostať údaj o teplote výparníka na displej??? Prípadne keby to bol niekto schopný a ochotný premerať na svojom aute, bol by som stráááášne vďačný.....

Vopred ďakujem

Marek

marek.sk
Příspěvky: 20
Registrován: pát črc 30, 2010 20:52
Bydliště: Veľká Dolina, okr.Nitra

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od marek.sk » čtv kvě 12, 2011 20:02

Tak som záhadu konečne vyriešil. Problém bol v tom, že bol odpojený káblik, po ktorom ide komunikácia z BCU (riadiaca jednotka karosérie) do zbytku auta.
Urobil to niekto, kto mooooc dobre vedel čo robí- asi ešte servis v Taliansku, aby zabránil zapnutiu klímy, pretože zomrel ventilátor na chladiči. Auto totiž nezistí, že sa vrtuľa netočí (až kým sa niečo neprehreje). Takže keď klíma poslala požiadavku na zapnutie kompresora do BCU, BCU poslala požiadavku cez displej do MCU (riadiacej jednotky motora), tá by mala zapnúť kompresor a poslať späť hlášku, že "zapla som". Keď táto spätná hláška neprišla, vyhlásilo chybu (Er).
Takže som zapojil káblik, namontoval saharu a všetko chodí ako má..... msm:
Možno táto informácia raz niekomu pomôže.... lebo toto nevedeli ani v servise....

Uživatelský avatar
AnderN
Site Admin
Příspěvky: 6977
Registrován: pon zář 17, 2007 18:46
Bydliště: Brno, tel.: +420 725 378 817
Kontaktovat uživatele:

Re: Klíma píše Er

Příspěvek od AnderN » čtv kvě 12, 2011 21:29

Ehm ... řídicí jednotka karoserie / BCU :?: Jsem jediný, kdo neví, o čem je řeč?

Btw technická -- jednotka motoru je ECU (Engine Control Unit).
Obrázek
MG ZT CDTi @ 118 kW / 370 Nm - 2009-? :: 200.000 km @ Obrázek
Rover 25 18K4F / automat CVT - 2013-? :: 50.000 km @ Obrázek
Rover Mini Cooper - 2016-? :: 20.000 km @ Obrázek
Ex. Rover 620 SDi - 2004-2009 :: 100.000 km @ Obrázek

Odpovědět